به گزارش پاپایا به نقل از
«خبرگزاری دانشجو»؛ براساس اعلام بانک مرکزی از متوسط قیمت خردهفروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 27 آذرماه، تخم مرغ تنها کالایی بود که تا بیش از چهار درصد گران شد در حالی که دیگر مواد خوراکی ارزیابی شده مشمول کاهش یا ثبات قیمت شدهاند.
این در حالی است که رضا ترکاشوند - مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار - معتقد است این شیوه محاسبه قیمت و ارزیابی بازار مواد غذایی از سوی بانک مرکزی کارشناسی نیست و نیاز به اصلاح دارد، چراکه براساس اصول و مبانی اقتصادی نیست و باید بانک مرکزی قیمت واقعی و منطقی محصولات و مواد غذایی را اعلام کند و قیمتها را براساس آن ارزیابی کند، نه اینکه به صورت نقطه به نقطه و از هفتهای به هفته دیگر افزایش و کاهش قیمت آنها را رصد کند.
وی گفت: قیمت تخممرغ وضعیت تولید و بازار آن در شرایط کنونی خوب و متعادل است و روندی که دنبال میکند اگر با حادثهای مواجه نشود، با ثبات خواهد بود.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار ادامه داد: طی یک ماه گذشته قیمت تخممرغ باثبات و البته با نوسان جزیی بین کیلویی 3700 تومان تا 4150 تومان در مرغداری همراه بوده است و بازار صادرات نیز روند متعادل و کنترل شدهای دارد.
صادرات تخممرغ رکورد زد
ترکاشوند گفت: طی 9 ماهه امسال بالغ بر 70 هزار تن تخممرغ به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به صادرات 12 ماهه سال گذشته نیز بیشتر بوده است و این خود رکورد تازهای در صادرات این محصول بهشمار میرود و با این وضعیت پیشبینی میشود که میزان صادرات تخممرغ در پایان امسال به بیش از 90 هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: صادرات تخممرغ باید کنترل شده و بر مبنای بازار داخلی انجام شود، چراکه اگر بیش از حد صادرات صورت گیرد، قیمت تخممرغ افزایش و اگر کمتر از حد معمول صادر شود قیمت آن کاهش مییابد و ممکن است تنظیم نکردن بازار صادرات بر مبنای قیمت آن در بازار داخلی تبعات نامناسبی برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان داشته باشد.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار با بیان اینکه حداکثر سود منطقی برای قیمت تخممرغ در بازار مصرف 20 درصد است، اظهار کرد: البته ممکن است در برخی بستهبندیهای خاص حاشیه سود تخممرغ از عمدهفروشی تا بازار مصرف به حدود 30 درصد نیز برسد اما قیمت کنونی تخممرغ در بازار مصرف منطقی است.
ترکاشوند گفت: برای تنظیم قیمت تخممرغ از مرغداری و مبادی تولید تا بازار مصرف باید سازوکارهای تقویتی در نظر گرفته شود و تولیدکنندگان در بازار عمدهفروشی حضور موثر داشته باشند که در این راستا درصدد راهاندازی شرکتی برای حضور در بازار و استفاده از پتانسیل سازمان میادین میوه و ترهبار و دیگر شبکههای خردهفروشی هستیم.
منبع: ایسنا