گزارش پاپایا از مشکل ده ساله آب در سیستان و بلوچستان؛

اینجا انسان و حیوان هم‌پیاله‌اند/15لیترآب، سهم روزانه هر خانواده سیستانی و بلوچ

27 خرداد 1396 ساعت 15:46

حمل گالن های 20 لیتری توسط چرخ های دستی و فرغون و یا گذاردن قابلمه های آهنی بزرگ بر روی سر بانوان و ایستادن در صف های طولانی در برابر تانکر های آبرسانی داستانی همیشه تکراری و پایان ناپذیر در روستاهای سیستان و بلوچستان است.


به گزارش پاپایا، در سرشماری انجام شده در سال 1335 شمسی، چیزی در حدود60درصد از مردم ایران در روستاها زندگی میکردند و اقتصاد روستایی، پشتوانه اقتصاد ملی بود اما در سرشماری اخیر، جمعیت روستانشینان کشور به کمتر از 20 درصد رسیده و نسبت به سالهای گذشته، اقتصاد با مبنای روستاها و کشاورزی رفته رفته سهم خود را در اقتصاد ملی از دست داده است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان جامع شناسی و اقتصاد  یکی از علل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها در کنار تمامی مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مسئله عدم دسترسی به منابع آب سالم و شرب بوده و خشکسالی های 15 ساله اخیر در کشور به خصوص در استان های جنوبی چون سیستان و بلوچستان موجب شده تا منابع طبیعی تأمین آب روستاهای متعددی که به تأسیسات و شبکه آب سالم و بهداشتی دسترسی نداشته اند دچار محدودیت و حتی خشکی شده و نابودی رودخانه های طبیعی و دریاچه های این مناطق مشکلات کشاورزی و دامپروری کردم را دوچندان کند.
 

 
روستاییان جنوب در عطش می سوزند
در سالهای اخیر آبرسانی به 6 تا 7 هزار روستای کشور با تانکر و به صورت سقایی صورت می گیرد و به عبارتی روستانشینان برای بهره مندی از آب شرب و بهداشتی، باید منتظر مراجعه تانکرهای آبرسان باشند تا سهم خود را از آب شرب دریافت کنند که به صورت روزانه چیزی در حدود 15لیتر آب برای هر خانواده است.
در این میان بیش از هزار و 300روستای سیستان و بلوچستان نیز به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند و این درحالی است که  بسیاری دیگر از روستاها این استان حتی همین امکان را نداشته و در نوبت آبرسانی سیار هستند.
به گفته مسئولان و مردم محلی سیستان و بلوچستان ناوگان آبرسانی سیار در این استان فرسوده بوده و نیازمند تغیر است که برای نوسازی و تجهیز آن‌ها به 10میلیارد تومان اعتبار نیاز است و چیزی در حدود 13 میلیارد تومان نیز طلب این ناوگان از شرکت آب است.
 

 
مردم تشنه لب جنوب چشم انتظار بیداری مسئولین
حمل گالن های 20 لیتری توسط چرخ های دستی و فرغون و یا گذاردن قابلمه های آهنی بزرگ بر روی سر بانوان و ایستادن در صف های طولانی در برابر تانکر های آبرسانی داستانی همیشه تکراری و پایان ناپذیر در روستاهای سیستان و بلوچستان است.
شاید واژه نان آور را همه شنیده باشند اما در این استان بسیاری از کودکان و زنان آب آور خانواده محسوب می شوند و چه بخواهند و یا نخواهند سال ها است که خانواده 4 تا 8 نفره خود را با دریافت تنها 15 لیتر آب در طی روز اداره کرده اند.
این درحالی است که مردم ساکن در هزار روستای سیستان و 3 هزار روستای دیگر در منطقه بلوچستان در کنار دام ها و حیوانات وحشی استان عطش خود را از طریق یک جوی و آب باریکه مشترک مانند چشمه ها، گودال های آب در کف رودخانه های خشکیده و قنوات رفع می کنند اما چه میشود کرد وقتی طبیعت خشن این منطقه از کشور با وجود یک دهه خشکسالی همین آب های غیر بهداشتی و گل آلود را نیز از مردم رنج کشیده دریغ می کند.
 


