گفت و گويي صميمي با نخستين شهردار زن سیستان و بلوچستان؛

تلاش زنان و دختران ایرانی برای کسب اولین های دیگر/ مسئولین باید به بانوان اعتماد کنند

13 آذر 1395 ساعت 9:28

شهردار سرباز کلات گفت: ديگر بانوان آرزوی شهردار يا فرماندار شدن نداشته و تلاش خود را برای رسیدن به اولين هاي ديگر در پست های بالاتر آغاز کرده اند.


به گزارش پاپایا، از روزی که نمایندگان اولین مجلس مشروطه، در تصویب «قانون بلدیه»، حق رای را از زنان سلب کردند، تا امروز که زنان می‌توانند کاندیدای عضویت در شورای شهر و شهرداری‌ها باشند، بیش از صد سال می‌گذرد، اما آن‌ها هنوز برای ورود به صحنه مدیریت شهری در ابتدای راه هستند.
یکی از اولین زنان شهردار جمهوری اسلامی ایران، سال ٧۵ و با حکم غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران، منصوب شد. «زهرا صدراعظم نوری» مسئول شهرداری منطقه ٧ پایتخت شد.
بعد از صدر اعظم نوری، تا سال‌ها هیچ شهرداری مدیر زن به خود ندید. تا اینکه سال ٨٢ و با رای اعضای شورای شهر املش، «مژگان نوری» طلسم را شکست و کلید شهرداری این شهر را تحویل گرفت. بعد از او خبر پشت خبر رسید که زنان دیگری در شهرستان‌های مختلف به سطوح بالای مدیریت شهری رسیده‌اند.
« مهری روستایی گرایلو» یکی از همین دسته بود که سال ٨٣ حکم شهرداری ساوه را دریافت کرد. او تا سال ٨۵ در این سمت باقی ماند همچنین «مریم پاکزاد» آذر ماه 92 موفق شد رای موافق ۵عضو شورای شهر لولمان را کسب کند و سر لیست جوان‌ترین شهردار استان گیلان شود و در اين بين بودند زنان ديگري كه به عنوان شهردار پا به شهرداري گذاشتن ولي به عنوان شهردار يك منطقه نه شهر ولی در اين بين انتخاب ساميه بلوچ زهي به عنوان شهردار شهر سربازكلات در استان سيستان و بلوچستان به عنوان نخستين شهردار زن استان رخدادي بي سابقه بود.
 

 
جوانترین شهردار زن ایران یک دختر بلوچ بود
وي  دختري 26 ساله است از تبار بلوچستان كه  توانسته با كسب اكثريت اراي شوراي شهر كلات به عنوان اولين زن شهردار در اين استان منصوب شود وي با وجود بافت سنتي كه بر استان حاكم است توانسته از خط قرمز عبور كند و با وجود فضاي حاكم بر منطقه كه در بسیاری از اوقات مانع از درس خواندن و يا انجام برخي فعاليت هاي بانوان  در منطقه مي شد راهي تهران شد تا در رشته منابع طبيعي به تحصيلاتش ادامه دهد، بلوچ زهي پس از پايان تحصيلات به محل زندگیش بازگشت تا به مردم محروم زادگاهش خدمت كند.
وي توانسته در اين سه سال خدمات ارزنده اي به مردم شهرسرباز کلات ارائه كند به طوري كه برخي از شهروندان از بلوچ زهي به عنوان بهترين شهردار در بين ديگر شهردارهاي كلات ياد مي‌كنند و قدردان اقدامات وي هستند.
خبرنگار پاپایا، به مناسبت فرا رسيدن  سومين سالگرد خدمت وي در منطقه به سراغش رفت تا گفت و گويي صميمي با اين به چالش كشاننده نظام مرد سالاري در اين خطه داشته باشد كه در ادامه مي‌خوانيد:
 
چرا تصميم گرفتيد شهردار شويد؟
وقتي كمبودهاي شهرم را مي‌ديدم و خواسته هاي كودكاني كه از داشتن حتي يك پارك براي بازي محروم بودند را مشاهده می‌کردم به فكر فرو رفته و مي‌خواستم مشكلاتي را كه من و مردم زادگاهم با آنها دست و پنجه نرم كرده ايم را نسل آينده مان تجربه نكنند و باید گفت اين ذغذغه ها بود كه مرا در تصميم ایجاد یک تغییر اساسی مصمم تر كرد.
 

