رئیس دانشگاه پیام نور راسک؛

سلامت خانواده ها در گرو مصرف موادغذایی سالم/ غذاهای بومی محلی نمایشی از فرهنگ هر جامعه است

16 اسفند 1395 ساعت 23:25

رئیس دانشگاه پیام نور راسک گفت: غذاهای بومی محلی در هر منطقه ای از جهان به عنوان یک ارزش و فرهنگ برای آن جامعه محسوب می‌شود.


به گزارش خبرنگار پاپایا، با هدف آشنایی نسل جوان با غذاهای بومی محلی، خواص و مراحل طبخ  برخی از غذاهای سنتی سرباز، جشنواره غذاهای بومی و محلی ویژه دانش آموزان و دانشجویان دختر این شهرستان در محل دانشگاه پیام نور راسک برگزار شد.
رئیس دانشگاه پیام نور راسک در حاشیه برگزاری این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: در این جشنواره که به همت دانشگاه پیام نور راسک برگزار شد، بیش از 70 بانوی آشپز شهرستان سرباز با پخت غذاهای سنتی و محلی از جمله بت کور، بت دار، بت چتّوک، کرایی و تبائگ با هم به رقابت پرداختند.
محمود محمدی گفت: این جشنواره با هدف آشنایی دانشجویان دختر با غذاهای سالم، مقوی و به منظور احیای هرچه بیشتر غذاهای سنتی و بومی محلی شهرستان سرباز برگزار شد.
وی اهداف برگزاری این جشنواره را شناخت اهمیت شیوه های صحیح پخت، معرفی غذاهای سنتی و محلی، آشنایی با انواع غذاهای محلی، و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای پرانرژی، سالم و سنتی و پرهیز از غذاهای آماده و مضر، آگاهی دادن به مردم در خصوص روش های تغذیه سالم و ایجاد نشاط در بین دختران دانشجو را از دیگر اهداف جشنواره عنوان کرد.
محمدی تشویق خانواده ها به استفاده از غذاهای سنتی و محلی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: برگزاری این جشنواره همچنین نقش مهمی در نشان دادن فرهنگ و سنن غذایی و خلاقیت در سفره آرایی و ابتکارهای آشپزی در مناطق مختلف دارد.
وی تصریح کرد: تغذیه سالم در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و به‌ویژه بیماری سرطان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و بنابراین باید در زندگی خود به داشتن تغذیه سالم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
 
احیای غذاهای بومی به سلامتی خانواده کمک می‎کند
دبیر جشنواره غذاهای بومی محلی دانشگاه پیام نور راسک نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اهداف برگزاری این مراسم، اظهار داشت: این جشنواره غذا با هدف ارتقاء نگرش عموم مردم نسبت به تغذيه سالم و با محوريت غذاهاي بومي و محلي برگزار شد.
وی افزود: در اين جشنواره تلاش شده تا اهميت استفاده از غذا هاي آب پز و مضرات استفاده از غذا هاي سرخ كردني و پر نمك برای دانش آموزان و دانشجویان شرکت کننده بیان شود.
درخشان با اشاره به دیگر اهداف این جشنواره، خاطرنشان کرد: ترغیب خانواده‌ها برای استفاده از غذای سالم و بهداشتی و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و فست فود، روی آوردن به استفاده از محصولات کشاورزی و ارگانیک برای طبخ غذا از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بود.
وی ادامه داد: در اين جشنواره كارشناس تغذيه و هئيت داوران غذاها را بر اساس چند آيتم از جمله ارزش هاي غذايي ، مقوي و مغذي بودن، طعم خوب ،نوع پخت غذا و بومي بودن مورد ارزيابي قرار دادند و به نفرات برتر جوايزي اهدا شد.
دبیر جشنواره غذاهای بومی محلی دانشگاه پیام نور راسک  با تاکید بر اینکه مصرف انواع سبزیجات و میوه‌جات به دلیل داشتن خواص بسیار بالای آنتی‌اکسیدانی با کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن، در جلوگیری از انواع سرطان‌ها نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کند، بیان کرد: باید مصرف سبزیجات و میوه‌ها را در برنامه‌های غذایی بیش از پیش گنجاند تا از فواید و تاثیرات حیات بخش آن در سلامت جسم و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، به‌ویژه سرطان بهره‌مند شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه بیش از هفتاد نفر در این جشنواره شرکت کرده بودند، تصریح کرد: به سه تن از نفرات برتر و همه شرکت کنندگان در این جشنواره هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.
 
انتهای پیام//


کد مطلب: 427464

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/427464/سلامت-خانواده-گرو-مصرف-موادغذایی-سالم-غذاهای-بومی-محلی-نمایشی-فرهنگ-جامعه

استال پرس
  https://www.estalpress.ir