۰
۱
نگاهی به جاذبه های گردشگری شهرستان سرباز؛

از سفربه اعماق تاریخ تا آشنایی با آثار بکر در دوره اشکانیان\ پشامگ سمبل بنای تاریخی در سرباز

پشامگ با بافت سنتی ، تاریخی و طبیعتی زیبا و بکر ، به همراه معماری خاص و آثار به جا مانده از دوره اشکانیان به سمبل تاریخی شهرستان سرباز معروف است.
پشامگ سنبل بنای تاریخی شهرستان سرباز  / سفری به اعماق تاریخ   با معماری و آثار بکر دوره اشکانیان
پشامگ سنبل بنای تاریخی شهرستان سرباز / سفری به اعماق تاریخ با معماری و آثار بکر دوره اشکانیان
به گزارش پاپایا،شهرستان سرباز یکی ازقدیمی ترین مناطق بلوچستان و مقر تمدن های بزرگی در ادوار مختلف بوده است.
این شهرستان به دلیل برخورداری از زیبایی های طبیعی، بکر و دست نخورده توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری دارد و وجود دره‌ها‌، نگاره‌ها‌، آبشارها و ده‌ها جاذبه تاریخی‌، طبیعی و جانوری بی‌نظیر و منحصر به فرد‌ آن را به منطقه ای‌ گردشگری تبدیل کرده ‌که همه ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور است.
یکی از روستاهای خاص شهرستان برای جذب گردشگران نوروزی روستای  پشامگ است که با بافت سنتی ، تاریخی و طبیعتی زیبا و بکر ، به همراه معماری خاص و آثار به جا مانده از دوره اشکانیان به سمبل تاریخی شهرستان سرباز معروف شده است.
روستای پشامگ در بخش پارود  شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است ودربین۶۱درجه و۲۶دقیقه طول شرقی و ۲۶درجه و۲۳دقیقه عرض شمالی ودر سمت شرقی وبا فاصله ۴۵کیلومتری از مرکز شهرستان(شهر راسک) قرار دارد وتعداد 450خانوار وجمعیتی بالغ 1900نفر در این روستا زندگی می کنند ومساحت کل این روستا۳۵۰هزار متر مربع می باشد.
 

 
- جاذبه های دیدنی وگردشگری روستا
این روستا دارای بافت سنتی وتاریخی می باشد و وجود خانه های خشتی ،گلی ومعماری خاص بکار رفته در آن به ارزش این روستا افزوده است .
نمای بیرونی خانه های مسکونی روستا، دارای تزئینات منحصر بفرد می باشد که قابل مقایسه با معماری های دیگر نیست این نقوش بکار رفته توسط معماران سنتی منطقه  با طرح ها و شکلهای گوناگونی است که با هنرهای دیگر مثل سوزن دوزی ،منبت کاری ،آهنگری وغیره ارتباط دارد.
 

 
- تپه قلعه پشامگ
این روستا دارای محوطه ای قدیمی و تپه قلعه ای بنام بهمن می باشد وکنار آن قلعه ای که بنام قلعه پشامگ معروف است دیده می شود که به محض ورود به روستا به چشم می آید . تپه قلعه پشامگ مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که قدمت دقیق قلعه بهمن هنوز مشخص وبررسی نگردیده اما قدمت قلعه پشامگ بعلت وجود بقایای دیوارها ،به دوره اسلامی بر می گردد .
 

 
- گورستان پشامگ
در وسط روستا قبرستان قدیمی وجود دارد که مربوط به دوره اشکانیان  و سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
- جاذبه های طبیعی
این روستا در کنار رود خانه پشامگ کور قرار دارد وبا بارندگی این رودخانه فعال می شود . آب منطقه از قنات حفر شده از ارتفاعات تامین می شود علیرغم خشکسالی همچنان کشاورزی در منطقه رونق دارد ودر آمدی برای مردم محسوب می گردد وانواع گیاهان ودرختان داروئی شامل گیاه ایشرک که برای از بین بردن پشه ها بکار میرود ونیزدرخت کرک که شیره این درخت برای گزیدگی حشرات بکار می رود ونیز درخت پیر که ساقه این درخت راجوشانده وبرای علاج زخم معده بکار میبرند،وگیاهان داروئی دیگر با خواص متفاوت دیده می شود.

لازم به ذکر است که  شهرستان سرباز به مرکزيت شهر راسک در جنوب سيستان وبلوچستان واقع است. اين شهرستان از شمال به شهرستان سراوان وايرانشهر واز طرف شرق به کشور پاکستان با حدود 120 کيلو متر خشکي ،از جنوب به شهرستان چابهار واز غرب به نيکشهر محدود مي گردد که داراي 8594کيلومتر مربع وسعت و تراکم جمعيت 9 نفر در کيلومتر مي باشد. اين شهرستان از سه شهر راسک ،سرباز و پيشين و داراي چهار بخش مرکزي ،سرباز ،پيشين و پارود تشکيل شده است.
 

 
 

 
 
 
 
کد مطلب: 423207

میلاد
Iran, Islamic Republic of
نظر تست