گزارش پاپایا از هندوستان کوچک بهشت زنبورداران؛

شهرستان سرباز میزبان زنبورها/ آب و هوای بهاری عاملی برای رونق زنبورداری

11 اسفند 1395 ساعت 10:12

باغات گرمسیری و مزارع سرسبز شهرستان سرباز، این روزها میزبان کندودارانی از مناطق سردسیر سه استان کشور شده است.


به گزارش پاپایا، زنبور عسل را میتوان جزو قدیمی ترین ساکنان زمین دانست چراکه  این حشره خاص پیش از این که انسان موجودیت خود را در زمین تثبیت کند، وجود داشته و به کار گرده افشانی مشغول بوده به گونه ای که زنبور عسل مهم ترین گرده‌افشان عمومی است.
انسانها از بدو خلقت با استفاده از زنبورداری بومی، از زنبور عسل استفاده می کردند، بسیاری از مردم اطلاع ندارند که تولید عسل فقط یکی از فایده های زنبورهای عسل بوده و موم، بره موم، زهر، ژله رویال و چندین محصول جانبی دیگر که دارای خواص غذایی و دارویی بسیار مهم و ارزشمندی هستند از تولیدات این موجودات ریز اما پرفایده است.
 
نقش زنبورعسل در پایداری محصولات کشاورزی
گرده افشانی زنبورها، عامل بقا و پایداری محصولات کشاورزی است و تحقیقات جدید کارشناسان کشاورزی نشان می دهد اگر در یک باغ میوه، تعدادی کندوی زنبور عسل قرار داده شود، کیفیّت و کمیّت میوه به حدود ده برابر افزایش پیدا می کند از طرفی، اگر زنبورها هم مانند برخی انسان ها به طور کلی اعتصاب کنند و کار گرده افشانی را انجام ندهند، در ابتدا ۶۰ درصد محصولات کشاورزی تولید نمی شود ولی پس از گذشت چند سال، کار طبیعت به کلّی مختل خواهد شد.
 
 تاریخچه زنبور داری در ایران
اگرچه هیچ گونه تاریخ ثبت شده و مستندی از وضعیت زنبورداری در ایران وجود ندارد اما میتوان  با بررسی تاریخ، گزارشات و نوشته های مختلفی از قبیل ادبیات دیرینه ی ایران و همچنین آثار باستانی مختلف به این نتیجه رسید که زنبورداری از زمان های بسیار قدیم در ایران رایج بوده است.
 پیشینه و تاریخچه بیش از2500 ساله پرورش زنبور عسل در ایران نشان دهنده این حقیقت است که زنبور داری در کشور ما عمدتاً در کندوهای محلی یا بومی بوده و معمولاً به صورت یک شغل جانبی و یا سرگرمی در میان اقوام مختلف رواج داشته است.
بیشترین تکامل و پیشرفت زنبورداری در ایران مربوط به قرن 20 است که به تدریج کندوهای بومی به کندوهای جدید تبدیل شده و وسایل جدید زنبورداری و روش های نوین پرورش و نگاه داری، جایگزین روش های قدیمی زنبورداری شد.
 
رونق زنبورداری در هندوستان کوچک
باغات گرمسیری و مزارع سرسبز شهرستان سرباز، این روزها میزبان کندودارانی از مناطق سردسیر سه استان کشور شده است و نوید رونق روز افزون زنبورداری درهندوستان کوچک بلوچستان را میدهد.
درهمین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا،زنبوردارى را يكى از مشاغل زودبازده و غير آلاينده بخش كشاورزى كشور دانست و اظهار داشت: صنعت زنبورداري خروج ارز از كشور را در پى‌ ندارد و براي كشور ارزآور است.
وی با اشاره به دلایل حضور زنبورداران سراسر کشور در این شهرستان، اظهار داشت: آب و هوای بهاری سرباز در اوج زمستان و گل دهی باغات گرمسیری و مزارع در این فصل از سال ،موجب شده تا شش گروه از زنبورداران مناطق سردسیرکشور از استان هایی چون کرمان،خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هشتصد کندوی زنبور عسل خود را به این منطقه منتقل کنند.
سعید نارویی افزود: این حجم از کندوها برای اولین بار است که به سرباز وارد می شود، و این موضوع میتواند زمینه ساز حضور همیشگی زنبورداران کشور در این شهرستان برای فصول سرد سال باشد.
وی به اشاره به مقدار عسل تولید شده از هر کندو، بیان کرد: زنبورداران در دوره دو و نیم تا سه ماهه بطور متوسط از هر کندو هشت کیلوگرم عسل خالص و با کیفیت برتر تولید می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز ادامه داد: وجود 1500 هکتار باغات انبه،گواوا،کنار و چهار صد هکتار مزارع کلزا و صدها هکتار مزارع جالیزی و آب و هوای مطبوع و بهاری از ویژگی های منحصر بفرد شهرستان سرباز است که باعث افزایش کیفیت و کمیت عسل تولیدی در این منطقه می شود.
وی در پایان با اشاره به پتانسیل های شهرستان سرباز در گسترش زنبورداری و تولید عسل طبیعی، تصریح کرد: درصورت توجه و حمایت کافی و مدیریت مناسب تولید عسل، این شهرستان می تواند بخش عمده ای از عسل مورد نیاز کشور را تولید و بخشی از آن نیز به دیگر کشورها صادر نماید که این امر در افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان می تواند موثر باشد.
 
انتهای پیام//


کد مطلب: 427441

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/427441/شهرستان-سرباز-میزبان-زنبورها-آب-هوای-بهاری-عاملی-رونق-زنبورداری

استال پرس
  https://www.estalpress.ir