شبهه افکنی کارساز نشد؛ نامزد اصلاح طلبان تغییر نمی کند

10 ارديبهشت 1396 ساعت 23:06

حضور معاون اول رییس جمهوریِ دولت یازدهم میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، همراهی و همسویی وی با رییس دولت یازدهم در نخستین مناظره انتخاباتی، واکنش انتقادی برخی از مخالفان دولت را در پی داشت.


به گزارش پاپایا، به نقل از  ایرنا، ثبت نام «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری برای نامزدی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از همان دقایق نخست واکنش و تحلیل های گسترده ای را میان فعالان و جریان های سیاسی برانگیخت.
عده ای با اطلاق لقب «نامزد پوششی» به جهانگیری مدعی بودند که وی برای دفاع از «حسن روحانی» رییس جمهوری و عملکرد دولت تدبیر و امید پا به میدان انتخابات گذاشته است و شماری نیز درصدد القای تشتت و اختلاف میان اصلاح طلبان و اعتدالیون برآمدند.
برگزاری نخستین مناظره میان شش نامزد ریاست جمهوری 96 و درخشش حضور جهانگیری دوشادوش روحانی اما، باعث شد تا تحلیل برخی رسانه منتقد دولت درباره جدایی راه این دو نامزد رنگ ببازد. هرچند حمایت های صریح وی از جریان اصلاح طلبی در این مناظره طرح مجدد ادعای منتقدان را مبنی بر «عبور جهانگیری از روحانی» در پی داشت اما سخنان بسیاری از چهره های شاخص و سران جریان اصلاح طلبی در روزهای اخیر از اجماع میان اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات پیش رو و حرکت دوشادوش جهانگیری و روحانی حکایت دارد.
این در حالی است که جهانگیری در گفت وگوی ویژه خبری شب گذشته (نهم اردیبهشت) اعلام کرد که ستاد انتخاباتی ندارد و با یاری رسانه های و شبکه های اجتماعی، نیازی به صرف هزینه های تبلیغاتی نیست.
به تحلیل بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، روحانی و جهانگیری در مناظره هشتم اردیبهشت ماه به عنوان نمایندگان اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، کاملا هماهنگ با یکدیگر عمل و حرکت کردند.
در کلام این فعالان سیاسی بر تاییدیه روحانی در نامزدی جهانگیری در انتخابات، حمایت صریح و قطعی اصلاح طلبان از روحانی، حرکت مکمل جهانگیری در کنار روحانی و حرکت جبهه اعتدال در کنار جریان اصلاح طلب تاکید شد.

** مُهر تایید روحانی بر حضور جهانگیری
در حالی که بسیاری از اصولگرایان آرزوی اختلاف میان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را با پروژه ای به نام «عبور جهانگیری از روحانی» در سرمی پروراند، بسیاری از سران اصلاح طلب بر این مساله که حضور جهانگیری با امضای موافقت قطعی روحانی صورت گرفته است، تاکید کردند.
حجت الاسلام «سید عبدالواحد موسوی لاری» نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در تازه ترین موضع گیری خود علیه ادعاهای منتقدان، روحانی را نامزد اصلی جریان اصلاح طلبی برای ریاست جمهوری دوازدهم اعلام کرد.
موسوی لاری تاکید کرد: در جلسه سال گذشته این شورا، تصمیم گرفته شد کاندیدای اصلی، روحانی باشد و تردیدی در این دیده نخواهد شد. وی در نشست خبری نهم اردیبهشت ماه اعلام کرد که این شورا پیشنهاد چند نفر را در کنار روحانی داده بود و برخی افراد نیامدند اما جهانگیری پذیرفت و با اصرار خود روحانی وارد عرصه انتخابات شد.
موسوی لاری در تشریح بیشتر از دلایل حضور جهانگیری در کنار روحانی عنوان کرد: روحانی کاندیدای اصلی در مرحله نهایی است اما قصد از حضور نامزد دیگر این بود تا تداعی‌کننده راهی باشد که از 92 شروع شده است؛ مسیر آرامش، امنیت، اقتصاد مولد به جای صدقه‌ای. جهانگیری قطعا کمک‌کننده روحانی خواهد بود.
پیش از این نیز الیاس حضرتی، نماینده فراکسیون امید در گفته های خود مبنی بر اینکه «حضور جهانگیری در انتخابات خواست رییس دولت اصلاحات و با موافقت حسن روحانی بوده است» خط بطلانی بر ادعاهای این دسته از منتقدان دولت کشیده بود.

