۰
گزارش پاپایا از رویاهای فراموش شده کودکانه؛

پارک بازی، رویای دیروز، و آرزوی فردای کودکان سربازی / مسئولین شهرستان دست از شعار بردارند

کودکان سربازی درحالی تابستان خود را آغاز کردند که نبود فضای تفریحی مناسب در این شهرستان باعث شده است اندک تفریح و شادی کودکانه آنان نیز به رویای کوچک و شیرین تبدیل شود .
پارک بازی، رویای دیروز، و آرزوی فردای کودکان سربازی  / مسئولین شهرستان دست از شعار بردارند
پارک بازی، رویای دیروز، و آرزوی فردای کودکان سربازی / مسئولین شهرستان دست از شعار بردارند
به گزارش پاپایا؛ مشکلات شهرستان سرباز آنقدر زیاد است که از هر طرفی نگاه کنیم افسردگی و ناامیدی تمام وجودمان را فرا می گیرد .
روحیه مثبت و شادی در هر شهری باعث می‌شود تا آن نقطه  به سوی شکوفایی و پیشرفت پیش برود ولی درصورتی که به امکانات ورزشی،  تفریحی و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان توجه ویژه نشود، معضلاتی همچون بیکاری جای خود را به اعتیاد و دیگر ناهنجاری های اجتماعی میدهند.
شاید برخی افراد تصور کنند که پارک ها و محل های بازی تنها برای کودکان و نوجوانان بوده و اثرات زیادی بر زندگی دیگر افراد نمیگذارد اما اگر اندکی بیندیشیم همین کودکان هستند که آینده سازان این مملکت بوده و در صورتی که در جامعه پر نشاط  زندگی کنند می توانند آن شادی را به بزرگسالان و در نهایت به جامعه منتقل کنند.
به عقیده روانشناسان،  بازي برای کودکان روشی طبيعي برای شركت  در فعاليتهايي است كه در بزرگسالی موجب كسب مهارت و استدلال است کهدر آینده میتوانند براي مقابله با مشكلات زندگي از آن استفاده کنند، فرزندانمان با استفاده از بازي احساسات، ناكامي ها و اضطراب هاي درونی خود را به نمایش میگذارند که درصورت توجه به آن والدین میتوانند برای حل این مشکلات  اقدام کنن،  درجامعه امروزی  همه كودكان فارغ از رنگ پوست و مو يا   نژاد، مذهب و قومیت در هر كجاي  کره خاکی كه باشند بازي  مي كنند و این فعاليت در واقع تلاش آنان براي كنار آمدن با محيط است و باعث درک بهتر کودک از اجتماع می شود.
بی شک وجود یک محیط مناسب برای بازی کودکان در خارج از منزل و در محلی که کودکان بتوانند علاوه بر بازی های کودکانه، امکان برقراری ارتباط با همسالان و یادگیری روابط اجتماعی را داشته باشند، ضروری به نظر می رسد اما متاسفانه کودکان سرباز از داشتن این موهبت محروم بوده و پارک و لوازم سرگرمی به یک رویای دست نیافتنی برای آنها تبدیل شده است.
 
پارک بازی، آرزوی دیرینه کودکان سرباز
 
کودکان سربازی درحالی تابستان خود را آغاز کردند که نبود فضای تفریحی مناسب در این شهرستان  باعث شده است اندک  تفریح و شادی کودکانه آنان نیز به رویای کوچک و شیرین تبدیل شود و ساعات زیادی از روز را در گرمای بیش از 50 درجه ای همراه دیگر همسالان خود در بیرون از خانه و در میان گرد و خاک، به بازی های خطرناک بگذرانند و یا این اوقات در تنهایی خانه و فضای نامناسب بازی های ویدئویی سپری شود که این کار باعث بروز بیماری جسمی و روانی بسیاری برای این آینده سازان  می شود.
محمد رحیمی یکی از شهروندان راسک با گلایه از نبود فضای مناسب برای بازی کودکان در این شهر به خبرنگار پاپایا،گفت: در شهرستان سرباز کودکان محروم از هرگونه بازی هستند و نمیتوان هیچ مکان مناسبی برای بازی آنان پیدا کرد.
وی ادامه داد: تنها پارک بازی برای کودکان در این شهرستان مربوط به شهر سرباز کلات بوده که به همت شهردار جوان و زحمتکش این شهر ساخته شده است اما نمیتواند جوابگوی خواسته تمام کودکان شهرستان سرباز باشد زیرا حتی اگر پدران و مادران بتوانند فرزندانشان را برای بازی به این مکان ببرند باید مسیر چند صد کیلومتری را طی کنند که یک امر غیر ممکن برای بسیاری از مردم فقیر این شهرستان است.
وی با بیان این مطلب که کودکان از زمانی که به قدرت تشخیص خوب از بد دست میابند ، خواستار استفاده از تمامی امکانات اطرافشان بدون هیچ گونه محدودیتی هستند، تصریح کرد: هیچ انسانی از بی عدالتی و پایمال شدن حقوق واقعی اش شادمان نمی شود و انباشته شدن این بی عدالتی ها، تبعیض ها و کمبودها ممکن است، باعث بسیاری از واکنش های ناهنجار اجتماعی شود.
 
مسئولین شهرستان سرباز بجای شعارهای توخالی به فکر تباه شدن آینده کودکان باشند
 
یکی دیگر از شهروندان سرباز با گلایه از شعارهای توخالی و پوچ مسئولین شهرستانی، بیان کرد: باید از مسئولان شهرستان سرباز پرسید برای رفاه حال مردم چه کارهای مثبتی انجام داده اید و اصلا چند متر فضای سبز، تفریح و حتی مکانهای ورزشی برای کودکان ونوجوانان ایجاد شده است؟
وی ادامه داد: زمین های خاکی و پر از سنگ های تیز کوهستانی سرباز گواه کودکان و نوجوانانی است که برای ساعاتی بازی بارها زخمی میشوند و هر روزه با بدنی پر از زخم به خانه باز میگردند و یا در رودخانه سرباز غرق میشوند و خانواده های بسیاری را داغدار میکنند.
سمیه بلوچی با گلایه از نبود هیچ مکان ورزشی خاص بانوان در شهرستان سرباز، بیان کرد: زنان و دختران سربازی هیچ گاه نمیتوانند برای لحظه ای به گذراندن اوقات فراغت خود فکر کنند چرا که هیچ مکانی برای ورزش بانوان در شهرستان سرباز وجود ندارد.
وی اظهار داشت: هر روزه که تلویزیون تبلیغ پارکهای شادی و بازی کودکان را نشان می دهد، فرزندم با اشک بهانه می گیرد و ساعت ها با التماس از من و همسرم درخواست میکند تا وی را به شهربازی ببریم اما این این درخواست هیچ گاه میسر نمیشود زیرا  نه تنها محلی برای بازی کودکان یافت نمیشود که حتی یک پارک مناسب خانواده ها نیز در محل زندگی ما وجود ندارد.
 این بانوی سربازی در پایان با تقدیر از شهرداری کلات برای طرح ساخت پارک بانوان و زمین بازی کودکان، تصریح کرد: این درخواست بزرگی نیست که مسئولین شوراهای شهرو روستا، شهرداری ها و فرمانداری شهرستان سرباز برای حل مشکلات زنان و کودکان این شهرستان قدمی مثبت بردارند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 423645