برنامه‌ای خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای در ایران!/ ترامپ وارد عمل می‌شود؟

18 آذر 1395 ساعت 10:17

برنامه‌ای خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای در ایران!/ ترامپ وارد عمل می‌شود؟ «آمریکا باید اقدامات تهاجمی بیشتری را برای جلوگیری از توسعه این برنامه توسط ایران در دستور کار قرار دهد. تحریم مقامات و شرکت های ایرانی می تواند به عنوان اولین قدم در این راستا به اجرا در آید.»


 به گزارش پاپایا؛ به نقل از جام نیـوز، طرح اتهامات بی اساس علیه ایران توسط مقامات و رسانه های آمریکایی، سیاستی است که سال ها توسط واشنگتن برای تخریب چهره ایران مورد استفاده قرار گرفته است و کوتاه آمدن ایران نسبت به حقوق هسته ای خود و اثبات صلح آمیز بودن آن نیز تغییری در این سیاست ایجاد نخواهد کرد.
 
در همین راستا مجله آمریکایی "فوربز" (Forbes) با انتشار گزارشی در پایگاه آنلاین خود تحت عنوان "به ایران اجازه ندهید برنامه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک خود را به راحتی پیش ببرد"، به طرح اتهامات واهی علیه ایران پرداخته است.
 
در این گزارش آمده است: «دولت ترامپ باید از توافق هسته ای حمایت کند و در عین حال برای جلوگیری از توسعه برنامه سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی ایران اقدام نماید.
 
پرزیدنت دونالد ترامپ توافق هسته ای را یک رسوایی خوانده و از آن با عنوان بدترین توافقی که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته، یاد کرده است. بر فرض اینکه ترامپ توافق هسته ای را پاره نکند، این توافق باید به صورت محکم و بدون هیچ اغماضی نسبت به تخلفات ایران به اجرا در آید و این موضوع در اولویت قرار گیرد؛ اقدامی که تا کنون صورت نگرفته است و ایران قبل از خشک شدن جوهر توافق آن را نقض کرده است.
 
مقامات تهران به تلاش خود برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای از آلمان ادامه داده اند. از این گذشته ایران به صورت دائمی به آزمایش های موشکی خود ادامه داده و قطعنامه ها و تحریم های سازمان ملل را زیر پا گذاشته است.
 
گذشته از نقض توافق هسته ای و عبور از محدودیت های موشکی توسط ایران، کشورهای غربی تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت های ساخت تسلیحات شیمیایی و بیولوژِیکی را نادیده گرفته اند. برنامه ای که می تواند مخرب تر از برنامه تسلیحات هسته ای باشد.

گزارش سرویس تحقیقات کنگره در ماه اکتبر سال 2016 در رابطه با "سیاست خارجی و دفاعی ایران" به اطلاعاتی نگران کننده در رابطه با برنامه های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک ایران اشاره داشت.»
 
در انتهای این گزارش ضمن پیشنهاد به دولت ترامپ برای برخورد قاطع با ایران، آمده است: «ترامپ باید همانگونه که وعده داده است به سختی بر توافق هسته ای نظارت کند تا ایرانیان شانسی برای تقلب در توافق و نقض آن نداشته باشند، باید همین وعده را در رابطه با برنامه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی ایران به اجرا در آورد.
 
آمریکا باید اقدامات تهاجمی بیشتری را برای جلوگیری از توسعه برنامه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی ایران در دستور کار قرار دهد. تحریم های جدیدی که مقامات و شرکت های ایرانی را هدف قرار می دهد می تواند به عنوان اولین قدم در این راستا به اجرا در آید.»
 