تعهد کشتیرانی ایران برای آب رسانی به روستاهای محروم
در همین رابطه و در راستای حل مشکلات آب شرب مردم سیستان و بلوچستان در هفته گذشته کلنگ ساخت شبکه آبرسانی به روستای محروم کشاری شهرستان سرباز با حضور معاون اداری و منابع انسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان شهرستان سرباز کلنگ با هدف تامین آب مورد نیاز هزار و 500نفر از شهروندان این منطقه به زمین زده شد.
علیرضا تقوی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به توجه ویژه این شرکت کشتیرانی به مناطق محروم ساحلی و بندری کشور، اظهار داشت: در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و حل مشکلات تامین آب شرب مورد نیاز روستاییان در مناطق محروم کشور، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همایش ارگان های دریایی در سال 95 متعهد شد تا با حمایت مالی و زیربنای از چندین طرح در برخی از روستاهای محروم جنوب سیستان و بلوچستان، مشکلات آب شرب شهروندان این استان را حل کند.
معاون اداری و منابع انسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح جزئیات پروژه آبرسانی به روستای کشاری سرباز، بیان کرد: این طرح  با اعتباری بالغ بر 300میلیون تومان، آب مورد نیاز هزار و 500نفر از شهروندان این منطقه را تامین میکند و قرار است تا در مدت دوماه این روستا به شبکه آبرسانی وتصفیه آب مجهز شود.
وی افزود: این طرح به صورت پایلوت در سرباز کلنگ زنی شد و امیدواریم تا با انجام اینگونه اقدامات از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سایر ارگان های دریایی نیز به مناطق محروم توجه ویژه داشته باشند.
 

 
مناطق محروم در انتظار همیاری18ارگان دریایی کشور
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: با توجه به همیاری و همدلی خوبی که بین 18ارگان دریایی کشور وجود دارد امیدواریم تا بتوانیم در همایش آینده از همکاری و فعالیت دیگر سازمان ها نیز برای خدمات رسانی به مناطق محروم بهره مند شویم.
پروین فرشچی با تقدیر از توجه ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت های اجتماعی، گفت: مقرر شده است تا تمامی ناوگان دریایی این شرکت مزین به نمادی از گونه های در حال انقراض دریایی شوند تا هر کس با دیدن این نمادها به سلامت محیط زیست دریایی بیشتر توجه کند.
 


15لیتر آب سهم هر شهروند سیستانی و بلوچ
‌حمید الدین یوسفی هم در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اینکه بیش از 68درصد جمعیت روستاهای شهرستان سرباز فاقد شبکه آبرسانی است، اظهار کرد: بنا به مصوبه هیئت دولت، خطوط انتقال آب سد پیشین این شهرستان برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی پایین دست در تیرماه سال جاری اجرایی می‌شود.
وی افزود: در این طرح با اعتباری بالغ بر28میلیارد تومان به 250روستای پایین سر آب شرب و سالم لوله کشی خواهد شد.
فرماندار سرباز با تاکید بر اینکه 92 درصد جمعیت این شهرستان در روستایی زندگی میکنند، خاطرنشان کرد: بیش از 68درصد جمعیت این روستاها فاقد شبکه آبرسانی است.
وی با اشاره به آبرسانی سقایی به روستاهای فاقد شبکه لوله کشی، تصریح کرد: در حال حاضر 28 روستای شهرستان سرباز به صورت سقایی و با سهمیه تنها 15 لیتر در روز توسط ناوگان تانکری آبرسانی می‌شوند و این درحالی است که هنوز هم مردم این منطقه در بیش از 700 روستا در نوبت همین آبرسانی سیار و 15 لیتری هستند.
یوسفی در پایان با اشاره به این مطلب که 80 درصد سکونتگاه‌های شهری و روستایی این شهرستان در کنار رودخانه بزرگ سرباز واقع شده است، گفت: امیدواریم تا با تداوم بارندگی و جاری شدن این رودخانه، مشکل آب روستاهای چون کشاری،  منطقه دشتیاری،  باهوکلات و دیگر مردمی که در کنار مسیر 300 کیلومتری رودخانه سرباز و سد پیشین هستند حل شود.
 
 انتهای پیام/
 
 


کد مطلب: 428260

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428260/اینجا-انسان-حیوان-هم-پیاله-اند-15لیترآب-سهم-روزانه-خانواده-سیستانی-بلوچ

استال پرس
  https://www.estalpress.ir