 
در رسيدن به اين هدف با چه چالش هاي رو به رو بوده ايد؟
در اوايل شروع به كارم با توجه به نگاه بدی که با کار بانوان می‌شد و فضايي كه حاكم بود با برخي جريان ها كه من را به عنوان يك زن نمي‌توانستند در اين منصب ببینند روبه رو بودم تاجایی که  حتي برخي از افراد فكر مي‌كردند من در همان ماه هاي اول از اين كار استعفا مي دهم  اما رفته رفته با توجه به فعاليت هاي انجام شده به آنها ثابت شد يك زن اگر بهتر از يك مرد نتواند شهر را اداره كند بدتر نيز نخواهد بود و در اين بين شاهد شكستن طلسم حضور زنان نيز در برخي نقاط شهر بودم.
 
تاكنون شهرداري چه اقداماتي در شهر انجام داده است؟
من و همكارانم در شهرداري همواره تلاش كرده ايم شهري زيبا به شهروندان هديه كنيم  به گونه ای كه تنها در سه ماهه ابتدایی سال 95و به بدنبال اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف و به منظور بهبود سیمای ظاهری سرباز، فضای این شهر با اعتبار 270 میلیون ریال زیباسازی شده است.
و از جمله اين اقدامات نصب المان و ساخت مجسمه  نخل خرما، تمساح پوزه کوتاه، و ایجاد فضای سبز در ورودی شهر، تجهیز پارک خانواده به وسایل ورزشی، مبلمان شهری، وسایل بازی کودکان و وسایل روشنایی پارکی ، خرید و کاشت گلهای فصلی نصب سرعت گیرهای آسفالتی، اخذ مصوبه از شورای اسلامی جهت نامگذاری میادین، بلوارها و خیابانها و خرید تابلو راهنمای خیابان و برگزاری کلاس های آموزشی برای بانوان سربازی از جمله  برپایی کلاس های آموزشی خیاطی، سکه‌دوزی و کامپیوتر به صورت رایگان توسط شهرداری در جهت مهارت‌آموزی بانوان از جمله خدمات شهرداري به مردم بوده است.
 

 
آيا انتخاب شما به عنوان اولين شهردار زن استان توانسته نگاه هاي موجود به بانوان را تغییر دهد؟
طي اين سه سال نگاه به بانوان خيلي متفاوت شود و اگر حالا از دختران ما بپرسند دوست داريد چه شغلي داشته باشيد ديگر كسي نمي‌گويد شهردار يا فرماندار بلكه به شغل هایی بالاتر علاقه  نشان مي‌دهد و ديگر اين مناصب آنها را ارضاع نمي‌كند و سعي در رسيدن به مراتب بالاتری را دارند و به طورکلی  زنان ما تلاش خود را برای رسیدن به اولين هاي ديگر آغاز کرده اند و من به اين نتيجه رسيده ام اگر همان اوايل كه با مشكلات رو به رو شدم استعفا مي‌دادم ديگر كسي به زنان اعتماد نمي‌كرد و حتي خود زنان منطقه سرخورده مي‌شدند و جرأت حضور در اين مناصب را از دست مي‌دادند.
این فعالیت ها و اثرات مثبت آن تاجایی پیش رفته است که برخي از شهرهاي اطراف با مشاهده اقدامات انجام شده اعلام كرده اند قصد دارند در سال آينده از شهردار خانم براي شهرهاي خود استفاده كنند.
 
به عنوان آخرين حرف چه نکته ای را می‌خواهید به مسئولین گوشزد کنید؟
مسئولين بايد به خانم ها نگاهي ويژه داشته باشند و قابليت هاي آنان را در نظر بگيرند چراکه زنان جامعه ما نياز به حمايت دارند پس به همه مسئولین در هر پست و مقامی می گویم تا همراه و همگام باهم با حذف محدوديت هاي بي مورد سد های پیش روی این قشر را شکسته و در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور از بانوان استفاده کنند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 426319

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/426319/تلاش-زنان-دختران-ایرانی-کسب-اولین-های-دیگر-مسئولین-باید-بانوان-اعتماد-کنند

استال پرس
  https://www.estalpress.ir