آمریکا بالاخره اعتراف کرد!/ماجرای ارسال هواپیمای پُر پول به ایران

29 مرداد 1395 ساعت 17:18

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران بر اساس حل و فصل دعوای حقوقی بوده و تنها زمانی این کار انجام شده است که اطمینان لازم از آزادی زندانیان آمریکایی حاصل گردیده است.


به گزارش پاپایا، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: پرداخت 400 میلیون دلار تا زمانی که زندانیان آمریکایی آزاد نشدند، انجام نشد.
وی در ادامه گفت: ما از این اقدام بهره بردیم تا مطمئن شویم که حداکثر اهرم فشار را برای خارج کردن شهروندان آمریکایی از ایران و به سلامت بازگرداندن آنها، در اختیار داریم.
این نخستین بار است که دولت آمریکا به صورت علنی اعلام کرده است که پرداخت 400 میلیون دلار به ایران اهرمی برای اطمینان یافتن از آزادی زندانیان آمریکایی بوده است.
باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه آمریکا این مساله را رد کرده اند که پرداخت پول نقد به ایران برای آزادی زندانیان، باج بوده است.
جیسون شافتز رئیس کمیته نظارت بر اصلاحات دولت در مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری خواسته است تا در نشست استماع درباره پرداخت پول نقد به ایران شرکت کند.
تازه ترین جزییات مربوط به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد آمریکا به ایران نشان می دهد که در ماه ژانویه یک هواپیمای باری ایران حامل پول نقد پس از آنکه آمریکایی ها از فرودگاه تهران برخاستند، ژنو را ترک کرده است.
برخی نمایندگان جمهوریخواه آمریکا دولت باراک اوباما را متهم کرده اند که در ازای آزادی 5 شهروند آمریکایی توسط ایران، 400 میلیون دلار پول نقد به عنوان باج پرداخت کرده است.
این 5 شهروند آمریکایی از جمله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، 16 ژانویه در ازای آزادی 7 ایرانی که به اتهام نقض تحریمها در آمریکا بازداشت شده بودند، آزاد شدند. مبادله این زندانیان همزمان با لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران بوده است.
در آن زمان، آمریکا اعلام کرده بود که بخشی از دارایی های ایران به ارزش 400 میلیون دلار را که از سال 1981 میلادی توقیف شده، آزاد کرده و 1.3 میلیارد دلار دیگر را نیز بابت بدهی های قبلی به ایران پرداخت نموده است.
استفاده از هواپیمای ترابری ایرانی که پر از پول بوده یکی از زوایای پنهان و مرموز تحویل 400 میلیون دلار به ایران را روشن کرده است. مقامهای آمریکایی پیش از این حاضر نشده بودند تا اعلام کنند این پول چگونه و چه زمانی به ایران تحویل داده شده است.
دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به شدت از پرداخت این پول به ایران انتقاد کرد و آن را یک رسوایی دانسته است.
منبع:تنسیم


کد مطلب: 424305

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/424305/آمریکا-بالاخره-اعتراف-ماجرای-ارسال-هواپیمای-پ-ر-پول-ایران

استال پرس
  https://www.estalpress.ir