۰

خسارت سیل ایلام به تاسیسات آب و فاضلاب 87 میلیارد تومان شد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام از خسارت 87 میلیارد تومانی سیل ایلام به تاسیسات آب‌رسانی و فاضلاب این استان خبر داد.
ب
ب
به گزارش پاپایا به نقل از میزان، داراب بیرنوندی در جریان بازدید قائم‌مقام وزیر نیرو از تصفیه‌خانه آب ایلام که در جریان سیل آبان ماه امسال خسارت دید، گفت: وقوع بارندگی سیل آسا در شهر ایلام و شهرستان های تابعه باعث شد در مدت زمانی کمتر از 72 ساعت بیش از 324 میلی‌متر بارش در این شهرها به ثبت برسد و این موضوع سبب ایجاد خسارت به تاسیسات آب و فاضلاب شد.

وی افزود: بر اثر سیلاب و به دلیل پراکندگی تاسیسات آب و فاضلاب در سطح استان 87.5 میلیارد تومان خسارت به این تاسیسات وارد شد که این امر شامل، 73 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و 51 کیلومتر شبکه فاضلاب می‌شود.

بیرنوندی اظهار داشت: تخریب چشمه "گل گل" و دیوار حائل آن که منبع تامین آب شهر ایلام است، تخریب قسمت‌هایی از تصفیه خانه آب شهر ایلام بر اثر ورود سیلاب به داخل محوطه آن، تخریب پل و دیوار و 2 کیلومتر از جاده دسترسی تصفیه خانه فاضلاب، تخریب کامل 5 حلقه چاه و تاسیسات آن، تخریب 800 منهول فاضلاب، تخریب خط انتقال بارج شناور و تاسیسات حوضچه رسوب گیر و آرامش سد ایلام بخشی از خسارت تاسیسات آب شهر ایلام بوده است.

مدیر عامل آبفای ایلام افزود: سیل در سایر شهرهای استان از جمله ایوان، مهران، ملکشاهی، دره شهر، آبدانان، چوار، سیروان و چرداول خسارت زیادی به تاسیسات آبفا وارد کرد که برای بازسازی آنها نیازمند تخصیص و تامین نقدی اعتبارات از سوی دولت هستیم و امیدواریم هر چه سریعتر محقق شود.

تخریب 60 درصدی سد گدار خوش
در ادامه این بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام طی گزارشی از مراحل عملیات اجرایی سد "گدار خوش" گفت: کار ساخت این طرح آبی در جنوب استان ایلام از سال 82 آغاز شد و روند اجرای آن همچنان ادامه دارد که ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی سد انحرافی در حال احداث بوده و طول سد 60 متر، ارتفاع سد سه متر از بستر رودخانه و با ارتفاع 6.5 متر از پی است که خط انتقال آن لوله‌ای و از جنس فولاد برای شبکه آبیاری و زهکشی است.

"ذوالفقار مهدیزاده" با بیان اینکه 60 درصد سد تخریب شده، ادامه داد: این پروژه آبی به منظور تامین و اجرای مناسب‌ترین روش استفاده از منابع آب و خاک و ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه کشاورزی و در نتیجه بهبود اقتصادی و معیشتی اهالی در این منطقه مرزی در حال احداث است.

وی اضافه کرد: دشت صالح‌آباد به وسعت تقریبی 4 هزار و 250 هکتار به سبب عدم دسترسی به منابع آب کافی اغلب اراضی کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.

وی به خسارت سیلاب اخیر اشاره نمود و افزود: در پی بارش بی‌سابقه باران در آبان ماه سال جاری در استان ایلام، 350 میلیارد ریال به سد گدار خوش خسارت وارد شد.

مهدیزاده در پایان سخنانش از وزارت نیرو خواهان تخصیص و تزریق به موقع اعتبارات جهت تکمیل سد و جلوگیری از هدر رفت روان آب های این منطقه شد.
کد مطلب: 422259