تکرار تحسین دیپلماسی ایران از سوی رسانه های پاکستان

16 ارديبهشت 1396 ساعت 5:24

استفاده ایران از ابزار دیپلماسی در قبال پاکستان درخصوص حادثه تلخ حمله تروریستی به مرزبانان و گرفتن بالاترین اطمینان از عالی ترین دستگاه های دولتی و نظامی این کشور مبنی بر رسیدگی به این حادثه و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، رسانه های های پاکستان را برای چندمین بار، به تحسین دیپلماسی اثرگذار جمهوری اسلامی ایران واداشت.


به گزارش پاپایا، رسانه های پاکستان که در سال های نخست دولت کنونی ایران، دستگاه دیپلماسی ایران را به خاطر دست یافتن به یک توافق هسته ای برد-برد با شش قدرت بزرگ جهان مورد تحسین قرار داده و آن را الگویی مناسب برای کشورهای منطقه دانستند، این بار نیز در شرایطی که شاید انتظار داشتند ایران ، با توجه به شدت و تلخی حادثه شهادت مرزبانانش در نزدیک مرز پاکستان، واکنشی خارج از چارچوب دیپلماسی نشان دهد، اما با مشاهده سفر هیات عالی رتبه کشورمان به پاکستان به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر به این مهم پی بردند که جمهوری اسلامی ایران، حتی در سخت ترین شرایط، گفت و گو و دیپلماسی را بهترین راه حل مسائل می داند.
برخی روزنامه های پاکستان در سرمقاله روز جمعه خود با اشاره به برخی مسائل اخیر از جمله ملاحظات ایران در خصوص پیوستن پاکستان به ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و بدست گرفتن فرماندهی این ائتلاف توسط فرمانده سابق ارتش پاکستان نیز برخی مسائل دیگر از جمله حادثه مرزی اخیر، ایران با خویشنداری، از مسیر دیپلماسی خارج نشد و با اعزام یک هیات عالی به سرپرستی رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور، با لحاظ کردن اهمیت حُسن روابط دوستانه میان دو کشور همسایه، تلاش کرد از منطقی ترین شیوه ممکن و گفت و گو با مقامات عالی پاکستان، برای رسیدگی به مسئله مرزی اخیراستفاده کند.
در بخشی از سر مقاله ای که روزنامه انگلیسی زبان 'نیشن' روز جمعه منتشر کرد، آمده است: بسیار مهم است که پاکستان به گونه ای با ایران رفتار کند که موجب رنجش این همسایه نشود. ایران یکی از متحدان کلیدی پاکستان در منطقه است و اسلام آباد برای اینکه بتواند از تلاش برخی قدرت های منطقه برای به انزوا کشاندن پاکستان جلوگیری کند، لازم است تا همواره روابطی حسنه و دوستانه با ایران به عنوان یک کشور همسایه و مهم برقرار کند.
این سرمقاله می افزاید: اگرچه حمایت های عربستان از پاکستان، برای این کشور خیلی ارزشمند است اما این مهم را نیز باید به درستی درک کرد که در شرایط سخت، این حمایت همسایگان نزدیک است که بیشترین اهمیت را خواهد داشت.
در این سرمقاله همچنین به ضرورت ادامه تلاش ها برای کاستن از تنش ها و اختلافات میان ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام پرداخته شده و نیز ضمن اشاره به ائتلاف نظامی که برخی کشورهای مسلمان منطقه توسط عربستان به عضویت آن در آمده اند، اینگونه آمده است: اگر این ائتلاف واقعا قصد ایجاد یک اتحاد برای مبارزه با تروریسم را دنبال می کند، پس چگونه است که کشورهای ایران، عراق و سوریه در چنین ائتلافی گنجانده نشده اند؟
سرمقاله این روزنامه پاکستانی می افزاید: حالا که ایران در مقابل برخی مسائل، در قبال پاکستان خویشتنداری کرده و راه ادامه روابط دوستانه با پاکستان را برگزیده است، پاکستان نیز باید آماده باشد تا با استفاده از راهبردهای دیپلماتیک، مانع از هرگونه اثرگذاری احتمالی اقدامات آتی ائتلاف نظامی یاد شده بر روابط اسلام آباد- تهران شود.
روزنامه انگلیسی زبان 'داون' پاکستان نیز در سرمقاله امروز خود، رویکرد دیپلماتیک ایران درقبال مسئله اخیر مرزی را مورد ستایش قرار داد و نوشت که ایران به برخلاف برخی دیگر همسایگان پاکستان که مسائل خود با این کشور را بعضا از راه های تنش آلود و خارج از چارچوب دیپلماسی مطرح می کنند، برغم اینکه از مسئله مرزی اخیر رنج می برد اما همچنان از مسیر گفت و گو و دیپلماسی به دنبال پیگیری این مسئله و جلب همکاری پاکستان برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث است و خوب است دولت پاکستان نیز در خصوص مسائل مختلف مربوط روابط ایران و پاکستان، شیوه مشابه دیپلماسی ایران را در پیش گیرد.
این نخستین بار نیست که رسانه های پاکستان به ستایش دیپلماسی ایران می پردازند. هنگامی که تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در اوایل کار دولت کنونی این کشور پس از سال ها بن بست، موفق به امضای یک توافقنامه برد-برد با شش ابرقدرت جهانی شد، رسانه های پاکستان به دیپلماسی ایران را مورد تحسین و ستایش قرار دادند.


کد مطلب: 427852

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/427852/تکرار-تحسین-دیپلماسی-ایران-سوی-رسانه-های-پاکستان

استال پرس
  https://www.estalpress.ir