در گفت و گو با علمای اهل سنت سرباز عنوان شد:

پایان دوران پدرخواندگی عربستان/حاشیه امن اسرائیل نتیجه سفر ترامپ به خاورمیانه/ کشورهای عربی به آل سعود اعتماد ندارند

17 خرداد 1396 ساعت 17:12

علمای اهل سنت شهرستان سرباز با تاکید بر پایان یافتن دوره پدرخواندگی اعراب عربستان، آل سعود را بدنام ترین خاندان در میان حکام کشورهای عربی دانستند.


به گزارش خبرنگار پاپایا؛ عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در اقدامی بی سابقه با وارد کردن اتهام بی ثبات شدن منطقه توسط قطر، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده اند.
این کشورها قطر را به حمایت از "گروه های تروریستی" متهم کرده و حتی عربستان همه تماس های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع کرده است.
به نظر می‌رسد قطع رابطه با قطر در ادامه انتشار اظهاراتی به نقل از امیر قطر علیه عربستان سعودی و در حمایت از ایران باشد که هفته گذشته از خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اما مسئولان قطری پس از ساعاتی این اظهارات را تکذیب و اعلام کردند که سایت خبرگزاری قطر هک شده بوده است اما رسانه های عربی خبر هک شدن این سایت را نپذیرفته و با استناد به موضع‌گیریهای مشابه امیر قطر در سالهای گذشته موجی علیه قطر به راه انداختند که در روزهای بعد ادامه یافت و سرانجام به قطع رابطه با قطر منجر شد.
 
آل سعود آرزوی تسلط  بر جهان عرب و پدرخواندگی آنان را به گور می برند
در همین رابطه مولوی راشد آسکانی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به تنش های موجود در بین کشور های عربی، اظهار داشت: سفر ترامپ به عربستان باعث شد تا حکام این کشور عربی که از قبل نیز خود را پدرخوانده جهان عرب میدانستند به این باور برسند که میتوانند هرکاری که میخواهند انجام دهند و به دیگر کشورهای عربی نیز تسلط پیدا کنند.
وی افزود: از گذشته بسیار دور آل سعود به کشور قطر به عنوان حیاط خلوت عربستان نگاه میکردند اما این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس از بیست سال پیش با تکیه بر منابع فراوان گازی خود را از زیر سایه دیگران خارج کرده بود و بارها این موضوع باعث بروز تنش و درگیری در منطقه شده بود که سفر رئیس جمهور آمریکا و دیدار با سران کشورهای عربی باعث احیا شدن زخم کهنه درگیری حکام عربی با خود شد.
امام جمعه اهل سنت حبیبیه سرباز با تاکید بر اینکه حکام عربی به هیچ عنوان به هم اعتماد ندارند، بیان کرد: عربستان در سال های اخیر با حمایت مستقیم از داعش و دخالت نظامی در کشورهایی چون یمن و بحرین ثابت کرده که اصلا قابل اعتماد نیست و شرایط کنونی و تنش ایجاد شده بین قطر و عربستان نیز نشان دهنده این حقیقت است که دیگر کشورهای عربی عربستان را به عنوان قیم و پدرخوانده خود نمی خواهند و هیچ اعتمادی به آل سعود ندارند.
وی ادامه داد: جنگ رسانه ای سه کشور قطر، امارات و عربستان در چند روز گذشته حقایقی از اتفاقات پشت پرده حکام عربی را برای مردم جهان روشن کرد به گونه ای که این کشورها هرکدام به نوبه خود یکدیگر را به حمایت از تروریست متهم کرده و مستنداتی را نیز ارائه کردند که نشان دهنده حمایت مستقیم عربستان از داعش و کمک مالی تسلیحاتی آل سعود به گروه های تروریستی است.
مولوی آسکانی با تاکید بر اینکه شورای همکاری خلیج فارس دیگر پس از این بحران مانند قبل نخواهد بود، خاطرنشان کرد: شاید این اتفاقات موجب شود تا آل سعود از خواب خرگوشی بیرون آمده و دیگر پدرخواندگی اعراب و داشتن نیروی ناتوی عربی را آرزو نکنند چون به روشنی مشخص است که شکاف در داخل شورای همکاری خلیج فارس در حال گسترده تر شدن است و دیگر پل زدن بر روی آن سخت شده است.

افزایش بی اعتمادی حکام عربی نسبت به یکدیگر
مولوی عنایت الله رسولی زاده نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: تنش در بیت کشورهای عربی بزرگترین دستاورد سفر ترامپ به عربستان و دیدار با پنجاه تن از سران کشورهای عربی بود.
وی افزود: قطع روابط دیپلماتیک و بستن راه های زمینی، دریایی و هوایی قطر با برخی کشورهای عربی باعث بروز تنش های جدی در خاورمیانه خواهد شد که برنده اصلی آن اسرائیل و آمریکا خواهند بود.
امام جمعه اهل سنت مینان سرباز با اشاره به افزایش بی اعتمادی حکام عربی نسبت به یکدیگر، بیان کرد: هیچ یک از حکام عربی به هم اعتماد نداشته و اگر در جلسات باهم صحبت میکنند و میخندند تنها برای فریب دیگران است چرا که دیگر حکام عربی نمیخواهند عربستان تصمیم گیرنده زندگی سیاسی و اقتصادی آنان باشد و به معنای واقعی پدرخواندگی آل سعود رو به پایان است.
وی ادامه داد: عربستان با درخواست هایی که از قطر داشته به روشنی حمایت خود را از اسرائیل به نمایش گذاشته است چرا که اخراج سران حماس از قطر و عدم حمایت مالی از آنان تنها باعث نابودی مقاومت مردم فلسطین و پیروزی اسرائیل خواهد شد.
 
رژيم صهيونيستي بزرگترین پیروز تنش میان عربستان و قطر
مولوی رسول زاده با تاکید بر اینکه تمامی حوادث منطقه در ارتباط با سفر ترامپ به عربستان است، خاطرنشان کرد: ترامپ با حضور در منطقه خاورمیانه و جلسه با سران کشورهای عربی به مهمترین خواسته آمریکا که حمایت از اسرائیل و ایجاد حاشیه امن برای این کشور است رسید چراکه توانست علاوه بر ایجاد تنش میان کشورهای عربی و قطع حمایت قطر از حماس، سلاح های مورد نیاز داعش را نیز تامین کند تا دشمنان اصلی اسرائیل درگیر جنگ با تروریست ها باشند و اذهان عمومي مردم کشورهای عربی و مسلمان را از موضوع مبارزه با رژيم صهيونيستي به خصوص در حال حاضر که نزديک روز جهاني قدس هستيم، کاملا دور کند.
وی در پایان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از نبی مکرم اسلام(ص)، تصریح کرد: حوادث اخیر و تنش های موجود در میان حکام عربی وعده خداست و بی شک شر این حکام به ظاهر مسلمان به زودی به خودشان بازخواهد گشت و موجب نابودی آنان خواهد شد تا زمینه آسایش امت اسلامی به دور از هرگونه افراطی گردی و تکفیر مهیا شود.
 
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 428201

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428201/پایان-دوران-پدرخواندگی-عربستان-حاشیه-امن-اسرائیل-نتیجه-سفر-ترامپ-خاورمیانه-کشورهای-عربی-آل-سعود-اعتماد-ندارند

استال پرس
  https://www.estalpress.ir