چگونه فایل های تکراری را در ویندوز بیابیم و حذف کنیم؟

19 آذر 1395 ساعت 14:26

فایل های تکراری معمولا حجم قابل توجهی از حافظه رایانه ها را اشغال می کنند و همچنین موجب افزایش بی دلیل حجم بک آپ های دستگاهتان می شوند، مخصوصا اگر حافظه رایانه شما از نوع SSD باشد. راهی برای فرار از این مشکل وجود دارد؟ البته که پاسخ مثبت است.


به گزارش پاپایا؛ به نقل از کلیک – نرم افزار های متعددی وجود دارند که وظیفه حذف فایل های تکراری موجود در حافظه رایانه ویندوزی شما را بر عهده می گیرند. اما هر آنچه در این آموزش خواهید دید نرم افزار هایی هستند که در کنار وظیفه اصلی شان، شیطنت نمی کنند! روی مرورگر رایانه تان نوار ابزار نصب نمی کنند و در بخش های مختلف، کاری غیر از آنچه باید انجام دهند نمی دهند. برای پیدا کردن این نرم افزار های خوب، زمان صرف شده است. چرا که ما هم همانند شما از اینکه یک نرم افزار کاری غیر مرتبط با وظیفه اش انجام دهد بیزاریم.
dupeGuru؛ کارآمد و بی ادعا اولین نرم افزار رایگان لیست ما dupeGuru است. نرم افزاری کاملا رایگان که در سه نسخه عرضه شده است؛ نسخه عادی، نسخه مخصوص تصاویر و نسخه مخصوص فایل های صوتی. همانطور که پیداست، نسخه های مخصوص صوت و تصویر انحصارا برای یافتن تصاویر یا موسیقی های مشابه هستند. به طور مثال در نسخه مخصوص فایل های صوتی، توانایی یافتن فایل های صوتی یکسان وجود دارد حتی اگر پسوند یا بیت ریت آنها متفاوت باشد! همچنین در نسخه مخصوص تصاویر شاهد هستیم که تغییر سایز تصاویر، تغییر جهت و یا حتی اندکی ویرایش آنها مانعی بر سر راه این نرم افزار در مسیر یافتن تصاویر مشابه نیستند.
همانطور که متوجه شدید، این ابزار با استفاده از الگوریتم خاصی نه تنها فایل های یکسان، بلکه فایل های مشابه را نیز پیدا می کند و به شما نمایش می دهد.
البته لازم به ذکر است که طبق اعلام سایت dupeGuru، این مجموعه دیگر از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی نمی کند. اما با این حال جای نگرانی نیست چراکه در پایین صفحه ی دانلود این نرم افزار، نسخه های قبلی آن برای ویندوز موجود اند که به خوبی کار می کنند.
dupeGuru یک نرم افزار کاملا متن باز است. هیچ ابزار بیهوده دیگری روی رایانه شما نصب نمی کند و همچنین جهت تبلیغ و فروش یک محصول به شما نیز تلاشی نمی کند.
رابط کاربری این نرم افزار ساده و بی آلایش و استفاده از آن بسیار راحت است. کافی است آن را باز کنید و پوشه ها و درایو های مورد نظرتان را انتخاب کنید تا جست و جو آغاز شود. پس از مدتی، لیستی از فایل های تکراری را خواهید دید که به راحتی می توانید آن ها را انتخاب و حذف کنید. با دو بار کلیک بر روی فایل مورد نظرتان، امکان مشاهده و بررسی بیشتر آن را نیز خواهید داشت.
۱ ۲ DigitalVolcano’s Duplicate Cleaner Free این نرم افزار نیز یک پیشنهاد خوب است. اگرچه یک نسخه پولی برای آن وجود دارد که از امکانات زیادی برخوردار است، اما نسخه رایگان آن نیز موجود است که امکانات پایه ای جست و جوی فایل های تکراری را در قالب محیطی زیبا ارائه می دهد و البته مانند تمامی پیشنهادات این لیست، مزاحمتی برای شما ایجاد نمی کند.
DigitalVolcano تلاش می کند تا از طریق روشی قدیمی کسب درآمد کند. به این صورت که با ارائه نسخه ای رایگان که دارای امکانت پایه است، شما را به خرید نسخه کامل ترغیب می کند.
Duplicate Cleaner محیط کاربری زیبایی را ارائه می دهد و حافظه رایانه شما و حافظه های متصل به آن را برای یافتن فایل های تکراری جست و جو میکند. نسخه کامل این نرم افزار از توانایی یافتن تصاویر یا موسیقی هایی که شباهت بالایی با هم دارند برخوردار است در حالی که نسخه رایگان از این ویژگی بی بهره است.
شاید زیبایی رابط کاربری تنها مزیت نسخه رایگان این نرم افزار در برابر dupeGuru باشد.
