مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: انتظار داریم در ژوئن 2016 (خردادماه) نخستین کشتیهای نفتکش این شرکت تردد خود را به بنادر اروپایی از سر بگیرند که نخستین تردد این نفتکشها به اروپا پس از تحریمهای غرب است.
کاپیتان نصرالله سردشتی در همایش بینالمللی LPG که در تهران و با حضور نمایندگان 65 کشور جهان برگزار شد، ضمن معرفی شرکت ملی نفتکش ایران(NITC )به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی نفتی جهان گفت:شرکت ملی نفتکش با دارا بودن بزرگترین ناوگان حمل و نقل دریایی مواد نفتی جهان سعی کرد از یکسال و نیم پیش و قبل از اجرای برجام، خود را برای ورود دوباره به بازارهای اروپا آماده کند.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران افزود: در این راستا با موسسات ردهبندی معتبر بینالمللی وارد گفتگو شدیم و توانستیم ردهبندی و کلاس کشتیهایمان را نهایی کنیم علاوه براین روند فعالیت خود را با کلوپهای بیمهای P&I مشخص کرده و تعمیرات اساسی مورد نیاز کشتیهایمان را نیز انجام دادهایم تا بتوانیم به بهترین شکل به بازارهای اروپا بازگردیم.
وی افزود:البته اینها اقدامات جدیدی نیست چراکه فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران در بازارهای بینالمللی متوقف نشده بود و کشتیهای ما سفرهای خود را به مقاصد کره، چین و برخی کشورهای دیگر انجام میدادند و هرچند محدودیتهایی بر سر راهمان بود ولی با این همه توانستیم ناوگان خود را مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی، نگهداری و بروز کنیم.
سردشتی با بیان اینکه تمامی نفت صادراتی ایران در دوران تحریمها توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بدون هیچ مشکلی به مقاصد مورد نظر حمل شده است، گفت: این روند هم اکنون و با برداشته شدن تحریمها نیز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه صادرات نفت ایران از زمان برداشته شدن تحریمها دو برابر شده و به روزانه دو میلیون بشکه رسیده است،ادامه داد: هر چند برای حمل نفت صادراتی کشور از تعدادی کشتی خارجی هم استفاده شده،اما برنامهریزی فعالیتهای NITC تکمیل شده است و ما آمادهایم که به محض مهیا شدن برخی شرایط دیگر، بلافاصله تردد خود را در بازارهای اروپا از سر بگیریم.
سردشتی درباره حمل محمولههای نفتی ایران به اروپا نیز گفت: قبل از وضع تحریمها میزان صادرات نفت ایران به اروپا نزدیک به 700میلیون بشکه بود که بخشی از آن توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش و بخش دیگر توسط مشتریان خارجی شرکت ملی نفت ایران به طور مستقیم به مقاصد اروپایی حمل میشد.پس از لغو تحریمها نیز برخی از مشتریان اروپایی نفت ایران،خود اقدام به حمل نفت خریداری شده بر اساس قراردادهای FOB کردندکه البته NITC هنوز در حمل این محمولهها مشارکت نکرده است اما بااین همه آمادگی خود را برای حمل محمولههای نفتی در مسیر بنادر اروپایی اعلام کردهایم به طوری که میتوانیم از ابتدای ژوئن 2016 (خرداد 95) فعالیت در این مسیر را دوباره شروع کنیم.