گزارش پاپایا از تراژدی پرتکرار سیستان و بلوچستان؛

آتش برای چهارمین بار در نیکشهر زبانه کشید/10هزار نخل خرما در اسپکه طعمه حریق شد

15 خرداد 1396 ساعت 17:18

تراژدی پرتکرار آتش سوزی های نخیلات سیستان و بلوچستان در سایه کمبود امکانات این روز ها تبدیل به سریالی تلخ و بی پایانی شده است که همواره خسارت های زیادی به زمین های کشاورزان این منطقه وارد می کند.


به گزارش پاپایا، در حالی که سیستان و بلوچستان  یکی قطب های اصلی کشت و تولید خرما در کشور بوده و از صادر کنندگان مهم این محصول خاص به دیگر نقاط جهان به شمار می رود که هر ساله کشاورزان این منطقه مرزی از کشورمان به دلایل مختلفی چون گرما، آتش سوزی، خشکسالی و آفات کشاورزی، شاهد از بین رفتن نخل های بسیاری در سایه کمبود امکانات اطفاء حریق، صعب العبور بودن مسیرها و عدم حمایت دولت هستند.
 

 
سریال تلخ و پر تکرار بلوچستان
به عقیده کارشناسان آتش به عنوان یکی از عوامل غیر زنده آسیب رسان در جنگل شناخته شده است و بعد از اثرات مخربی که انسان به جنگل ها وارد می کند، آتش سوزی در جایگاه دوم تخریب جنگل های جهان قرار دارد به گونه ای که وقوع آتش سوزی در بسیاری از مناطق جنگلی جهان بخصوص ایران در حال افزایش بوده و این عامل طبیعی که عمدتا‍ نتیجه عدم مدیریت، حضور تفریحی مردم، گرمای هوا ، سهل انگاری و کمبود امکانات است هر ساله موجب تخریب بسیاری از جنگلهای طبیعی و باغات کشورمان می شود.
در این بین داستان غم انگیز آتش سوزی نخلستان ها و باغات میوه سیستان و بلوچستان برای مردم بومی منطقه تبدیل به یک سریال تلخ و تکراری شده است و هر ساله باید چشم به نخلستان ها بدوزند تا پس از مشاهده اولین دود و نشانه از حادثه، خود دست به کار شده و همراه با زن، کودک و همسایه ها و تنها با تجهیزات و امکانات اولیه به منطقه رفته و با آن مقابله کنند تا باغاتی که زندگیشان وابسته به آن است مقابل چشمانشان از بین نرود .
 

 
آتش سوزی در بیش از 10هکتار از نخلستان های نیکشهر
در همین رابطه  عبدالحسین نورکی  در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به سوختن بیش از 5هزار نخل خرما در نیکشهر، اظهار داشت: صبح امروز آتش سوزی وسیعی در نخلستان های بخش اسپکه شهرستان نیکشهر رخ داد که موجب نابودی بیش از ده هکتار از باغات خرمای این بخش شد.
وی افزود: این آتش سوزی در ساعت 7 و 30دقیقه آغاز شده که با تلاش 9 ساعته گروه های آتش نشانی در ساعت 16و 30دقیقه کنترل شد اما به دلیل شدت گرما و باد در منطقه و احتمال شعله ور شدن مجدد نخل های ذغال شده، ماموران ما همچنان در منطقه حضور دارند.
شهردار اسپکه با اشاره به اینکه دلیل آتش سوزی در دست برسی است، بیان کرد: متاسفانه شواهد و ساعت وقوع حادثه، حاکی از این مطلب است که گرما نقشی در شعله ور شدن ابتدایی آتش نداشته است اما باد و گرمای شدید هوا، زمینه ساز اصلی تداوم شعله ها و ایجاد زمینه های وقوع آتش سوزی به این وسعت بودند است.
وی ادامه داد: گرمای شدید ده روز گذشته که همچنان ادامه دارد در کنار وزش بادهای داغ و خشکسالی های مداوم در جنوب سیستان و بلوچستان، باعث جمع شدن مقدار زیادی شاخ و برگ خشک درختان در باغات شهرستان نیکشهر شده که این موضوع خود دلیل اصلی وقوع آتش سوزی در این منطقه بوده است.
 

 
باغات بلوچستان طعمه خوب آتش بی تدبیری
نورکی با اشاره به وقوع چهار مورد آتش سوزی باغات در طول ده روز گذشته، خاطرنشان کرد: تعدد آتش سوزی ها در جنوب سیستان و بلوچستان در کنار تداوم گرمای شدید هوا و کمبود آب شرب و کشاورزی به معنای زنگ خطری برای شهروندان و درختان جنوب این استان مرزی است.
وی با درخواست از دولت برای کمک رسانی به مردم و کشاورزان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: مردم این منطقه از کشور عزیزمان با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند و بروز اینگونه حوادث باعث نابودی کلی زندگی آنان میشود که این موضوع نیازمند کمک دولت در این زمینه است.
شهردار اسپکه در پایان به کشاورزان توصیه کرد تا شاخ و برگ های خشک را از پای درختان جمع آوری کرده و به هیچ عنوان در باغات آتش روشن نکنند.
لازم به ذکر است که چندروز گذشته آتش سوزی مشابه ای در شهرستان قصرقند باعث نابودی بیش از 2هکتار از اراضی کشاورزی و نخلستان های این شهرستان شده بود.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 428195

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428195/آتش-چهارمین-بار-نیکشهر-زبانه-کشید-10هزار-نخل-خرما-اسپکه-طعمه-حریق

استال پرس
  https://www.estalpress.ir