شما می توانید با یک جست و جوی فارسی ساده در اینترنت به لینک های دانلود این نرم افزار دسترسی پیدا کنید.
VisiPics از VisiPics برای یافتن تصاویر مشابه در حافظه تان استفاده کنید، حتی اگر به صورت کاملا یکسان با هم برابر نباشند. برای مثال، برای VisiPics مهم نیست که سایز تصاویر مشابه شما متفاوت باشد و یا خود تصاویر دچار چرخش یا حتی ویرایش شده باشند. در هر صورت، این نرم افزار این تصاویر را به عنوان تصاویر مشابه شناسایی کرده و به شما معرفی می کند. ممکن است به همه تصاویر مشابه موجود در حافظه تان احتیاجی نداشته باشید، اینجاست که VisiPics یاری گر شماست.
اگرچه سایر نرم افزار های موجود در این آموزش نیز توانایی انجام چنین اموری را دارند، اما نکته جالب توجه آن است که VisiPics انحصارا برای امور تصویری است و رابط کاربری آن نیز برای این هدف، کاربردی تر است و در مشاهده و انتخاب تصاویر مشابه، دست باز تری خواهید داشت. بنابراین اگر مجموعه بزرگی از تصاویر پیش روی شما هستند، احتمالا همین نرم افزار از انتخاب های خوب شما خواهد بود.
VisiPics رایگان است، امکان حمایت مالی از آن نیز وجود دارد و البته هیچ تلاشی در جهت اذیت شما و نصب ابزار های متفرقه نخواهد داشت.
با کلیک بر روی این لینک به صفحه دانلود این نرم افزار هدایت خواهید شد.
Duplicate File Finder Duplicate File Finder یک نرم افزار یابنده فایل های یکسان دیگر است که متن باز است، امکانات پایه را برای شما فراهم می کند و دارای رابط کاربری ای ساده و بی آلایش است. البته این نرم افزار تفاوت جالب توجهی با سایر نرم افزار های معرفی شده در این مطلب دارد. به این صورت که بدون توجه به محتوای فایل های شما، صرفا به دنبال فایل هایی می گردد که حجمی کاملا یکسان دارند و در نهایت این شما هستید که تشخیص می دهید این دو فایل دقیقا یکی هستند یا فایل های متفاوتی هستند که بر حسب اتفاق حجمی یکسان دارند.
این روش جالب Duplicate File Finder باعث می شود که سرعت به مراتب بیشتری در پیدا کردن فایل های تکراری داشته باشید و این موضوع زمانی بیشتر جلب توجه می کند که پای حجم قابل توجهی از داده ها در میان باشد. پس اگر فقط به دنبال فایل های کاملا یکسان رایانه تان هستید و کاری به فایل های نسبتا مشابه ندارید، این نرم افزار برای شما به منزله سفر در زمان خواهد بود. Duplicate File Finder اگرچه زیباترین رابط کاربری را به شما ارائه نخواهد داد، اما این امر چیزی از کارایی آن کم نمی کند.
این لینک، هدایت گر شما به صفحه دانلود این نرم افزار است.
البته این لیست، یک مجموعه کامل از نرم افزار های یابنده فایل های یکسان در ویندوز نیست. نرم افزار های بسیاری در این زمینه وجود دارند که کار مشابهی را برای شما انجام می دهند که البته اغلب آن ها با دردسر هایی همراه هستند. همچون نصب نوار ابزار یا سایر ابزار های بیهوده بر روی رایانه شما. این در حالی است که هیچ یک از نرم افزار های بالا چنین ویژگی نداشته و اخلالی در کار شما ایجاد نخواهند کرد.
در پایان، فراموش نکنید که فایل های مشابه در بخش پوشه های سیستمی رایانه شما نباید حذف شوند. مسیر هایی همچون C:\Program Files یا C:\Windows. چراکه فایل های موجود در چنین پوشه هایی، از فایل های مورد نیاز ویندوز شما هستند و حتی اگر یکسان باشند، نباید حذف شوند. بنابراین اکیدا توصیه می کنیم به سمت فایل های سیستمی نروید و در بخش های دیگر رایانه تان به دنبال فایل های مشابه بگردید.
این آموزش تا چه حد برای شما کارآمد بود؟ نتایجی که با استفاده از این ابزار ها به آن ها دست یافتید، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
۵


کد مطلب: 426451

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/426451/چگونه-فایل-های-تکراری-ویندوز-بیابیم-حذف-کنیم

استال پرس
  https://www.estalpress.ir