۰
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان سیستان و بلوچستان حبر داد:

امید بازگشت تعدادی از عدم احراز و رد صلاحیت شده ها به چرخه رقابت/رد صلاحیت شده های خبرگان 3روز مهلت اعتراض دارند

رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان سیستان و بلوچستان از مهلت 3 روزه برای اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده مجلس خبرگان خبر داد.
مجلس
مجلس
به گزارش پاپایا به نقل از  دادمردان، مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقیه‌های «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد.
مجلس خبرگان رهبری مطابق تعریف قانون اساسی یک مجلس انتخابی تمام عیار است نه انتصابی. این مجلس بعلت حساسیتی که در انتخاب رهبر دارد دارای استقلالی است که هیچ نهاد دیگر ندارد و طبق اصل 108 قانون اساسی صلاحیت خودتنظیمی دارد تا هیچ نهادی نتواند این پارلمان کوچک اما راهبردی را تحت نفوذ و تغییرات ناشایست قرار دهد در همین راستا در سیستان وبلوچستان 23 نفر برای حضور در پنجمین انتخابات مجلس خبرگان  رهبری ثبت نام کردند.
در این رابطه رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با دادمردان، با تایید اعلام رد صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان، اظهارداشت: این اسامی به دلیل محرمانه بودن از طریق هیئت نظارت مرکزی انتخابات در شورای نگهبان مستقیما به وزارت کشور ارسال و از انجا به داوطلبین ابلاغ می شود و داوطلبین رد صلاحیت شده تا 3 روز فرصت دارند که اگر نسبت به رای صادره اعتراضی دارند اعتراض کنند و تا زمانی که این 3 روز تمام نشده است اسامی تاییدصلاحیت شده ها اعلام نمی شود.
محمد اسماعیل مجلسی با اشاره به عدم احراز و رد صلاحیت ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از تعدادی که رای آنها اعلام شد حدود 175 نفر عدم احرازی ها و رد صلاحیت ها بودند که این فرصت را  داشتند که طی سه روز اعلام  شکایت کنند و از این مجموعه تعداد 162نفر مراجعه و 13 نفر هم متاسفانه حضور پیدا نکردند که تمام کارهای استماع سخنان آنها شنیده هایشان توسط اعضای هیئت نظارت شنیده شد.
وی با اشاره جریان رسیدگی شکایات این 162 نفر، بیان کرد:  بخش عمده ای از این افراد که عدم احراز صلاحیت شده اند در مرحله قبلی رسیدگی هیچ سابقه ای از اینها بر مبنای رد یا تایید صلاحیت به دست نیامده و به عنوان عدم احراز معرفی شدند و ما امیدوار هستیم که غالب  این تعداد تایید صلاحیت شوند و حتی امیدواریم  تعداد اندکی هم حتی از رد صلاحیت ها به چرخه رقابت برگردند.
گفتنی است: استان سیستان و بلوچستان دارای دو کرسی در مجلس خبرگان رهبری و هشت کرسی در مجلس شورای اسلامی شامل زابل (زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز) دو نماینده، زاهدان 2 نماینده، خاش یک نفر، ایرانشهر (ایرانشهر، دلگان، فنوج و سرباز) یک نفر، سراوان(سراوان، سیب سوران مهرستان) یک نفر و چابهار(نیکشهر، کنارک، چابهار و قصرقند) یک نفر است.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار است هفتم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار شود.
کد مطلب: 422996