دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر:

فقر فرهنگی و اقتصادی مهمترین چالش استان/پیشگیری از وقوع جرم مهمتر از محاکمه متهمین است

25 آبان 1396 ساعت 11:20

دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر گفت: مهمترین چالش در تحقق برنامه ها و اهداف پیشگیرانه، فقر فرهنگی و اقتصادی و همچنین وجود افراد بیسواد و کم سواد در منطقه است.


محسن گل محمدی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات دستگاه قضایی کشور افزایش آمار و حجم ورود بالای پرونده های قضایی و ایجاد معضل اطاله دادرسی است.
وی افزود: در نظام حقوقی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان، دستگاه های قضایی همواره به دنبال راهکارهایی برای کاهش ورودی پرونده های کیفری هستند که بهترین راه برای دست یابی به این مهم اجرای برنامه هایی برای بخش پیشگیری از وقوع جرم است.
دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر با تاکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرم، بیان کرد: یکی از بهترین راه های پیشگیری از وقوع جرم در جهان، استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و اعتقادی افراد جامعه است چراکه بهره گیری  از ابزارهای لازم و نشر فرهنگ پیشگیری قبل از وقوع جرم به تنهایی میتواند بزرگترین نقش را در کاهش پرونده های قضایی داشته باشد.
وی با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در شهرستان نیکشهر، گفت: این دادستانی استفاده از راهکارهای پیشگیرانه را از اولین روزهای تاسیس دادگستری شهرستان نیکشهر در دستور کار خود قرار داده و با تدابیر مختلف از جمله حضور در مدارس و دبیرستان های سطح شهر، حضور در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی شهرستان، فعال نمودن پلیس های مربوطه و تخصصی در جهت آموزش هر چه بیشتر افراد در  معرض خطر و دارای ریسک بالا، استفاده از ابزارها و تیزرهای مفهومی و آموزشی در سطح معابر و خیابانهای شهر، تشکیل جلسات مرتبط با ادارات و نهاد های تاثیرگذار در مقوله پیشگیری از وقوع جرم، به دنبال کاهش جرائم در شهرستان بوده است.
گل محمدی اذعان داشت: مهمترین چالش حوزه قضایی شهرستان نیکشهر در تحقق برنامه ها و اهداف پیشگیرانه فقر فرهنگی و اقتصادی و همچنین وجود افراد بیسواد و کم سواد در منطقه بوده که این امر تحقق برنامه های پیشگیرانه را با مشکل جدی روبرو کرده است.
وی پراکندگی جمعیتی را یکی دیگر از موانع تحقق برنامه های پیشگیرانه در شهرستان نیکشهر دانست و خاطرنشان کرد: جمعیت پراکنده حوزه قضایی و سکونت اکثریت افراد در روستاهای دور افتاده که شاید در طی ماه کمتر از تعداد انگشتان دست میتوان آنان را در شهرها مشاهده کرد از مهمترین دلایل عدم رسیدن به اهداف پیش بینی شده در کاهش و پیشگیری از وقوع جرم است.
دادستان نیکشهر ادامه داد: سوق دادن جوانان به ورزش و حضور در فعالیت های جمعی و گروهی، ایجاد بستر های لازم جهت اشتغال جوانان و جلوگیری از ورود روز افزون جوانان به جمعیت بیکاران کشور، تشویق والدین به تحصیل و اعزام فرزندان خود به مدارس و دانشگاه ها، ایجاد مراکز فرهنگی و تربیتی مانند کانون فرهنگی مساجد، سینما و کتابخانه ها در  سطح شهرستان، استفاده از ظرفیت مبلغین مذهبی، امامان جمعه و جماعت در راستای آگاه سازی مردم، استفاده از جشنواره های بومی و محلی در منطقه، دعوت از چهره های تاثیر گذار و شخصیت های موفق  ورزشی، دینی، فرهنگی، علمی و نخبه و معرفی آنان به عموم مردم به خصوص نسل های تاثیر پذیری مثل نوجوانان و جوانان از مهمترین راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی است.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 428730

آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/428730/فقر-فرهنگی-اقتصادی-مهمترین-چالش-استان-پیشگیری-وقوع-جرم-مهمتر-محاکمه-متهمین

استال پرس
  https://www.estalpress.ir