ارتش اردن چرا جنوب سوریه را بمباران کرد؟

18 بهمن 1395 ساعت 5:38

ارتش اردن که شاه آن به تازگی از سفر به مسکو و واشنگتن بازگشته است، مواضع داعش در جنوب سوریه را بمباران کرد.


دانشجو، ارتش اردن یکشنبه شب (دیشب) اعلام کرد که جنگنده‌های آن جمعه شب حملات هوایی علیه مواضع داعش در جنوب سوریه انجام دادند که طی آن تعدادی از افراد مسلح کشته شده و علاوه بر آن انبارهای مهمات، پادگان‌ها و خودروهای زرهی منهدم شد اما این حملات سؤالاتی را درباره انگیزه‌های اردن از این حمله در شرایط و زمان کنونی مطرح می‌سازد.
 
«مأمون أبو نوار» کارشناس نظامی و راهبردی اردن در این باره گفت که حملات اردن به مواضع داعش به دنبال گسترش حضور این گروه در بیابان سوریه که تهدیدی برای اردن است، صورت گرفت.
 
وی در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز اظهار داشت خودداری اردن از حمله به مواضع داعش در سوریه زمینه را برای افراطی‌گراها برای پیشروی به سمت مرز در تلاش برای جذب عناصر فراهم می‌کرد.
 
ابونوار اشاره کرد که اردن در این حملات از پهپادها و جنگنده‌های «اف 16» و نیز بمب‌های لیزری با دقت بالا استفاده کرد.
 
این کارشناس نظامی با اشاره به وجود گروه «جیش خالد» وابسته به داعش در جنوب سوریه و حوض الیرموک واقع در حومه غربی درعا، افزود که با وجود دیوار الکترونیک در مرز اما حملات خوبی انجام شد.
 
وی تصریح کرد که داعش از الگوی «جنگ متحرک» استفاده می‌کند و این گروه در مدت زمان کوتاه از طریق قطع جاده الخناصر توانست حلب در شمال سوریه را [برای مدتی کوتاه] محاصره کند و بر این اساس ضروری است که در اقدامی پیشدستانه این گروه را به خصوص در مرز عراق و سوریه محاصره کرد.
 
وی در ادامه تأکید کرد که اردن به پهپادهایی برای تعامل با تهدیدات متحرک نیاز دارد.
 
أبونوار همچنین اشاره کرد که این عملیات با هماهنگی سوریه، روسیه و آمریکا صورت گرفته است اما سناریو ترسناک این است که جبهه جنوبی سوریه شعله‌ور شود که در صورت وقوع آن تعداد زیادی از پناهجویان به سمت مرزهای اردن سرازیر خواهند شد.
 
ارتش اردن دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای نیروهای هوایی اردن جمعه شب اهداف گروه تروریستی داعش در جنوب سوریه را بمباران کردند.
 
اردن در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا مشارکت دارد.


کد مطلب: 427304

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/427304/ارتش-اردن-چرا-جنوب-سوریه-بمباران

استال پرس
  https://www.estalpress.ir