گزارش پاپایا از مهاجران دردسر ساز؛

وقتی اتباع بیگانه ناقل بیماری می شوند/ شناسایی ۳۰۰بیمار مبتلا به مالاریا در شهرستان سرباز

13 اسفند 1394 ساعت 13:48

رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به شناسایی 300بیمار مبنلا به مالاریا در شهرستان سرباز در سال94،بیان کرد:خوشبختانه در ایران موارد ابتلا به مالاریا بسیار اندک است و هرساله نیز کاهش چشمگیری داشته است و فقط موارد قابل مشاهده بیماری مالاریا شامل مهاجران افغانی، پاکستانی است و یا انتقال از این افراد به مردم بومی منطقه می باشد.


دکتر ایرج ضاربان رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر درگفت و گو با خبرنگار پاپایا ،مالاریا را یکی از قدیمی ترین بیماری های کشف شده انگلی و یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی درمانی کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان برشمرد و افزود: بهداشت جهانی برای حذف این بیماری کمک های بزرگی به این کشورها بخصوص ایران می کند که خوشبختانه تاحدود زیادی نیز اثربخش بوده است.
وی با اشاره به روش انتقال این بیماری اظهار داشت: مالاریا یک بیمار انگلی است که به وسیله نیش نوعی پشه به نام آنوفل منتقل مي شود. با گزش و مکیدن خون بیمار مبتلا به مارلاریا توسط پشه آنوفل، انگل بیماری زا وارد بدن پشه مي شود و وقتی این پشه فرد سالم دیگری را گزید عامل بيماري زا به وی منتقل می شود.
ضاربان با اشاره به خسارات جانی و اقتصادی بسیار بیماری مالاریا افزود: این بیماری به دلیل انتقال آسان به وسیله پشه و مسافرت مبتلایان به دیگرمناطق درجهان گسترش یافت به گونه ای که در بعضی مناطق و کشورهایی که این بیماری وجود نداشت و یا ریشه کن شده بودند نیز موارد ابتلا به مالاریا مشاهده می شود.
وی با اشاره به شناسایی 300بیمار مبنلا به مالاریا در شهرستان سرباز در سال94،بیان کرد:خوشبختانه در ایران موارد ابتلا به مالاریا بسیار اندک است و هرساله نیز کاهش چشمگیری داشته است و فقط موارد قابل مشاهده بیماری مالاریا شامل مهاجران افغانی، پاکستانی است و یا انتقال از این افراد به مردم بومی منطقه می باشد.
وی عنوان کرد: بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در کشور نیز در جنوب استان سیستان و بلوچستان و شهرستان های سراوان ،سرباز و چابهار ثبت شده است که به عنوان منطقه قرمز این بیماری شناخته می شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکید کرد: برنامه های کنترل ناقل این بیماری (پشه آنوفل ) شامل سمپاشی و لاروکشی با جدیت ادامه دارد و در کنار آن فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی و یا پیشگیری با توزیع پشه بند بین مردم در مناطق در معرض مالاریا نیز انجام می شود اما برنامه حذف مالاریا یک کار گروهی است و هزینه زیادی می خواهد که درکنار این فعالیت ها به مشکلات آب و مسکن و فقر در این مناطق نیز باید رسیدگی شود تا موفق به ریشه کنی مالاریا شویم.
در این راستا سرپرست شبکه بهداشت شهرستان سرباز نیز درگفت و گو با خبرنگار ما، گفت:بیماری مالاریا در شهرستان سرباز 61 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
شیما نقی زاده از عمده دلایل کاهش 61 درصدی بیماری مالاریا در منطقه را عملیات سم پاشی خانه به خانه در این شهرستان، توزیع پشه بند و درمان به موقع مبتلایان بیان کرد، وافزود: هم اکنون ، سم پاشی 120  روستای شهرستان سرباز با هدف مبارزه با بیماری مالاریا آغاز شده است.  


کد مطلب: 423149

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/423149/وقتی-اتباع-بیگانه-ناقل-بیماری-می-شوند-شناسایی-۳۰۰بیمار-مبتلا-مالاریا-شهرستان-سرباز

استال پرس
  https://www.estalpress.ir