معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان:

لزوم آغاز آسیب شناسی اجتماعی در مدارس/ هدف طرح نماد تربیت نسلی خودکنترل و هنجارپذیر است

2 آبان 1396 ساعت 11:30

معاون رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفت: نماد یکی از تدابیر اساسی کشور در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معضلات گوناگون در آینده است.


به گزارش پاپایا، به نقل از جوان، پیشگیری رشد مدار یکی از دو حوزه اصلی پیشگیری های اجتماعی است، این نوع از پیشگیری در طراحی تدابیر و راهکارهایی برای انتقال مفاهیم و  مهارت های پیشگیرانه در روند شکل گیری شخصیت افراد خلاصه شده و شامل دو ویژگی است، ویژگی اول توجه به مداخله به هنگام و زودرس برای کودکان و نوجوانانی است که در شرایط خانوادگی و اجتماعی نامناسبی به سر می برند ویژگی دوم نیز پرورش صحیح  رﻓﺘﺎر و شخصیت مثبت، خود کنترل و دروﻧ اجتماعی برای عموم کودکان و نوجوانان تا قبل از رسیدن به سن 18سالگی است که در این طرح  مورد برنامه ریزی ﻗﺮار میﮔﻴﺮد.
 براساس راهبرد پیشگیری رشد مدار تاکنون 3 برنامه موفق در سراسر کشور عملیاتی شده است، در پيشگيري رشد مدار تمامی کودکان و نوجوانان تا قبل از رسیدن به سن 18سالگی به عنوان گروه هدف شناخته می شوند و نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ( طرح نماد) که یکی از پروژه های فراگیر در کشور بوده و هدف آن توجه ساختارمند به سرنوشت کودکان و نوجوانان برای تربیت نسل اجتماعی ، خودکنترل و هنجارپذیر است نیز در همین راستا اجرا می شود..
 
آغاز طرح نماد در سیستان و بلوچستان
در این راستا محمد علی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار جوان، با اشاره به اهمیت اجرای طرح نماد، اظهار داشت: این پروژه یکی از تدابیر اساسی کشور برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.
معاون رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: نماد مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است و همانطور که از اسم آن مشخص است سلسله برنامه ها، تدابیر و اقداماتی است که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس اجرا می شود.
وی ادامه داد: این پروژه از سال 92 کار خود را آغاز و مستندات علمی آن توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و با کمک دانشگاه های معتبر تهیه و تدوین شده است.
حمیدیان بیان کرد: برای اجرا این برنامه یک سند اتلاف ملی در سطح کشور با امضا ۹مقام عالی کشور تدوین شد تا سازمان ها و نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت کار، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره)  حول مرکزیت آموزش و پروش کشور جمع شده و سلسله خدماتی را با یک نظم و نظام خاص به دانش آموزان ارایه کنند تا به عنوان یک تلاش سازمان یافته برای جلوگیری از آسیب های دانش آموزان باشد.
 وی با اشاره به اهداف این طرح، گفت: هدف اصلی این طرح توجه همزمان به عوامل محافظتی خطر در زندگی دانش آموزان به عنوان سرمایه های کشور است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خاطر نشان کرد:  دسته ای از اختلالات روانی و رفتاری وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند باعث انحرافات رفتاری در فرد شود از جمله این آسیب ها پرخاشگری، افسردگی حاد، اضطراب و بیش فعالی ،نقص در انجام تکالیف تحصیلی و خشونت است که اگر در کودکی درمان نشود در آینده فردگرایش به آسیب ها پیدا خواهد کرد.
وی  با بیان اینکه پشگیری های رشد مدار یک مسئله علمی و جهانی است،ادامه داد: در سایر کشورها نیز بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از حوزه رشد مدار آغاز کرده اند و ما نیز اگر بخواهیم روند افزایشی جرم و جنایت را کنترل کنیم باید در سنین رشد و شکل گیری شخصیت افراد با یک مداخله کوچک جلو انحرافات بزرگتر را بگیریم.
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در پایان با تاکید بر اینکه در نظر داریم تا این پروژه را در تمامی مدارس کشور اجرا کنیم، تصریح کرد: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در 6 استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، البرز، فارس، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی  در حال اجرا است.
 
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 428643

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428643/لزوم-آغاز-آسیب-شناسی-اجتماعی-مدارس-هدف-طرح-نماد-تربیت-نسلی-خودکنترل-هنجارپذیر

استال پرس
  https://www.estalpress.ir