خروج نیروهای ارتش ترکیه از شمال عراق پس از فشار اوباما

29 آذر 1394 ساعت 9:51

ترکیه با این عقب نشینی، هزینه یک اشتباه محاسباتی دیگر را در عرصه بین‌الملل پرداخت می‌کند و در مقابل نتوانست هیچ دستاوردی از پیشروی موقت نیروهایش در خاک عراق داشته باشد و با فشار آمریکا به عنوان متحد اصلی‌اش، مجبور شد به سرعت سیاست رسمی‌اش را تغییر دهد و خاک عراق را ترک کند؛ اقدامی که در کنار سایر اشتباهات محاسباتی ترکیه در وقایع چند سال اخیر خاورمیانه، قابل چینش و ارزیابی است.


به گزارش پاپایا به نقل از «تابناک»؛ وزارت امورخارجه ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به حساسیت‌های طرف عراقی به واسطه حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق، تاکید کرد در حال حاضر عقب نشینی نیروهای نظامی ترکیه از خاک عراق آغاز شده و این روند در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و به طور کامل نیروهایش را از عراق خارج می‌کند.
خروج نیروهای ارتش ترکیه از شمال عراق با درخواست مستقیم اوباما
ترکیه در طول هفته گذشته، ده‌ها تانک و بین 150 تا 300 نیروی نظامی را به بهانه حمایت از مربیانش که گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه را آموزش می‌دهند، در پایگاهی نزدیک موصل مستقر کرده بود و در پی ایجاد پایگاه‌های زمینی و هوایی در خاک عراق بود. دولت عراق پس از این اقدام ترکیه، در طول هفته گذشته بارها خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق شده بود و در این زمینه ترکیه را تهدید به پاسخ‌هایی کرده بود که باعث اوج گیری تنش میان این دو کشور همسایه شده بود.

در روزهای اخیر راهپیمایی‌هایی علیه ترکیه در عراق انجام شد و پرچم این کشور به آتش کشیده شد. همچنین یک حمله علیه نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق پیاده شد که خبرهای متناقضی از 4 زخمی تا 7 کشته درباره تلفات این حمله و همچنین عامل این حملات از سوی منابع ترکیه‌ای و منابع عراقی منتشر شد و این احتمال وجود داشت که دامنه درگیری‌های نظامی با نیروهای ترکیه در عراق به شدت گسترده شود.
 
خروج نیروهای ارتش ترکیه از شمال عراق با درخواست مستقیم اوباما   در پی احتمال افزایش تنش نظامی و درگیری ترکیه در یک محور تازه، خبرگزاری فرانسه دقایقی پیش گزارش داد که پس از آنکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که روز جمعه در تماس با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، خواستار عقب نشینی و خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق در راستای کاهش تنش‌ها شد، ترکیه تغییر موضع داد. اوباما همچنین خواستار احترام گذاشتن ترکیه به تمامیت ارضی و یکپارچی عراق شده بود.
ترکیه با این عقب نشینی، هزینه یک اشتباه محاسباتی دیگرش را در عرصه بین‌الملل پرداخت می‌کند و در مقابل پرداخت هزینه ایجاد تنش با همسایه‌اش، نتوانست هیچ دستاوردی از پیشروی نیروهایش در خاک عراق داشته باشد و با فشار آمریکا به عنوان متحد اصلی‌اش، مجبور شد به سرعت سیاست رسمی‌اش را تغییر دهد و خاک عراق را ترک کند؛ اقدامی که در کنار سایر اشتباهات محاسباتی ترکیه در وقایع چند سال اخیر خاورمیانه، قابل چینش و ارزیابی است.

در همین خصوص مولود چاوش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که پیش از این همچون دیگر مقامات ترکیه، عقب نشینی از عراق را غیرممکن خوانده بود، با تغییر آشکار لحن، تاکید کرد: «آنکارا به خروج نیروهایش از استان نینوای عراق ادامه می دهد.» و بدین ترتیب انتظار می‌رود در روزهای آینده، خروج کامل نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق جنبه عملیاتی بیابد.
 


کد مطلب: 422473

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/422473/خروج-نیروهای-ارتش-ترکیه-شمال-عراق-فشار-اوباما

استال پرس
  https://www.estalpress.ir