نکته ای که باید در رابطه با گزارش سرویس تحقیقات کنگره مورد توجه قرار گیرد آن است که این گزارش از ادعاهای گمراه کننده ای برای متهم کردن ایران در رابطه با سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. در این گزارش آمده: «طبق بررسی های انجام شده توسط سرویس تحقیقات کنگره، ایران توانایی تولید عوامل جنگ شیمایی و احتمالا توانایی ساخت عوامل جنگ بیولوژیکی برای اهداف تهاجمی را در صورت تصمیم به ورود در این عرصه ها، دارد... این در مورد پایبندی ایران به تعهدات خود در کنواسیون سلاح های شیمایی سوال ایجاد می کند.»
 
این پاراگراف این طور نشان می دهد که توانایی تولید عوامل جنگ شیمیایی، پتانسیلی برای برای نقض کنوانسیون های ضد سلاح شیمیایی است. در حالی که کنوانسیون ضد سلاح های شیمایی داشتن چنین قابلیت هایی را ممنوع نکرده است. در واقع ده ها تن از اعزای این کنوانسیون نه تنها خود چنین قابلیت هایی را دارند بلکه حتی این عوامل را برای مقاصد صلح آمیز تولید می کنند؛ به عنوان مثال تولید فسژن برای استفاده در فرآیندهای متالوژیکی. ایران پیش از اینکه در 3 نوامبر 1997 عضو کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی شود برنامه ساده ای در این زمینه داشت. ایران مورد بازرسی های دقیق در این زمینه قرار گرفته است و هیچ شواهدی مبنی بر رعایت نکردن بندهای کنوانسیون وجود نداشته است.
 
تمامی این گزافه گویی ها علیه ایران در حالی است که ایالات متحده آمریکا حداقل در هفت دهه اخیر استفاده از "جنگ بیولوژیک" را در دستور کار خود قرار داده و اوج بکارگیری این شیوه نیز به جنگ این کشور با ویتنام و پس از آن، بازمی‌گردد.
 
آمریکا در سال ۱۹۴۳ برنامه سلاح‌های بیولوژیک خود را آغاز کرد و انبار عظیمی از عوامل و سلاح‌های بیولوژیک به وجود آورد و پس از آن بارها اسنادی مبنی بر آزمایش عوامل شیمایی توسط آمریکا حتی بر روی مردم این کشور فاش شده است.
 
در سال ۲۰۰۱ سندی از پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا به دست آمد که نشان می‌داد، طی سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۳ هزاران سرباز آمریکایی عمدا در معرض عوامل شیمیایی و بیولوژیک قرار گرفته اند، عواملی مانند گاز اعصاب، گاز سارین، باکتری ای کولای (E-coli)، باکتری باسیلوس گلوبیجی (Bacillus globigii)، سیاه زخم و طاعون بر روی نظامیان بی‌خبر از همه جا که توان هیچ‌گونه دفاع یا محفاظتی از خود نداشتند، انواع و اقسام آزمایش‌های شیمیایی و بیولوژیک انجام شد.
 
اما این اسناد دقیقا دو روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد و به دلیل شرایط حاکم بر آمریکای پس از حوادث ۱۱ سپتامبر توجه زیادی به آن نشد و اعتراضات گسترده ای را به همراه نداشت.
 
در حال حاضر نیز گروه های تروریستی در سوریه و عراق از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کرده اند؛ روشن است که تجهیز این تروریست ها به تسلیحات شیمیایی توسط کشورهای حامی آن ها و در راس آن ها آمریکا صورت گرفته و یا تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت آن را در اخیار تروریست ها قرار داده اند. در یمن نیز عربستان سعودی در حال استفاده از تسلیحات شیمایی است که آمریکا در اختیار آل سعود قرار داده است؛ موضوعی که بارها توسط سازمان ها و نهادهای حقوق بشری مانند سازمان عفو بین الملل محکوم شده است.
 
آمریکا در حال حاضر بزرگترین منبع تسلیحات میکروبی و بیوتکنولوژیکی جهان است.
 
 


کد مطلب: 426419

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/426419/برنامه-ای-خطرناک-تر-بمب-هسته-ای-ایران-ترامپ-وارد-عمل-می-شود

استال پرس
  https://www.estalpress.ir