۰
گزارش پاپایا از خطر ورود قاچاق برنج های پاکستانی و هندی به استان؛

از سایه سیاه قاچاق برنج در سیستان و بلوچستان تا خطر جدی برای سلامت مردم

سایه سیاه قاچاقچیان برنج در سیستان و بلوچستان هر روز سنگین‌تر می‌شود تا آنجا که در کمتر از چند ماه در این استان مقادیر زیادی برنج قاچاق کشف و ضبط می شود و برخورد با قاچاقچیان برنج در دستور کار قرار می گیرد.
برنج
برنج
به گزارش پاپایا، سایه سیاه قاچاقچیان برنج در سیستان و بلوچستان هر روز سنگین‌تر می‌شود تا آنجا که در کمتر از چند ماه در این استان مقادیر زیادی برنج قاچاق کشف و ضبط می شود و برخورد با قاچاقچیان برنج در دستور کار قرار می گیرد.
برنج پس از گندم مهمترین محصول کشاورزی است و نقش بسیار بارز و چشمگیری در تغذیه مردم جهان و نیز کشورمان دارد و همینطور این محصول پس از گندم بیشترین سطح اراضی کشاورزی را در جهان به خود اختصاص داده است.
با وجود اینکه مسئولان وزارت جهادکشاورزی از سال گذشته برممنوعیت واردات برنج تاکید داشتند،شاهد افزایش قاچاق این محصول مهم که جز یکی از اصلی ترین کالاها در سبد غذایی خانوار است به طوری که به گزارش تعزیرات حکومتی از ابتدای سال 219 فقره پرونده در رابطه با برنج به این اداره وارد شده است و شهرستان سرباز به دلیل مرزی بودن سالانه شاهد مقداری زیادی قاچاق در شهرستان است و در همین راستا طی روزهای گذشته تعدادی قاچاقچی که اقدام به قاچاق برنج از پاکستان می کردند توسط ماموران پلیس آگاهی شهرستان سرباز دستگیر شدند.
در همین خصوص مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: افرادی که در یکی از روستا های شهرستان سرباز اقدام به ورود غیرقانونی برنج از کشور پاکستان و دپوی آن می نمودند پس از شناسایی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری مأمورین پلیس آگاهی شهرستان سرباز ، دستگیر شدند.
 سید مرتضی مدنی فدکی ادامه داد: از این متخلفین بیش از  32 تن برنج با ارزش بیش از 1 میلیارد و 165 میلیون ریال از آنان کشف و پرونده متشکله جهت انجام تشریفات قانونی و صدور رأی به تعزیرات حکومتی شهرستان ایرانشهر ارسال شد.
وی افزود: شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی ایرانشهر پس از بررسی پرونده و اخذ اظهارات متهمین و همچنین با توجه به نوع کالای قاچاق و شواهد و مدارک موجود اقدام به صدور رأی نمود. وی گفت : با توجه به رأی صادره ، متهم ردیف اول به علت قبول نمودن مالکیت کالا علاوه بر ضبط برنج های مکشوفه به میزان یک میلیارد و دویست میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد همچنین متهمین ردیف های دوم و سوم پرونده نیز به دلیل معاونت در جرم هر کدام 360 میلیون ریال جمعاً 720 میلیون ریال محکوم گردیدند. مدنی فدکی ورود بی رویه برنج قاچاق از کشور های همسایه شرقی را یک خطر جدی برای سلامت هموطنان دانست و گفت : از ابتدای سال تاکنون 219 فقره پرونده با موضوع قاچاق برنج  هندی و پاکستانی و با ارزش 11 میلیارد ریال در شعب تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفته که با توجه به طی نشدن مراحل نظارتی خصوصاً موازین  بهداشتی می تواند یک تهدید جدی تلقی شود.  
کد مطلب: 422993