گزارش پاپایا از مهد شعر و ادب بلوچستان؛

شعر فارسی همراه بشریت از تولد تا مرگ/ سرباز شاخص ترین مرکز شعر و ادب جنوب شرق کشور

27 شهريور 1395 ساعت 3:24

از عمر ادبیات کهن و گرانبهای فارسی، بیش از هزار سال می‌گذرد به گونه ای که شعر و ادب از تولد تا مرگ همراه ایرانیان است.


به گزارش پاپایا، از عمر ادبیات کهن و گرانبهای فارسی، بیش از هزار سال می‌گذرد و با وجود اینکه در این مدت كشور ایران، فراز و فرودها و ناكامی های بسیار دیده و دورانهای تلخ و شیرین زیادی را پشت سرگذاشته، هنوز هم  شعر و ادبیات فارسی سرآمد جهان است.
در فرهنگ ایرانی، زندگی با شعر آغاز و با شعر به پایان می‌رسد به گونه ای که کودکان این دیار در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و حتی پس از مرگ نیز، آرایه مزارشان، شعر و ابیاتی است که برایش سروده می‌شود و یا  خودشان پیش از مرگ برای خویش شعری می سُرایند.
آری فرزندان این سرزمین کهن در این گستره زمانی و مكانی بسیار پهناور، تلاش‌ها كرده و تجربه‌ها اندوخته تا از جهان پر رمز و راز علم و دانش بشری، ره ‌آوردهای با ارزش و ماندگار، به جامعه انسانیت پیشكش کنند تاجایی که علوم و دانش ایرانیان، چشمان كنجكاو جهانیان را خیره كرده است.
این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد باعث شده تا زبان و ادبيات فارسي به عنوان دومين زبان جهان اسلام شناخته شود و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني، با هزاران آثار گران سنگ در زمينه هاي مختلف ادبي، عرفاني، فلسفي، كلامي، تاريخي، هنري و مذهبي همواره مورد توجه و اعتقاد جهانیان و مردمان سرزمينهاي دور و نزديك باشد.
 

 
سرباز مهد شعر و ادب بلوچستان
در همین رابطه لال بخش بلوچ زهی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اینکه شهرستان سرباز مهد علم، ادب، هنر و فرهنگ است، اظهار کرد: سرباز دارای تمدنی دیرینه در عرصه‌های گوناگون است به گونه ای که بسیاری از علما، دانشمندان و اندیشمندان بزرگ ایران و استان سیستان و بلوچستان در دامن این دیار فرهنگ‌ دوست و عالم‌ پرور تربیت یافته و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی به جامعه خدمت کرده‌اند.
وی افزود: بی شک مفاخر فرهنگی کشورمان و به خصوص مفاخر فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در مقوله جهانی شدن مهمترین تکیه گاه ما بودند و لازم است که بتوانیم در زمان حیاتشان از آنان تجلیل کنیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرباز با بیان اینکه کار و گسترش حوزه فرهنگ، مهمترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی است، اظهار داشت: پرداختن به حوزه فرهنگ چهره زیبایی از زندگی را برای آینده‌سازان این مرزو بوم ترسیم می‌کند.
وی همچنین به موضوع آموزش به عنوان نیاز اصلی کشورمان اشاره کرد و افزود: اگر آموزش در جامعه ما در قالب شعر و ادب صورت بگیرد تأثیرگذاری آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
بلوچ زهی در پایان وی در پایان تاکید کرد: برای آنکه ما جایگاه واقعی سیستان و بلوچستان را در ایران بزرگ معرفی کنیم لازم است در ابتدا به مفاخر این استان بها دهیم زیرا حضور این مفاخر و همکاری و همفکری آنان می‌تواند در توسعه استان و کشور بسیار اثرگذار باشد.
 
 انتهای پیام/
 
 


کد مطلب: 424962

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/424962/شعر-فارسی-همراه-بشریت-تولد-مرگ-سرباز-شاخص-ترین-مرکز-ادب-جنوب-شرق-کشور

استال پرس
  https://www.estalpress.ir