۰

شورای رقابت به انحصاری بودن بازار خودرو رأی داد

عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به چهار مصوبه جلسه امروز این شورا، گفت: در جلسه امروز مشخص شد که بازار خودرو همچنان انحصاری است و به همین دلیل قرار شد شورای رقابت همچنان به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو ادامه دهد.
ش
ش
به گزارش پاپایا، به نقل از  مشرق، علی مددی با تشریح جزئیات جلسه عصر امروز شورای رقابت، اظهار داشت: در جلسه امروز در مورد حضور یا ادامه حضور شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری خودرو و تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بحث شد و در نهایت اعضای شورا به انحصاری بودن بازار خودرو و ادامه حضور شورا در این موضوع رأی دادند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های تهیه شده، اعضای شورای رقابت به این نتیجه رسیدند که تولیدات داخلی خودرو کاملاً انحصاری است و به همین دلیل وظیفه اصلی تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با شورای رقابت خواهد بود و تا زمانی که این فضای انحصاری برطرف نشود، شورا همچنان به تعیین این دستورالعمل ادامه خواهد داد.
عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به چهار مصوبه امروز شورای رقابت، افزود: بر این اساس اعضای شورا بر انحصاری بودن بازار خودرو تأکید کردند و به همین دلیل قرار شد تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو همچنان در اختیار شورای رقابت باشد.
وی توضیح داد: علاوه بر این، قرار شد مکانیزم خاصی برای اعمال مصوبات شورای رقابت به وجود آید تا از تخلفات جلوگیری شود.
وی در مورد مصوبه سوم جلسه امروز شورای رقابت نیز گفت:‌ مقرر شد در مورد کیفیت خودروهای تولید داخل حساسیت بیشتری نشان داده شود.
* کاهش قیمت خودرو با رفع تحریم‌ها
به گفته مددی، طبق مصوبه چهارم جلسه امروز شورای رقابت اگر در نتیجه رفع تحریم‌ها، هزینه تأمین قطعات خودرو کاهش یابد، در قیمت‌گذاری خودرو تجدید نظر خواهد شد و قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.
وی توضیح داد: در شرایط تحریم، واردات برخی قطعات خودرو با واسطه صورت می گرفت تا تحریم‌ها دور زده شود، اما با لغو تحریم ها دیگر نیازی به این کار نیست و در نتیجه، هزینه تأمین قطعات کاهش خواهد یافت.
وی افزود: در جلسه امروز شورای رقابت، انتقاداتی در مورد عملکرد وزارت صنعت مطرح شد و اعضای شورا نسبت به عملیاتی نشدن برخی مصوبات شورا از سوی وزارت صنعت معترض شدند که در این راستا مقرر شد مکانیزم ویژه‌ای برای جلوگیری از تخلفات و عدم اجرای مصوبات شورا تهیه شود.
* قیمت‌گذاری محصولات پژو در چارچوب دستورالعمل شورای رقابت
وی در پایان با بیان اینکه در جلسه امروز موضوع قرارداد بازگشت شرکت پژو نیز مطرح شد، گفت: پژو در طول سال‌های گذشته خسارت‌های زیادی را به صنعت ایران وارد کرده و اگر قرار باشد خط تولیدی در ایران ایجاد کند، با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، قیمت محصولاتش باید بر اساس مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت تعیین شود.
کد مطلب: 423033