** روحانی؛ نامزد برگزیده و مورد حمایت اصلاح طلبان
زمزمه های کناره گیری روحانی در لحظه های پایانی و انتخاب جهانگیری به عنوان نامزد جریان اصلاح طلبی نیز برخی از اصلاح طلبان را بر آن داشت تا از نامزدی روحانی در انتخابات حمایت کنند.
«محمدرضا عارف» رییس شورای عالی اصلاح ‌طلبان روز گذشته در همایش ستاد انتخاباتی زنان حامی روحانی اعلام کرد: آقای جهانگیری ظرفیت ‌های بسیار خوبی دارد و از جمله چهره‌ های برجسته دولت یازدهم است اما هدف ما ادامه مسیر سال 92 است. وی افزود: کاندیدای اصلی خود را روحانی می‌دانیم هر چند که آقای جهانگیری را هم قبول داریم.
رییس فراکسیون امید پیش از این نیز در دیدار با اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران روز 24 فروردین ماه از حمایتِ با قدرت جریان اصلاح طلبی از روحانی سخن گفت. عارف پس از اعلام حمایت از روحانی، تصریح کرد: نظام اسلامی ظرفیت تکرار حوادثی به مانند حوادث 88 را ندارد و برخی افراد که در آن مقطع جرقه اولیه این حوادث را زدند اکنون هم می‌خواهند جو کشور را با اظهارات نسنجیده خود متشنج کنند به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید هوشیار باشند که در دام طراحی شده این افراد که سابقه رودر رویی با ارکان نظام را دارند نیافتند.
«محمد هاشمی» رییس اسبق صدا وسیما نیز در واکنش به انتشار نادرست سخنان خود از طرف یکی از خبرگزاری های منتقد دولت، اعلام کرد که نامزد اصلی جبهه اعتدال و اصلاح طلبان، روحانی است.
هاشمی در این باره تاکید کرد: خبرگزاری که به نقل از من خبری مبنی بر کنار کشیدن روحانی به نفع من یا جهانگیری مطرح کرده است، برداشت خلافی کرده است و کاندیدای اصلی جبهه اعتدال و اصلاح طلبان جناب آقای دکتر روحانی بوده و می باشد.
برادر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین، عنوان کرد: ما اصلاح ‌طلبان و جبهه اعتدال به‌ طور قطع رقابت درون جناحی را با یکدیگر نداریم و نخواهیم داشت و به آن فکر هم نمی‌کنیم.
«سید محمود میرلوحی» عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌ طلبان نیز پیش از این، از اجماع اصلاح طلبان بر معرفی یک نامزد در کنار روحانی سخن گفته بود. وی با حمایت از جهانگیری، تصمیم اصلاح طلبان را برای حضور جهانگیری در انتخابات به دلیل ارتباط هماهنگ و منسجم میان جهانگیری و روحانی، تصمیم بجایی اعلام کرد.

** جهانگیری، نامزد مکمل نه پوششی
حمله ها و هجمه ها به جهانگیری از طرف برخی فعالان سیاسی و رسانه های منتسب به اصولگرایان با هدف القای نقش پوششی وی در انتخابات در حالی شدت گرفت که فعالان سیاسی اصلاح طلب و رسانه های حامی دولت را به تاکید بر نقش مکمل جهانگیری در کنار روحانی واداشت.
«صادق خرازی» رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در مناظره ای در برنامه «جهان آرا» به تحلیل نامزدی جهانگیری در انتخابات پرداخت و گفت: آقای جهانگیری فردی جدی و مصمم است که اهل بازی نیست و قطعاً احساس مسئولیت کرد که وارد عرصه رقابت انتخاباتی شد، زیرا بنده آگاه هستم که ایشان برای دوره قبل نیز قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را داشتند که با مشورتی که با برخی چهره‌ها از جمله بنده کردند و به‌ دلیل برخی از مسائل و مشکلات، حضور پیدا نکردند.
خرازی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص پوششی بودن جهانگیری گفت: بنده نظرم این است که آقای جهانگیری پوششی نیست.
در این زمینه، «محمدعلی وکیلی» سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی در تازه ترین گفته های خود اعلام کرد که روحانی و جهانگیری در رقابت‌ های انتخاباتی نقش مکمل یکدیگر را ایفا می‌کنند.
وکیلی افزود: آقای جهانگیری اولا تسلط اجرایی طولانی دارد، ثانیا فراغت بال بیشتری دارد و ثالثا نقش نیروی آزاد میدان را ایفا می کند و رابعا به لحاظ کاراکتر شخصیتی، مردم از ویژگی صریح گویی، روانگویی و سخنوری ایشان مطلع شدند.
 
 
  انتهای پیام /*


کد مطلب: 427798

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/427798/شبهه-افکنی-کارساز-نشد-نامزد-اصلاح-طلبان-تغییر-نمی-کند

استال پرس
  https://www.estalpress.ir