تنها چشمه سرویس بهداشتی راسک غیر قابل استفاده است/ مسئولین از خواب خوش بیدار شوند

16 آبان 1395 ساعت 8:30

کمبود سرویس‌های بهداشتی در شهرستان سرباز معضلی است که نارضایتی بسیاری از شهروندان را در پی داشته و باید برای برطرف کردن آن چاره‌اندیشی کرد.


به گزارش پاپایا، سرویس بهداشتی از جمله معضلات و کمبودهایی است که در اکثر شهرستان های سیستان و بلوچستان و در اماکن عمومی و تفریحی به وضوح قابل رویت است که این امر علاوه بر اینکه باعث نارضایتی شهروندان به خصوص افراد مسن و کودکان شده است بلکه از دید توریست ها و گردشگرانی که برای بازدید به این خطه از کشور سفر می کنند جلوه مناسبی نداشته و این کمبود سرویس بهداشتی معضلاتی به وجود آورده است.
نبود سرویس‌های بهداشتی به نسبت جمعیت، مکان‌های نامناسب و دور از دسترس، توجه نکردن به ویژگی‌های ساختمانی و محیطی مثل نور‌گیری مناسب، نوع معماری و رنگ، نبود وسایل شوینده و بهداشتی ضروری ، همه و همه از جمله مسائلی است که برای رفع آن باید دستورالعمل‌های خاصی تدوین کرد چراکه این امر به‌طور مستقیم باسلامت انسانها سروکار دارد.
از سوی دیگر، ضرورت اجرای استانداردهای لازم برای بهداشتی کردن سرویس‌های بهداشتی در اماکن عمومی، وقتی اهمیت ویژه به خود می گیرد که بدانیم در کشورهای مختلف جهان نگاهی ویژه و خاص به موضوع سرویس های بهداشتی شده، تا جایی که ۱۸نوامبر مصادف با ۲۷ آبانماه هرساله به عنوان روز جهانی توالت نامگذاری شد ، و مرکز سازمان جهانی توالت در سنگاپور افتتاح گردید.
براساس استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۱۰۰ مرد یک چشمه سرویس بهداشتی و به ازای هر ۵۵۰ زن یک چشمه سرویس بهداشتی مورد نیاز است و حال آنکه می بینیم این مهم در بسیاری از کشورها به خصوص ایران رعایت نشده است.
دسترسی آسان و سریع شهروندان به امکانات و خدمات شهری یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری در هر شهرستانی است؛ اما امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم،دسترسی شهروندان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده که نبود سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر، معضلات و مشکلات ناشی از آن، برای همشهریان نمونه‌ای از این موارد است.
به همین دلیل است که شهروندان در صورت نیاز، به سرویس‌های بهداشتی موجود در پارک‌ها و مساجد پناه می‌برند، اما اغلب آنها بسیار کثیف و بدون امکانات بوده و در ساعات خاصی از روز به همشهریان خدمات ارائه میکند.
از این رو از آنجایی که اهمیت بهداشت عمومی و دقت در حفظ سلامت جامعه، از شاخص‌های رفاه و پیشرفت هر مجموعه شهری محسوب می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین معضلات و کاستی‌های شهر راسک نیز کمبود یا نبود سرویس بهداشتی عمومی مناسب و با کیفیت است که در این زمینه خبرنگار پاپایا با حضور در جمع شهروندان گزارشی تهیه می کند که در ادامه می خوانید.
شهروندان راسک و مسافران از نبود سرویس بهداشتی با رعایت استانداردهای لازم در شهر اظهار نارضایتی می‌کنند، و این در صورتی است که احتیاج به این مکان یک نیاز زیستی و کاملاً طبیعی است و باید در کنار سایر ضرورت‌ها به آن توجه شود.
بیش از هر کس دیگر معضل نبود توالت‌های عمومی شهری را رانندگان تاکسی، بازاریان و مسافران درک می‌کنند که استخدام اداره و شرکتی نیستند تا بتوانند از توالت محل کارشان استفاده کنند.
به‌ نظر می‌رسد به ‌رغم اهمیت و ضرورت وجود سرویس‌های بهداشتی مناسب در راسک، هنوز به این نیاز اساسی آنطور که باید توجه نشده و همواره از پرداختن به چنین نیازی، اجتناب می‌شود اما انتظار می‌رود با توجه به اهمیت این موضوع و تأثیر آن در سلامت افراد جامعه مسئولان امر بیش از این به مهم بپردازند.
 

 
سرویس بهداشتی مساجد به هیچ وجه قابل استفاده برای خانم ها و خردسالان نیست
 محمد زاده یکی از شهروندان راسک در این رابطه به خبرنگار خبرنگار پاپایا، گفت: متاسفانه یکی از معضلات شهری ما که بیشتر از همه خودنمایی می کند نداشتن سرویس بهداشتی عمومی در این شهر است.
وی اظهار داشت: متاسفانه سرویس بهداشتی مساجد که تنها سرویس های بهداشتی شهر هستند از وضعیت بسیار بدی برخوردار است و به هیچ وجه قابل استفاده برای خانم ها و خردسالان نیست.
محمد زاده تصریح کرد: متاسفانه مسئولین شهری اصلا به فرهنگ توسعه سرویس های بهداشتی عمومی در این شهر توجه ندارند.
وی در پایان سخنان خود خطاب به مسئولین شهری راسک گفت: مسئولین با ساخت یک سرویس بهداشتی عمومی در اطراف بازار به سلامت و بهداشت مردم احترام بگذارند.
 

 
محیط غیر بهداشتی تنها سرویس بهداشتی راسک
سعید بلوچ زهی نیز در همین راستا بیان داشت: متاسفانه سرویس بهداشتی مجاور پایگاه ارژانس از وضعیت بهداشتی بسیار نامطلوبی برخوردار است و به غیر از کمبود سرویس های بهداشتی عمومی ، بوی آزار دهنده تنها سرویس بهداشتی موجود نیز از نکات بسیار مهمی است، که به آن توجه نمی شود و این بوی بد، معمولا تمام محوطه اطراف سرویس‌های بهداشتی را نیز در بر می‌گیرد.
وی اظهار داشت:متاسفانه مسئولین شهری تا کنون در راستای توسعه سرویس های بهداشتی داخل شهر هیچگونه اقدامی انجام نداده اند.
 

 
حشرات موذی و مگس ها تنها استفاده کنندگان ازسرویس بهداشتی راسک هستند
یکی دیگر از بانوان شهر راسک گفت: سرویس بهداشتی مجاور پایگاه ارژانس راسک از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار هستند و در اکثر مواقع  بسته و در هنگامی هم که باز باشد بیشتر پاتوق معتادان است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه مطالب بعضا زننده نوشته شده بر در و دیوار دستشویی های عمومی محو یا رنگ آمیزی نمی شود و وجود حشرات موذی و مگس نیز معضل دیگری است که به مشکلات معدود سرویس های بهداشتی شهر باید افزود.
پشت رودی اظهار داشت: متاسفانه سرویس بهداشتی برخی از مساجد که در هسته مرکزی شهر هستند نامناسب است و در اکثر مواقع نیز بسته است.
وی افزود:امیدواریم مسئولین محترم شهری در راستای رفع این مشکل و معضلات مهم شهر های راسک،پیشین و پارود نیز اهتمام ویژه داشته باشند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 426000

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/426000/تنها-چشمه-سرویس-بهداشتی-راسک-غیر-قابل-استفاده-مسئولین-خواب-خوش-بیدار-شوند

استال پرس
  https://www.estalpress.ir