گزارش پاپایا از حلاوت روزه داری پای اتش تنور نانوایی؛

اجر روزه رمضان، با پخت نان شهروندان/ اینجا شعله ها هم که مانع ادای تکلیف شرعی نمی شود

20 خرداد 1396 ساعت 11:33

این روزها با قرار گرفتن رمضان در فصل گرما، روزهای طولانی و دمای بیش از 47 درجه ای هوا باعث شده تا روزه گرفتن برای برخی افراد سخت و دشوار شود اما هستند افرادی که اجر روزه داری را با پخت نان برای شهروندان دوچندان میکنند.


به گزارش پاپایا، رمضان ماه عبادت و بندگی خداست، ماهی که مسلمانان با روزه داری بندگی خدا را سپاس می گویند و برای همه ما مسلمانان ایام ماه رمضان از خاطره انگیزترین روزهای زندگی به شمار میرود سحرها و افطارهای لذت بخشی در کنار خانواده که یادآور بسیاری از خاطرات و رفتارهای خاص پدرها و مادرها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یا فرزندان خانواده های ایرانی است.
این روزها با قرار گرفتن رمضان در روزهای طولانی و گرمای بیش از 47 درجه ای هوا روزه گرفتن سخت و طاقت‌فرسا است و اکثر شهروندانی که در جغرافیایی خاص همانند سیستان و بلوچستان زندگی میکنند مجبورهستند تا با نزدیک شدن به ظهر و یا پس از اتمام کار روزانه با سرعت خود را به منزل رسانده و در خنکای کولر به استراحت بپردازند.
چیزی که روزه گرفتن در این ایام را سخت کرده گرمای شدید و تشنگی ناشی از تعرق است و به عقیده بسیاری از شهروندان در این روزها حس تشنگی بیشتر از گرسنگی احساس می شود اما امسال نخستین سالی نیست که ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرار گرفته است بلکه به طور میانگین در هر دوره سی ساله حدود ۱۰ سال مردم باید روزه داری در گرمای تابستان و بهار را تجربه کنند و در طول این هزار و 400سالی که از بعثت نبی مکرد اسلام میگذرد بارها ماه رمضان از فصل تابستان گذشته و روزه‌داران توانسته‌اند  به طور متوسط حدود ۱۶ ساعت روزه‌داری در فصل گرما را تجربه کرده و این آیین دینی را به‌جا بیاورند.
 

 
اجر روزه رمضان در کنار تنور گرم نان
برخی افراد به دلیل اشتغال در کارهای خاص بیشتر از همه با سختی تشنگی و ضعف ناشی از گرسنگی آشنا بوده و با توکل بر خدا، اراده، عشق و ایمانی که دارند به این وظیفه دینی عمل میکنند اما هستند افرادی که به دلایل پیش پا افتاده سختی شغل و گرما را بهانه ای برای همراهی با شیطان برگزیده اند.
در این بین کار در نانوایی یکی از مشاغل سخت است  که علاوه بر گرمای کار در کنار حرارت پخت نان، گرمای طاقت فرسای تابستان و تشنگی ماه مبارک رمضان نیز برآن افزوده شده ولی بسیاری از آنان همچنان با نیروی ایمان کار میکنند تا لقمه ای حلال بر سر سفره خود ببرند و نان گرم را در واقع سحر و افطار به خانه های دیگر شهروندان هدیه کنند.
 از این رو به سراغ یکی از نانوایی های راسک می رویم که دو کارگر در آن مشغول به کار هستند، یکی از آنان خمیر می گیرد و همزمان کار فروش نان را نیز به عهده دارد و دیگری شاطر است، لحظه ای در کنارشان ایستاده و به آنان خیره می شویم، هوا گرم است و نانوا خمیر خود را تهیه کرده و کم کم باید نان های خود را پخت کند، چرا که تا یک ساعت دیگر افطار میشود و نیاز است تا نان تازه شهروندان در سفره های افطاری حاضر شود.
 


