نگاهی به جاذبه های گردشگری شهرستان سرباز؛

سفری به اعماق تاریخ و دره کورکودیل ها/ فیروز آباد روستایی با طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری

19 آبان 1395 ساعت 1:50

روستای فیروز آباد به دلیل طبیعت بکر، وزیستگاه گاندو به عنوان مکانی تاریخی و گردشگری شناخته می شود.


به گزارش  پاپایا، شهرستان سرباز با طبیعت سرسبز و چهار فصل، با معماری بکر سنگی، با تنها زیستگاه گاندو، با مردم خونگرم ومهمان نواز  و قلعه سرباز و ده ها اثر و جاذبه تاریخی و طبیعی‌اش، امسال هم همانند همیشه، پذیرای مسافران زمستانی است.
 
روستای فیروز آباد به دلیل طبیعت بکر، وزیستگاه گاندو به عنوان مکانی تاریخی و گردشگری شناخته می شود.
دهستان فیروز آبادبین ۲۶درجه و۱۶ دقیقه عرض شمالی وبین ۶۱درجه ۲۵ دقیقه طول شرقی ودر محور ایرانشهر به چابهار در ۵ کیلومتری مرکز شهرستان سرباز شهر راسک قرار دارد. آب و هوای این دهستان گرم و خشک و همراه با در صد کمی از رطوبت است که اکثر ماه های سال گرم بوده و در اوج زمستان هوایی دلنشین و بهاری آن می تواند محلی مناسب برای گردشگران باشد.
این دهستان در حاشیه رود خانه سرباز واقع شده و یکی از دهستان های بزرگ و مهم شهرستان سرباز به شمار می رود که دارای بافت تاریخی با ارزش و نوع معماری بومی و سنتی منحصر در استان بوده و از لحاظ استراتزیک، به عنوان شاهراهی بوده است که قسمت های دیگر منطقه را به کشورهای همجوار ارتباط داده و در گذشته به لحاظ وجود قلعه قدیمی از اهمیت بسزایی بر خوردار بوده است و مساحت کل آن۱۷۰ هکتار می باشد.
 
 

 
وجه تسمیه روستا
به گفته بعضی از قدما در ادوار گذشته شخصی بنام فیروز به این منطقه سفر کرده و بمنظور آبادانی روستا و هدایت آب از رودخانه به مزارع پایین دست اقدام به حفر تونلی به طول ۵۰ متر در دل کوه نموده است این روستا در گذشته مرکز حکمرانی بوده و بر مناطق دیگر مرکزیت داشته است و به عنوان شاهراهی، که مناطق داخلی ایران را به نواحی و تمدنهای دیگر اتصال داده، به همین دلیل  قلعه فیروز به نام وی مشهور می باشد.
بر اساس تحقیقات به عمل آمده از منابع محلی قدمت قلعه به اوایل اسلام بر می گردد.در محدوده این روستا دو منطقه به نام های پالاسک(به گفته قدما زمانی انگلیسها در این مکان مستقر و به همین سبب به پالاسک مشهور بوده و در حال حاضر نام شهری است در لندن )و ازبانک (بعضی ها معتقدند در این محل زمانی ازبک ها زندگی می کردند به همین دلیل محلیان نام ازبانک رابه آن نهاده اند ) وجود دارد.
 

 
 
مهمترین جاذبه های تاریخی وگردشگری دهستان فیروز آباد :
۱-بافت تاریخی و با ارزش سنتی با ترئینات خاص
۲-وجود محوطه ،قلعه تاریخی فیروز آباد و قبرستان قدیمی
۳- وجود کوه سوبتگ (سوراخ ایجاد شده در دل کوه به جهت ورود آب وهدایت به مزارع اطراف)
۴-وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی منحصر به فرد و بقایای باقیمانده از دوره کروکودیل ها در رودخانه و در حاشیه دهستان فیروز آباد
۵-وجود نخلستانها ،باغات مرکبات و میوه های گرمسیری متنوع شامل انبه ،موز ،خربزه در ختی یا پاپایا،چیکو وغیره
۶- وجودچشم اندازهای متنوع دیدنی وگردشگری در حاشیه رودخانه سرباز
 

 

 

 

 

انتهای پیام/


کد مطلب: 426069

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/426069/سفری-اعماق-تاریخ-دره-کورکودیل-فیروز-آباد-روستایی-طبیعت-بکر-جاذبه-های-گردشگری

استال پرس
  https://www.estalpress.ir