به گزارش پاپایا به نقل از
خبرگزاری تسنیم محسن پورسیدآقایی در مراسم امضای قرارداد خطوط و قطار حومهای 30 کیلومتری اصفهان-نجف آباد، افزود: حمل ونقل کشور کاملا مغفول مانده حمل و نقل حومهای است، برای حمل و نقل درونشهری فکر کردیم و شهرداری را مسئول آن کردیم.
وی تصریح کرد: در حمل ونقل ریلی برون شهری راهآةن متولی بوده و توسعه زیادی پیدا کرده است، اما حلقه اتصال بین شهرها هیچگاه سازماندهی مشخصی در قوانین کشور نداشت و مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد لازم است حتما سازمان مشخصی را بهعنوان متولی قطارهای حومهای داشته باشیم که در برنامه ششم چنین برنامهای را دارد، گفت: در قرارداد مذکور مدل بسیار جدید و خوبی است که آن همکاری بین شهرداری و راهآهن است. به این ترتیب بخشی از هزینهها که در حیطه وظایف شهرداریهاست از جمله تملک اراضی، استفاده از بخشهای تجاری و...تامین میشود.
وی ادامه داد:راهآهن هم بحث مربوط به ساخت، نگهداری و تعمیر قطار را بر عهده میگیرد.
وی با بیان اینکه این پروژه در مدت سه سال ساخته میشود، بیان کرد: در مقایسه با ساخت هر خط مترو که 15 تا 20 سال زمان برده است این زمان خیلی خوب است و مطمئنم سایر شهرها نیز همین الگو را دنبال خواهند کرد و ما هم آمادگی اجرای این مُدل را داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه شهرستانها خواستگاه قطارهای حومهای هستند، افزود: 60 هزار نفر در روز با این قطار جابجا میشوند که کاهش آلودگی و تلفات جانی کاهش مییابد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه هزینه ساخت این قطار حومهای 1200 میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: این هزینه به صورت مشترک بین شهرداریهای مسیر با متولی گری شهرداری نجف آباد و راهآهن تامین میشود.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس نیز در این مراسم گفت: قطار حومهای میتواند ترافیک و آلودگی را تا حدودی کاهش دهد، در این زمینه وزارت راه با بودجههای کنونی نمیتواند قطار حومهای را گسترش داده و به وضعیت مطلوب برساند.
وی تصریح کرد: به این جمعبندی رسیدیم که از ظرفیت شهرداریهای مسیر و اداره راه و شهرسازی (6 شهرداری مسیر و وزارت راه و شهرسازی) برای ساخت قطار حومهای اصفهان-نجفآباد استفاده کنیم.
وی بیان کرد: نوع کار بهصورت مشارکتی که برای اولین بار در حال عملیاتی شدن است و میتوانیم این روش را به سایر استانها تعمیم دهیم.
وی با اشاره به بازدید از ریلباس های تولید داخل برای این قطار حومهای، اظهار کرد: به دلیل هزینههای سنگین، کار مترو در عمل با مانع مواجه شد به همین دلیل شهرداری اصفهان فاز یک مترو این شهر را پس از 20 سال عملیاتی کرد.
به گزارش تسنیم، همچنین قرار است قطار محلی تیلتینگ در مسیر تبریز- جلفا از اول بهمن ماه امسال راهاندازی شود.
موسوی مدیر کل راه آهن آذربایجان در این باره گفته است: در جهت کاهش زمان سیر قطار محلی مسیر تبریز- جلفا راه اندازی قطار تیلتینگ در این مسیر از اول تا 30 بهمن ماه سال جاری مسافران را جابجا خواهد کرد.
انتهای پیام/