سیستان و بلوچستان دروازه ورود لوازم آرایشی قاچاق به کشور/ شناسایی شبکه های قاچاق از مهمترین سیاست حوزه پیشگیری

15 دی 1395 ساعت 5:36

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان بر رویکرد های نظام مند در راستای ساماندهی پیشگیری از قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی تاکید کرد.


به گزارش پاپایا؛ به نقل از دادمردان، انسان زیباست و زیبایی را می پسندد از این رو آرایش و خودآرایی از زمان های قدیم در بیشتر جوامع بشری به شکل های گوناگونی وجود داشته به گونه ای که امروزه میزان مصرف لوازم آرایشی به قدری بالا است که اگر یک کشور در بدترین شرایط اقتصادی هم باشد اما بازار این کالا حتی در سخت ترین شرایط اقتصادی هم پر رونق است و در این بین هستند زنان و دخترانی که حاضرند از هزینه های ضروری زندگی گذشته اما از خرید لوازم آرایشی نمی گذرند در سال های اخیر و با توجه به بالا رفتن سن ازدواج استفاده از این کالا ها دیگر سن و سال نمی شناسد و این امر باعث شده کشور ما هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان و دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه به شمار آید.
در این بین بازار پر رونق فروش لوازم آرایشی در کشور باعث شده میزان زیادی از این محصولات به صورت تقلبی و غیر استاندارد از افغانستان، پاکستان و کشور های حوزه خلیج فارس به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و سیستان و بلوچستان با وجود همسایگی مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان قرار گرفته  و سالانه شاهد  ورود مقادیر زیادی از  کالاهای بی کیفیت و تقلبی آرایشی و بهداشتی به کشور است و این محصولات  در صدر کالاهای قاچاق سلامت در استان قرار دارد و گفته می شود که 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق به کشور وارد می شود.
 
ضرورت ساماندهی لوازم آرایشی در سطح استان
در همین رابطه  رسول نامی در گفت و گو با خبرنگار دادمردان، با تاکید بر ضرورت ساماندهی لوازم آرایشی در سطح استان اظهار داشت: متاسفانه وضعیت موجود در راستای تولید و عرضه لوازم آرایشی در استان سیستان و بلوچستان و هم در سایر نقاط کشور وضعیت مناسبی محسوب نمی شود چرا که جتی با وجود زیر ساخت ها و پتانسیل بالا که کشور هم در حوزه علمی وهم در حوزه اجرایی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی دارد متاسفانه وضعیت به گونه ای است که سهم عمده ای از بازار مصرف لوازم آرایشی در ایران را کالا و اقلام خارجی تشکیل می دهد.
وی عمده آسیب های این حوزه را در دو مقوله عمده دسته بندی کرد و افزود : مقوله اول مربوط به کالا هایی است که غیر اصلی بوده و به نوعی به صورت غیر اورجینال عرضه می گردد که با استفاده از برند کالا اصلی به صورت تقلبی در بازار عرضه و مصرف می شود.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خاطرنشان کرد: معضل دوم در حوزه لوازم آرایشی نیز کالاهای قاچاق اصلی است چرا که این کالاهای مجاز طبق قانون قاچاق کالا بدون تشریفات گمرکی وارد کشور شده و نظارت های مربوط به بهداشت و سلامت و استاندارد در خصوص آن ها اعمال نشده و می تواند با عنایت حجم وسیع مصرف کنندگان آن سلامت عمومی را تهدید نماید.
 
لزوم برنامه جدی برای کاهش واردات لوازم آرایشی و بهداشتی
وی در ادامه با اشاره به اینکه لوازم آرایشی و بهداشتی از کانال های گوناگون در مناطق مختلف استان وارد می شود، بیان کرد: یکی از عمده ترین مکان های عرضه و ورود لوازم آرایشی به استان گلوگاه منطقه آزاد چابهار است که ضرورت بازنگری در ساز و کار ورود کالا و تاثیر در انجام تشریفات گمرکی در این حوزه به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر باید مدنظر مسئولين قرار گیرد .
نامی تولیدات داخلی و واردات بدون کیفیت این کالاها را یک عامل اصلی در گسترش فرایند قاچاق کالا ارزیابی نمود و گفت: بالا بودن سود حاصله از این قاچاق و پایین بودن ریسک در این حوزه، از اصلی ترین انگیزه های قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی است.
 
افزایش آسیب های جسمی و روانی در مصرف کنندگان لوازم آرایشی قاچاق
وی تصریح کرد: متاسفانه این واردات بدون کیفیت لوازم آرایشی، بسیاری از مصرف کنندگان را در معرض آسیب های بهداشتی و سلامت قرار داده به گونه ای که به یکی از نماد های آسیب پذیری نظام اجتماعی در حوزه سلامت عمومی و تحقیق خارجی قلمداد می شود.
این مسئول قضایی مهمترین سیاست وضعی در حوزه پیشگیری از قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی را شناسایی شبکه های قاچاق، شناسایی معایر و مسیرهای قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی، رصد محسوس و نامحسوس شبکه های توزیع برشمرد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه نظارت قانونی تاثیر زیادی در کاهش قاچاق لوازم آرایشی دارد، تصریح کرد: با اعمال قانون و بر حوزه قضایی مناسب در کنار نظارت دستگاه های دولتی بر عملکرد پرسنل مرتبط و ایجاد طرح های مستمر در بازار می توان کنترل خوبی بر واردات لوارم آرایشی و بهداشتی داشت و در کنار همه این موارد، نظارت بر آرایشگاه های مردانه و زنانه، برخورد مناسب با مراکز آرایش غیر مجاز و فاقد مجوز های قانونی نیز از راهکار های مناسب برای کنترل بازار عرضه لوازم آرایشی قاچاق خواهد بود.
 
انتهای پیام//


کد مطلب: 426946

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/426946/سیستان-بلوچستان-دروازه-ورود-لوازم-آرایشی-قاچاق-کشور-شناسایی-شبکه-های-مهمترین-سیاست-حوزه-پیشگیری

استال پرس
  https://www.estalpress.ir