روزه داری عامل نزدیکی به خداست
علی هراتی جانی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: فضیلت روزه داری در ماه مبارک رمضان و خشنودی پروردگار باعث می شود تا گرمای هوا و شعله های آتش تنور برایمان قابل تحمل بوده و با توکل به خدا در این ایام به وظیفه دینی خود عمل کنیم.
وی افزود: تامین نان روزه داران  بهترین شغل دنیا است چراکه میتوانم با این کار موجبات خشنودی خلق و خالق را فراهم کنم.
این شاطر نانوایی سنتی با تاکید بر اینکه آتش تنور در برابر خشم خدا چیزی نیست، بیان کرد: گاهی در اوج کار ناگهان گرمای آتش تنور من را به یاد آتش جهنم می اندازد  تا جایی که عرق سرد بر پیشانیم نشسته و از خدا طلب آمرزش میکنم و در دل آرزو میکنم تا تمامی اعمال ریز و درشتم با چشم عنایت مهر خداوند محاسبه شود نه با عدالت حضرت دوست، چراکه هیچ انسانی معصوم نیست.
وی ادامه داد: وقتی برخی میپرسند کار در کنار آتش مانع روزه داری شما نمیشود به آنان یادآوری میکنم گه حضرت علی(ع) زیر تابش خورشید کوفه با زبان روزه کشاورزی میکرد و افطارش چیزی به جز نمک و آب و گاهی دانه ای خرما نبود پس چرا باید ما که سفرههای پر زرق و برق داریم و به برکت خدا دارای تنی سالم و روزی همیشگی هستیم بهانه گیری کرده و از انجام تکلیف شانه خالی کنیم.
هراتی جانی خاطر نشان کرد: بی شک روزه داری امروز ما هم از برکت خداست چراکه اگر برای ما انسان ها بود نمیتوانستیم کوچک ترین مشکلات را تحمل کنیم اما خداوند به ما این قدرت را عطا کرده تا بتوانیم طعم بندگی را بچشیم.
 

 
گرمای تنور باعث حلاوت دوچندان روزه داری است
یاسر رئیسی نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اهمیت روزه داری در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: کمک خدا و لطف او اولین چیزی است که به ما قدرت میدهد چرا که قبل از ماه رمضان باید هر نیم ساعت آب می‌خوردم اما حالا 17 ساعت بدون آب کار میکنیم که نشان دهند یاری خداست.
وی افزود: کار در نانوایی و کنار تنور نان از شغل های بسیار سخت است به گونه ای که حتی در زمستان گرمای بیش از 70تا 80درجه ای داخل نانوایی عذاب آور است  اما همین که میتوانیم سر سفر خانواده های خود  لقمه ای حلال ببریم باعث شده تا از این کار لذت برده و سختی آن در طول روز برای ما آسان شود.
این جوان سربازی گرمای آتش را یادآور قیامت دانست و گفت: به لطف و عنایت پروردگار تاکنون توانسته‌ام روزه‌های خود را به طور کامل ادا کنم و روزه‌خواری نکنم و این  گرمای تنور هم تنها حلاوت روزه را دوچندان کرده و یاد عطش و گرسنگی روز قیامت را در دل‌ها زنده می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر انسان به خداوند ایمان و اعتقاد کامل داشته باشد سختی‌های زندگی برایش همچون شکر و عسل شیرین شده و اصلا به چشم نخواهد آمد اما اگر غیر از این باشد بهترین لحظات زندگی هم به تلخی زهر خواهد بود.
رئیسی در پایان با تاکید بر اینکه روزه داری  عامل نزدیکی به خداست، تصریح کرد: شاید یکی از مهمترین عوامل روزه‌خواری در میان جوانان امروز جامعه، عدم آگاهی کامل و مناسب از معبود و خالق هستی است چراکه اگر به درستی خدا را بشناسیم به عمق دستورات و وظایف دینی پی خواهیم برد و انجام هر کدام از فرامین الهی برایمان از هر چیزی مهمتر خواهد شد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 428203

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428203/اجر-روزه-رمضان-پخت-نان-شهروندان-اینجا-شعله-هم-مانع-ادای-تکلیف-شرعی-نمی-شود

استال پرس
  https://www.estalpress.ir