پخت نان برای سفره‌های سحری/ خدمت به روزه داران از هر افتخاری بالاتر است

29 خرداد 1395 ساعت 7:15

در شهرستان سرباز به دلیل بافت سنتی و خاص، بسیاری از مردم نان مصرفی خود را یا درخانه پخت کرده و یا به صورت گرم تهیه می کنند.


به گزارش خبرنگار پاپایا، بر اساس آمارها جهانی مردم ایران یکی از بالاترین سرانه‌های مصرف نان را در دنیا به خود اختصاصی می دهند و برهمین اساس کمتر خانواده ایرانی پیدا می‌شود که حداقل در یکی از وعده های غذایی روزانه خود از نان به صورت مستقیم و غیر  مستقیم استفاده نکند و حتی اگر سبک زندگی خانوده به گونه‌ای باشد که نان کم مصرف نمایند، باز بر اساس آموزه های دینی و فرهنگی این اصرار را دارند که هر چند به اندازه یک تکه نان بر سر سفره موجود باشد.
اهمیت نان در فرهنگ و سنت عمومی تا آنجایی  است که ما ایرانی‌ها به نان سوگند یاد کرده و اغلب اگر در کوچه و خیابان نانی را بر زمین مشاهده کنیم  حتماً آن را برداشته و در بسیاری اوقات  پس از بوسیدن در جایی دور از گذر مردم قرار می‌دهیم.
‌تا پیش از دوران مدرن حتی در مناطق شهری نیز کار پخت و پز نان از جمله وظایف زنان بود و در منزل انجام می‌شد، اما در جامعه امروزی نانواهای محلی و واحدهای تولیدی نان جای خود را در شهرها و روستاها باز کرده‌اند  و دیگر خانواده ها زحمت پخت نان را به خود نمی دهند.
هر نانوایی با توجه به نوع نان و محل قرار گیری ساعت پخت مشخصی دارد اما در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری مردم و کم شدن مصرف نان در صبح و ظهر بیشتر نانوایی ها در عصر مشغول به فعالیت هستند اما در این  بین هستند محل هایی که نان را به صورت شبانه روزی نیز پخت میکنند.
در شهرستان سرباز به دلیل بافت سنتی و خاص، بسیاری از مردم نان مصرفی خود را یا درخانه پخت کرده و یا به صورت گرم تهیه می کنند که این موضوع در ماه مبارک رمضان به دلیل گرمای شدید و عدم توان پخت نان در منزل باعث برخی مشکلات برای شهروندان می شود.
به همین منظور به سراغ یکی از جوانان شهرستان سرباز رفتیم که با اجرای طرح پخت نان از افطار تا سحر خود باعث حل مشکل کمبود نان تازه در سفره های مردم شهر راسک شده است.
مدیر مجتمع نان رحیمی با بیان این مطلب که تامین نان روزه داران باعث افتخار من است، گفت: همین اندازه که توانسته ام قوت غالب همشهریان را تأمین کنیم بسیار خوشحال هستم و این را یک افتخار برای خود و همکارانم در این نانوایی می دانیم که بیشتر مردم از گوشه و کنار شهر راسک و روستاهای اطراف در زمان افطار و سحری از مشتریان ثابت ما هستند.
جعفر رحیمی ادامه داد: چندسالی است طرح پخت نان از افطار تا سحر را در ماه مبارک رمضان اجرا می کنیم زیرا اعتقاد دارم خدمت به روزه داران از هر افتخاری بالاتر است و خوردن هیچ غذایی نمی تواند به اندازه مصرف نان گرم در سفره افطاری و سحر لذت بخش باشد.
وی با اشاره به پخت نان در دو شیفت و به صورت 24ساعته،بیان کرد: شیفت سحر تا افطار برای مسافران، مغازه دارن، مساجد و مراسمات افطاری است اما شیفت افطار تا سحر مخصوص شهروندانی است که گاهی مسیر 50کیلومتری را طی می کنند تا افراد نان گرم و تازه را به سفره خانوادهایشان در ماه مبارک ببرند.
 


یکی از شهروندان با بیان این مطلب که نان برکت هر سفره ای است، اظهار داشت: هر شب در این ساعت برای تهیه نان تازه به این نانوایی مراجعه میکنم.
اسدالله بلوچی افزود: بوی خوش نان تازه باعث برکت سفره و باز شدن اشتهای اهل خانه ما می شود و همین دلایل   کافیست تا هر شب ساعت 2 بامداد برای خرید نان به این نانوایی مراجعه کنم.
محمد رضا زحمت پیشه یکی دیگر از شهروندان راسک با تقدیر از زحمات کارگران این مجتمع نان، تصریح کرد: شغل نانوایی یکی از مشاغل سخت اما پر برکت است چون این افراد با زحمت بسیار و تحمل گرمای شدید تنور برای برکت سفره های مردم تلاش می کنند که این قابل تقدیر است.
 

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 423596

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/423596/پخت-نان-سفره-های-سحری-خدمت-روزه-داران-افتخاری-بالاتر

استال پرس
  https://www.estalpress.ir