گزارش پاپایا از نقش ماه رمضان بر جرائم اجتماعی؛

روزه داری، تضمین‌کننده سلامت جامعه/کاهش جرائم و پرونده‌هاي قضايي از برکات ماه خداست

16 خرداد 1396 ساعت 13:58

معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: تهذيب نفس و گرايش به معنويات در ماه مبارک رمضان مردم را از انجام كارهاي خلاف باز مي‌دارد به گونه ای که حتی جرائم خشن در این ماه به شدت کاهش پیدا می‌کند.


به گزارش پاپایا، هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان اخباری مبنی بر کاهش جرایم و ناهنجاری اجتماعی در جامعه منتشر میشود که باعث برانگیخته شدن حس معنوی ما شده و با خود فکر میکنیم چه چیزی میتواند تا این اندازه اثرگذار باشد که حتی مجرمان و قانون گریزان جامعه را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
بر اساس برخی آمارهای منتشره در سال های اخیر، جرایم مختلف به صورت متوسط در این ماه با کاهش 30درصدی مواجه شده که در حوزه جرایم اخلاقی این کاهش آماربسیار محسوس‌تر است.
در ماه رمضان همه افراد جامعه دچار نوعي تحول دروني مي شوند به گونه ای که اگر كمي به خودمان و رفتار هايمان در این یک ماه بیشتر دقت كنيم متوجه تغییری اساسی در درونمان میشویم چراکه دیگردروغ نمي گوييم، غيبت نمي كنيم و به معنای واقعی کلمه با یک خود مراقبتی زیبا از زبان و چشم و گوش خود محافظت میکنیم كه اين مراقبت همان غلبه‌ی نیروی "پلیس درون" یا همان وجدان بزهکاران است که در ماه هاي ديگر سال تا اين اندازه پر رنگ نيست، جو رمضان آن قدر قوي و تاثیر گذاراست كه حتي دامان مجرمان را هم گرفته و باعث میشود تا مجرمانی که ارتکاب جرم برایشان عادت است هم سعی کنند تا در این ماه از جرم دوری کنند.
 
رمضان ماه تقویت اراده انسان هاست
در همین رابطه معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: امروزه مذهب درمانی یکی از شیوه های رایج به منظور درمان بزهکاران و اصلاح  بزهکاران است چراکه وقتی در یک جامعه نقش مذهب پررنگ باشد بی‌گمان میزان جرم و جنایت نیز کاهش می‌یابد.
محمد علی حمیدیان با اشاره به اینکه در راستای نقش دین و تاثیر آن در پیشگیری از جرائم در بین جرم‌شناسان دو دیدگاه وجود دارد، ادامه داد: برخی بر این پندارند که عناصر سه‌گانه عقل، دستاوردهای علمی و وجدان اخلاقی برای ایجاد نظم عمومی و تعیین حدود و اختیارات و افراد و نحوه مناسبات آنها و کاهش جرم کافی است و هیچ نیازی به مذهب نیست و اصلاً مذهب توانایی انجام آن را ندارد و برخی نیز معتقدند که مذهب را از عوامل پیشگیرانه در وقوع برخی  جرایم در جامعه می دانند.
وی  با بیان اینکه مذهب ریشه در فطرت انسان دارد، افزود: در بررسی و تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که غالب مجرمان افرادی هستندکه از دین دور شده اند ویا در خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند که ارزش‌های معنوی در آن کم رنگ شده و ارزش‌های مادی جای آن را گرفته است.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب زاهدان گفت: به صراحت می توان گفت کاهش جرائم در ماه مبارک رمضان تنها یک ادعا نیست چراکه همبستگی میان مسلمانان و میل رو به تزاید آنان برای شرکت در مراسم و مناسک جمعی همچون نمازهای جماعت  راهی است برای تقویت روحی و افزایش پیوندهای عاطفی میان مسلمانان که این موارد خود عاملی برای کاهش  جرائم در این ماه محسوب می‌شود.
وی  با بیان اینکه در چنین ایامی اعتقادات مذهبی تقویت میشود، اذعان داشت: قرار گرفتن انسان در زمان و موقعیت‌هایی سرشار از معنویت همچون ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا انسان از پدیده‌هایی که با ارزش‌های والای معنوی مغایردارد، دوری کند.
حمیدیان خاطرنشان کرد: آمار و ارقام جرائم و تخلفات در ماه مبارک رمضان به مراتب کمتر از ماه‌های دیگر است، آمارها نشان می‌دهد حتی جرائم خشن در این ماه به شدت کاهش پیدا می‌کند به نظر می‌رسد روزه یک عامل بازدارنده از گناه باشد دلیل آن هم واضح است.
وی در ادامه ایمان به خدا را سبب نگرش مثبت در انسان دانست و تصریح کرد: نگرش مثبتی که ایمان در انسان پدید می آورد موجب می شود تا او به انجام اعمال شایسته تشویق و از زشتی و ناپسندی دوری کند به گونه ای که در ماه رمضان میزان کنترل درونی شهروندان حتی افرادی که از پتانسیل بالایی برای ارتکاب جرم و تخلف برخوردارند، افزایش پیداکرده و نیروز وجدان درونی مانع ارتکاب جرم و گناه می شود.

انتهای پیام//


کد مطلب: 428198

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428198/روزه-داری-تضمین-کننده-سلامت-جامعه-کاهش-جرائم-پرونده-هاي-قضايي-برکات-ماه-خداست

استال پرس
  https://www.estalpress.ir