طرحی مفهومی از "قطار فضایی" که سفر به مریخ را در دو روز ممکن می سازد معرفی شد

6 شهريور 1395 ساعت 21:33

یک مخترع مونترالی، چارلز بامباردیه، از طرحی مفهومی برای یک قطار فضایی به نام Solar Express رونمایی کرده که می تواند مسافران و محموله های باری را سریع تر از هر سیستم دیگری بین سیارات جابجا کند.


به گزارش پاپایا، اگر این طرح به واقعیت تبدیل شود، انتظار می رود که این قطار فضایی با سرعتی معادل 1% سرعت نور یعنی حدود 3 هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت کند و زمان لازم برای سفر بین زمین و مریخ را به کمتر از دو روز کاهش دهد.

در سایت سولار اکسپرس آمده است که پر هزینه ترین بخش سفرهای فضایی، فاز شتاب و کاهش سرعت هستند. انرژی لازم برای این دو مرحله بسیار زیاد است، بخصوص برای وسیله ای به سنگینی قطار فضایی. بعلاوه، اگر حمل بار را هم در نظر بگیریم، هزینه آن بسیار فراتر از تصور خواهد رفت.

در هرحال، زمانی که این قطار به سرعت مناسب خود برسد، مصرف انرژی آن به حداقل خواهد رسید. این ایده ای است که در طراحی سولار اکسپرس مد نظر بوده است. این قطار هرگز متوقف نمی شود، در عوض کپسول ها یا واگن های فضایی به آن ملحق می شوند.

باید در نظر داشت که این فعلا فقط یک طرح مفهومی است و هنوز در واقعیت اجرایی نشده است، اما این تیم تحقیقاتی به دنبال راهکارهایی برای بهبود سفرهای فضایی انسان است.

خب، عملکرد این قطار چگونه است؟ به گفته تیم تحقیقاتی، سولار اکسپرس از چند سیلندر هم تراز که حدوداً 50 متر طول دارند تشکیل شده است. شش عدد از این سیلندرها که تقریباً مشابه واگن های قطارند، در یک خط مستقیم به هم متصل می شوند و در فضا حرکت می کنند.

برای پرتاب این قطار که یکی از پرهزینه ترین بخش های این طرح است، ازبوسترهای موشک استفاده خواهد شد که مقادیر کمی از سوخت را در مسیر بازگشت و برای تنظیم مسیر نگه میدارد. سپس، سولار اکسپرس در اطراف اجرام آسمانی شتاب می گیرد و نیازی به سوخت اضافی نخواهد داشت.

بامباردیه توضیح می دهد که
 
آرایه های خورشیدی عظیم الجثه ای که در طول مسیر قطار قرار می گیرند می توانند برای جذب انرژی خورشیدی و انتقال آن به سوپرخازن ها توسط لیزر استفاده شوند. آبی که از شهاب سنگ ها یا قمر های کوچک به دست می آید نیز می تواند به مصرف افرادی که در قطار حضور دارند برسد و یا به ایستگاه ها منتقل شود. این آب همچنین می تواند برای تولید هیدروژن و نیروی رانشی استفاده شود، ولی سیستم اصلی باید از مبدل های یونی تغذیه کند.


این قطار توقف نمی کند، در عوض بخش های کوچکتر در حین گردش این قطار به دور سیارات، برای جمع آوری وسایل و پیاده کردن مسافران به آن ملحق می شوند. این قابلیت حرکت مداوم، از بسیاری از هزینه ها می کاهد.
 

هنوز پرسش های فنی متعددی باقی مانده که این تیم باید به آن پاسخ دهند، مانند نحوه کنترل قطاری با این سرعت، نحوه خارج کردن بار از این قطار در حال حرکت، و چگونگی رساندن سرعت حرکت این قطار به سرعتی برابر با 1% سرعت نور.

بامباردیه در این خصوص می گوید
 
قطعا موارد زیادی باید مدنظر قرار گیرند شامل ابعاد، جرم، سرعت، انرژی و بسیاری دیگر. سولار اکسپرس ی ایده اولیه است و ما به دنبال توسعه و گسترش آن هستیم.


اگر این قطار به بهره برداری برسد، سفر به کره ماه فقط 2.13 دقیقه و سفر به مریخ حدود 37 ساعت به طول می انجامد. سفر به نپتون، دورترین سیاره نسبت به زمین، حدود 18 روز طول خواهد کشید.
 
منبع: sciencealert


کد مطلب: 424489

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/424489/طرحی-مفهومی-قطار-فضایی-سفر-مریخ-دو-روز-ممکن-می-سازد-معرفی

استال پرس
  https://www.estalpress.ir