گزارش پاپایا ازخواسته مردمی که بی پاسخ مانده؛

پیاده رو در شهر راسک معنایی غریب دارد/والدینی که نگران فرزندان خود هستند+تصاویر

27 بهمن 1394 ساعت 10:29

علی رغم اینکه زیر ساخت شهری بدون وجود پیاده روهایی مناسب برای تردد عابران پیاده کامل نیست اما تا کنون راسک مرکز شهرستان سرباز یکی از معدود شهرهایی است که شهروندان می بایست از کنار خیابان ها برای عبور و مرور استفاده کنند.


به گزارش خبرنگار پاپایا،امروزه در نظامات شهرسازی ده ها و بلکه صدها عامل دخیل است و دیگر مانند گذشته نیست که ساخت و طراحی شهری تنها بر روی چند فاکتور بدیهی متمرکز باشد زیرا کیفیت طراحی شهری در دنیا روز به روز در حال افزایش است در واقع هر گونه ساخت و ساز عمومی و خصوصی که بر سیما و کالبد یک شهر اثر می گذارد همه تحت تاثیر عامل مهمی به نام «انسان» و نیازهای او سرچشمه می گیرند و هر حرکتی که در مقیاس شهری صورت می گیرد اعم از ساخت فضای سبز، احداث خیابان، طراحی چشم انداز و غیره بر اساس نیازهای عامل انسان شکل می گیرد.
در طراحی شهری نوین،انسان مهم ترین جزء است و اگر برای انسان ماشین سوار جاده استاندارد طراحی می شود برای عابر پیاده نیز پیاده رو عریض مناسب به همراه چشم اندازهای مناسب طراحی می شود و میزان انسان است حال می خواهد با وسیله باشد یا بدون وسیله.
پیاده رو امروزه به یکی از نیازهای اساسی و جزء لا ینفک ساخت و سازهای شهری تبدیل شده است به طوری که زیر ساخت شهری بدون وجود پیاده روهایی مناسب برای تردد عابران پیاده کامل نیست. در کشورهای مختلف برای ساخت پیاده رو قوانین مختلفی وجود دارد اما گذشته از قوانین حداقل ویژگی یک پیاده رو مسطح و هموار بودن آن برای سهولت تردد و جداشدن آن از خیابان برای ایجاد امنیت شهروندان در حال عبور است.
باتوجه به مطالب ذکر شده راسک به عنوان مرکز شهرسان سرباز یکی از معدود شهرهایی است که شهروندان می بایست از کنار خیابان ها برای عبور و مرور استفاده کنند، حتی زیرساخت بسیاری از خیابان ها در خصوص ساخت پیاده رو مهیا نیست.
 

.
یکی از شهروندان راسکی با گلایه از نبود پیاده رو در این شهر گفت: مردم این شهر به دلیل نداشتن سیستم حمل و نقل عمومی با پای پیاده در شهر رفت و آمد می کنند و همین امر باعث شده است تا هر روز با خطر تصادف روبه رو شویم.
ایمان رئیسی ادامه داد:بیش از نود درصد راسک فاقد پیاده رو بوده و آن ده درصد باقی مانده نیز یا کاملا غیرقابل استفاذه است و یا به وسیله مغازه دارها اشغال شده است.

وی ادامه داد:با نگاهی گذرا به نقاط مختلف شهر راسک سدمعبرهایی را می‌بینید که بعضاً توسط مغازه‌دارها ایجاد شده و جایی برای عبور و مرور مردم وجود ندارد.
 
.
 

.
مهین رسولی زاده با بیان این مطلب که پیاده رو در شهر راسک معنایی غریب دارد،اظهار داشت: در ذهن شهروندان راسک پیاده رو مسیری است کوهستانی و به هم ریخته؛ از سد معبر مغازه داران، گرفته تا هزار پستی و بلندی پیدا و پنهان، در خیابانهای محلی شهر به علت نبود پیاده رو سازی، شهروندان مجبور هستند در وسط خیابان به مسیر خود ادامه بدهند پیاده رو های که با نخاله ، زباله و مصالح ساختمانی عجین شده است.
این دانشجوی مدیریت دولتی ادامه می دهد: خیابان ها و با بلوار هایی هم هستند که درآنها اصلا پیاده رویی وجود ندارد، خیابان ورودی شهر یا کمربندی، بلوار اصلی و مرکزی راسک و بسیاری از کوچه وخیابان های دیگر شهر راسک نمونه ای از خیابان های این شهر بوده که با پیاده رو بیگانه است.
وی ادامه داد: مردم باید با هزاران ترس از داخل خیابان عبور و مرور کنند که در  روزهای بارانی با وجود خطراتی همچون لغزندگی سطح معابر و پاشیدگی آب بروی عابران پیاده باعث نارضایتی های مردمی شده است.
.


.
یکی دیگر از شهروندان با گلایه از عدم توجه به پیاده روهای راسک،بیان داشت:یکی از بزرگترین مشکلات ساختاری راسک، عدم توجه به موضوع طراحی پیاده رو مناسب و تعریض نکردن پیاده روهای تنگ موجود است به گونه ای که در بعضی از مناطق شهر، عرض پیاده رو به هیچ عنوان به انداز ترافیک عابران نیست و یا هیچ پیاده رویی بربای عبور وجود نداشته و اگر هم وجود دارد غیرقابل استفاده است.
امید کوهی با تاکید بر اینکه به جز مرکز شهر راسک ، هیچ پیاده روی مناسبی در این شهر وجود ندارد ،افزود: توجه نکردن به تعریض پیاده رو در مناطق مهم شهر سبب شده که آن اندک راهی که به عنوان پیاده رو در نظر گرفته شده است نیز توسط مغازه داران بلعیده می شود. به گونه ای که گاهی رهگذران برای ادامه مسیر در یک پیاده رو مجبور هستند وارد فضای عبور ماشین ها و خیابان ها شوند و حق احصا نشده خود از مساحت موجود شهر را به شیوه ای پر از هرج و مرج بستانند.
.


کد مطلب: 423088

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/423088/پیاده-رو-شهر-راسک-معنایی-غریب-والدینی-نگران-فرزندان-خود-هستند-تصاویر

استال پرس
  https://www.estalpress.ir