رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان؛

پیشین سرباز پیشتاز در برداشت گندم کشور / پیش بینی برداشت بیش از 200هزار تنی این محصول در استان

23 اسفند 1395 ساعت 18:50

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کار برداشت خوشه های طلایی گندم در دشت "پیشین" شهرستان سرباز برای تامین نیاز کشور آغاز شد.


به گزارش پاپایا، هزاران سال است که گندم ، در تأمین غذای بشریت نقشی حیاتی و بی نظیر ایفا می کنند به گونه ای که باستان شناسان از اهرام مصر نیز گندم کشف کرده اند که در ظروفی مخصوص نگهداری میشده است تا در زندگی پس از مرگ نیز غذای فراعنه باشد و همچنین  تخمین زده میشود که  بیش از ۴هزار سال قبل از میلاد گندم در سرزمین حاصلخیز بین النهرین به عمل می آمده است.  
امروزه گندم ۱۵تا ۱۸ درصد مصرف مواد غذایی مردم جهان را تشکیل می‌دهد و منبع غذای اصلی مردم در بیشتر کشورهایی است که از خاک شور رنج می‌برند.
گندم به عنوان غله ای سازگار در هر منطقه ای کشت شده و حتی میتوان آن را در نواحی سردسیر هم کشت کرد، امروزه گندم در سراسر جهان در فصول مختلفی کشت می شود، به طوریکه در هر ماه از سال، گندم در یکی از نقاط جهان در حال برداشت می باشد.
کشور ایران نیز با توجه به گستردگی و تنوع آب و هوایی  که دارد از نقاط مطلوب کشت گندم بوده و تقریبا در تمامی مناطق کشور گندم کشت میشود.
در این میان بخش پیشین از توابع شهرستان سرباز به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، اولین نقطه از کشور است که کاشت و برداشت محصول گندم در آن انجام میشود.
 

 
سطح زیر کشت بیش از ۶۸ هزار هکتاری گندم در سیستان و بلوچستان
در همین رابطه رضا نجفی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به آغاز عملیات برداشت گندم در پیشین شهرستان سرباز، اظهار داشت: کار برداشت اولین خوشه های طلایی گندم با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، مجری طرح گندم و همچنین هیئت همراه در دشت "پیشین" شهرستان سرباز آغاز شد.
وی افزود: امیدواریم در سال زراعی جاری از سطح زیرکشت ۶۸ هزار هکتار گندم در سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم برداشت و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاوزران استان خریداری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه کشت گندم در بیشتر شهرستان های استان انجام می شود، بیان کرد: با توجه به شرایط و آب و هوای مناسب جنوب استان همواره نخستین برداشت این محصول کشاورزی در استان و حتی در کشور در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و پیشین آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه کشت گندم در سیستان و بلوچستان در ماه های آبان و آذر شروع می شود، ادامه داد: برداشت این محصول از این ایام به ترتیب از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان آغاز می شود و تا خرداد سال آینده در مناطق مرکزی و شمالی استان ادامه دارد.
 

 
سطح زیر کشت بیش از هزار و 800 هکتاری گندم در سرباز
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، بیان کرد: بخش پیشین از توابع شهرستان سرباز به دلیل شرایط آب و هوایی خاص اولین نقطه از کشور است کاشت و برداشت محصول گندم در آن انجام میشود.
سعید نارویی افزود: سطح زیر کشت گندم شهرستان سرباز بیش از ۱۸۰۰هکتار است که از مهرماه کشت آن آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه داشته است.
وی با اشاره ارقام گندم کشت شده در شهرستان، گفت:  ارقام هامون ۷۸۱۱ s و رقم محلی پیشین از ارقام کشت شده در این دوره از کشت گندم می باشد.
نارویی با اشاره به اینکه ۴۰۰کشاورز گندم کار به طور مستقیم و۶۰۰کشاورز فصلی در این کار مشغول هستند، تصریح کرد: امسال با توجه به اقلیم گرم و خشک حاکم، برداشت گندم 10 روز زودتر از سال های گذشته در جنوب استان آغاز شده است.
 

 
انتهای پیام//


کد مطلب: 427502

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/427502/پیشین-سرباز-پیشتاز-برداشت-گندم-کشور-پیش-بینی-بیش-200هزار-تنی-این-محصول-استان

استال پرس
  https://www.estalpress.ir