کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش قاچاق پیامد حذف کارت سوخت/سهمیه بندی راهی برای کنترل مصرف بنزین

27 شهريور 1396 ساعت 8:28

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی تلخ ترین اتفاقات حذف کارت های سوخت در کشور، افزایش قاچاق به صورت سازمان یافته و تانکری است.


زهرا سعیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه افزایش مصرف بنزین در کشور نگران کننده است، اظهار داشت: رکورد زنی مصرف بنزین در کشور نشان دهنده سوء مصرف و استفاده غیر اصولی این سرمایه ملی است که حتی با بالا رفتن قیمت آن، همچنان بار مالی زیادی بر دولت وارد میکند.
وی افزود: حذف کارتهای سوخت شاید در حرف صورت نگرفته باشد اما در عمل با سیاست تک نرخی شدن و سهمیه آزاد، این کارتها کاملا بی استفاده شده است و دیگر کسی از مصرف زیاد ترسی نداشته و با خیال راحت بنزین لیتر یک دلار را با یک سوم قیمت دود کرده و به هوا می فرستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت سوخت باید واقعی باشد، بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ قاچاق در کشور به دلیل قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه است که علاوه بر تحمیل بار مالی زیادی بر اقتصاد کشور موجب تخریب محیط زیست، بروز تصادفات جاده ای و بسیاری مشکلات دیگر می شود، اما اگر قیمت ها به صورت واقعی تعیین شود دیگر با پدیده قاچاق سوخت روبه رو نبوده و علاوه بر کاهش شدید مصرف در مصرف کنندگان، جلوی قاچاق این مایع ارزشمند نیز گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: در کوتاه مدت نیز دولت باید با فعال نگاه داشتن سهمیه بندی گذشته، سیر سعودی مصرف بنزین را کنترل کند تا در ایام محرم مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نشود و در بلند مدت هم این سهمیه بندی موجب کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت خواهد شد.
سعیدی کیا در پایان با گلایه از سیاست های دولت در زمینه سوخت، تصریح کرد: عرضه تک نرخی سوخت آن هم با قیمتی بسیار کمتر از نرخ واقعی موجب شد تا علاوه بر اینکه خودکفایی بنزین به رویای دست نیافتنی تبدیل شده است ایران همچنان به واردات بنزین وابسته بوده و در صورت عدم کنترل مصرف سوخت در آینده نزدیک شاهد مصرف بیش از100میلیون لیتری بنزین در روز هم خواهیم بود که کشور را به هدفی آسان برای تحریم تبدیل خواهد کرد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 428576

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428576/افزایش-قاچاق-پیامد-حذف-کارت-سوخت-سهمیه-بندی-راهی-کنترل-مصرف-بنزین

استال پرس
  https://www.estalpress.ir