گزارش پاپایا از پایان انتظاری 17 ساله؛

به نام ایران به کام بیگانگان/ بهره برداری ازمعدن منگنز اسپکه در آینده نزدیک

22 خرداد 1396 ساعت 13:16

معادن کشور به عنوان شاهرگ اقتصادی کشور و نعمت هایی بزرگ، نیازمند توجه بیشتر مسئولین و دولت مردان است تا برای اکتشاف و بهره برداری از آنان نیازمند بیگانگان نباشیم.


به گزارش پاپایا، اگر کتاب های تاریخی را ورق بزنیم مشاهده خواهیم کرد که گذشته ما پر است  از  استعمار کشورهای بیگانه و مبارزه ملت با دزدی و چپاولگری های خارجی، به طور مثال زمانی  کشورهای بیگانه از چاه‌های نفت ایران بهره‌برداری می‌کردند و از این طریق سود کلانی را به جیب می‌زدند، عده‌ای به مخالفت با آنها برخواستند و با طرح ملی شدن صنعت نفت مانع از ادامه این چپاول شدند اما در عصر حاضر نیز  این موضوع به شکل دیگری در حال شکل گرفتن است که در صورت عدم تعیین استراتژی برای مقابله با آن می‌تواند احیاگر آن دوران تلخ باشد، چراکه کشورهایی چون هند و چین با سرمایه گذاری در بخش معدن کشور استعماری نو را بنیان نهاده و سرمایه های ملت را تصاحب میکنند.
متاسفانه در حال حاضر غفلت از بخش معدن، تولیدات کشور را به یک سوم ظرفیت اسمی کاهش داده است و هرچند که تعداد معادن کشور از ۱۷۷۶ فقره در سال ۷۶ به ۲۳۶۴ فقره در ابتدای برنامه سوم توسعه و به ۳۸۰۰ فقره در پایان سال ۸۳ رسیده است، ولی تاکنون تولیدات مواد معدنی کشور جایگاه واقعی خود را کسب نکرده است و تولیدات ایران در این بخش فقط ۱۵۰ میلیون تن در سال است. این در حالی است که با توجه به استانداردهای جهانی، ایران باید حداقل یک درصد از تولید جهانی مواد معدنی را دراختیار داشته باشد.
 
معادن سیستان و بلوچستان چشم انتظار توجه مسئولین
در این میان استان سیستان و بلوچستان نیز از ظرفیت های فراوان اقتصادی نظیر مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان،  ارتباط با آبهای آزاد بین المللی، وجود زمینه های تجارت، صادرات و واردات و ترانزیت، برخورداری از زمین های کشاورزی مساعد برای کشت محصولات سود آور صادراتی، قرار گرفتن در کمربند فلزایی و معدنی جهان، جاذبه های فراوان گردشگری، موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر بادی و خورشیدی بهره مند است که هرکدام از آنان میتواند زمینه اشتغال بساری از جوانان این استان را فراهم کند.
سیستان و بلوچستان با داشتن 10 میلیارد تن ذخایر قطعی و 20 میلیارد تن ذخایر احتمالی 5  درصد از ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده است اما تنها در هر سال بطور متوسط 3 و نیم میلیون تن مواد معدنی از معادن استان استخراج می شود که این مقدار فقط 3 درصد از مواد معدنی استخراجی کشور را شامل می شود.
مهمترین معادن استان معدن آنتیموان در سفید آبه ، معدن مس چهل کوره درنصرت آباد ، معدن گرانیت بوگ و معدن سنگ ریگ ملک درمیرجاوه ، معادن آهک سیمان زابل و خاش و معدن منگنز آسان دوک درشهرستان نیکشهر است.
2هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن استان مشغول فعالیت هستند که این تعداد نشان دهنده این حقیقت است که میتوان با بهره برداری از دیگر معادن استان زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان و دانشگاهیان این رشته را ایجاد کرد.
بیش از 90 درصد مواد معدنی استخراج شده از معادن سیستان و بلوچستان، در داخل خود استان فرآوری و استفاده می شود و تنها 10 درصد که امکان فرآوری در داخل استان را ندارد به استانهای دیگر صادر می شود .
 
پایان انتظار17ساله معدن منگنز اسپکه با سرمایه گذاری هند
ماندانا زنگنه در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با بیان این مطلب که پس از 17 سال انتظار  معدن منگنز اسپکه بزودی به بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت:  پروانه بهره برداری این معدن سال 79 اخذ شده بود اما به دلیل مالی و نبود سرمایه گذار اقدام خاصی صورت نگرفته بود اما اینک با سرمایه گذاری چند تن از فعالان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان  و کشور هندوستان زمینه بهره برداری آن فراهم شده است.
وی افزود:  معدن منگنز خیبر اسپکه با پیش بینی ظرفیت 500هزار تنی منگنز در شهرستان  نیکشهر قرار دارد و   در حال حاضر در مرحله  تجهیز کارگاهی است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه بهره برداری از این معدن زمینه ساز اشتغال در منطقه است، بیان کرد:  اولین معدن منگنز اسپکه شهرستان نیکشهر تاکنون زمینه اشتغال 20 نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است اما  با توجه به پیش بینی ذخیره قابل توجه منگنز در این معدن و پیش بینی  احداث واحد پر عیارسازی منگنز در منطقه،  تا پایان سال 96 این تعداد به 60 نفر افزایش خواهد یافت.
وی در پایان تصریح کرد:  با افزوده شدن واحد فرآوری و پر عیارسازی منگنز در  این معدن، میزان سرمایه گذاری به 10 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 428210

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428210/نام-ایران-کام-بیگانگان-بهره-برداری-ازمعدن-منگنز-اسپکه-آینده-نزدیک

استال پرس
  https://www.estalpress.ir