به گزارش
پاپایا،به نقل از کلیک، سؤالی که همیشه مطرح است این است که چه اندازه لایک برای یک عکس به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام لازم است تا عکس حذف نشود؟ به نظر میرسد بهترین گروه پاسخ دهنده به این سؤال گروه سنی نوجوانان است.
تعداد نوجوانانی که از شبکه اجتماعی اینستاگرام که مخصوص به اشتراکگذاری عکسها و ویدیوهای کاربران با یکدیگر است، هرروز در حال افزایش است. اما پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً در یک تحقیق متوجه شدهاند که نوجوانان عکسهای خود را که تعداد لایک کافی را جمع نکرده است، ناگهان از صفحه حساب خود حذف میکنند.
به عقیده دانگوون لی، یکی از اساتید کالج علوم اطلاعات و تکنولوژی، نوجوانان تمایل زیادی به مشهور شدن و مشهور ماندن دارند. لی و همکاران مقالات زیادی را تاکنون درزمینهٔ رفتار در شبکههای اجتماعی و تنوع با توجه به سن کاربران منتشر کردهاند. این تحقیقات بیشتر روی روابط و تعاملات در محیط شبکههای اجتماعی تمرکز داشته است.
مثلا در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوجوانان نسبت به بزرگسالان فعالیتهای زیادتری درزمینهٔ کامنت گذاری و لایک عکسها انجام میدهند اما نکته جالب توجه این است که همین نوجوانان فعال در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، نسبت به بزرگسالان عکس کمتری به اشتراک میگذارند. شاید این اتفاق را بتوان اینگونه توجیه کرد که به دلیل تمایل نوجوانان در جمعآوری کامنت و لایک بالا، معمولاً عکسهایی که فکر میکنند لایک و کامنت کمتری را به خود جلب میکند یا در شبکههای اجتماعی منتشر نمیکنند و یا بعد از انتشار آن حذف میکنند.
نکته دیگر در خصوص تفاوتهای رفتاری بزرگسالان و نوجوانان در شبکههای اجتماعی به عقیده لی، این است که بزرگسالان عکسهای مختلف با موضوعات و عنوانهای مختلف را با دوستان خود به اشتراک میگذارند و معمولاً رابطه خاصی بین حالت روحی بزرگسال در میان به اشتراکگذاری عکس و عکس منتشر شده توسط وی، وجود ندارد درحالیکه نوجوانان عکسهایی را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند که با حال و هوا و شرایط روحی آنها ارتباط دارد. بیشتر کاربران اینستاگرام نوجوانان و جوانان هستند. بر اساس تحقیقات Business Insider بیشتر کاربران اینستاگرام زیر ۳۵ سال سن دارند. در تحقیقی که در جامعه آماری دانشآموزان کالج انجام شد، سؤال در خصوص فاکتورها و قوانین نوجوانان در حذف یک عکس متفاوت و کاملاً مختلف بود. به عقیده یکی از این دانشآموزان که ۱۴ سال سن دارد، اینستاگرام امروزه تبدیل به یک محیط خصوصی برای تعامل افراد با یکدیگر شده است و شاید مبانی و اهداف اولیهای که اینستاگرام بر اساس آن طراحی و ساخته شده است، کاملاً از بین رفته باشد.
یکی از اهداف مهم پژوهشگران دانشگاه پلیسلوانیا در تمرکز روی شبکه اجتماعی اینستاگرام API این شبکه اجتماعی است که به توسعه دهندگان مستقل امکان جمعآوری اطلاعات در خصوص فعالیتهای انجام شده در سایت و استفاده از این دادهها در تولیدات و محصولات آینده را میدهد. با وجود تفاوت در سن کاربران این شبکه اجتماعی، طبقهبندی و یا تکسونومی که بر اساس اینستاگرام تولید شده است نسبت به آنچه از فیسبوک و توییتر به دست آمده است، واضحتر و پیچیدگی کمتری دارد.
اخیراً فیس بوک در اقدامی آیکونهای Emoji جدیدی را طراحی کرده است که به گفته این شبکه اجتماعی به کاربران امکان میدهد علاوه بر لایک کردن محتوایی که کاربران دیگر در این شبکه اجتماعی به اشتراک میگذارند، عکسالعمل و واکنش بهتری نسبت به آن ز خود نشان دهند. مثلا آیکونهایی مثل خارقالعاده، هیجانانگیز، قهقهه و ابزار ناراحتی و غم از جمله آیکونهایی که میتوان به آنها اشاره کرد. در ضمن این آیکونها به کاربران اجازه میدهند تا میزان و شدت احساسات خود را نسبت به آنچه خوانده یا دیده نشان با استفاده از آنها نشان دهد. مثلا اگر دوستی بخواهد عمق و شدت احساسات قلبی خود را در خصوص پستی که دوستش منتشر کرده است، نشان دهد میتواند از این آیکونها استفاده کند. اما در توییتر وضعیت کمی متفاوتتر است. در توییتر یک آیکون ستاره وجود دارد که کاربران از آن برای لایک کردن یا fave کردن توییت منتشر شده استفاده میکنند. این آیکون اخیراً به شکل قلب تبدیل شده است. اما تکسونومی یا همان طبقهبندی منظور و احساساتی که کاربران که با استفاده از این آیکون در توییتر بیان کردهاند به صورت زیر است:
وقتی کاربر عمیقاً توییت منتشر شده را پسندیده و از آن لذت برده است.
وقتی کاربر توییت منتشر شده را اصلاً دوست نداشته و از آن متنفر شده است.
وقتی کاربر میخواهد بعداً توییت را مشاهده کند.
وقتی کاربر میخواهد نشان دهد که توییت را دیده و خوانده ولی هیچ کامنتی در خصوص آن نگذاشته است.
یکی از همکاران لی، مگان گاربر در خصوص این لایک و fave مطالعه دقیق و موشکافانهای انجام داده است. او بر این عقیده است که ابزار دیدگاه و بیان آن با استفاده از یک کلیک ساده و قرار دادن یک آیکون کار سادهای نیست. از طرفی بهترین راه برای بیان دیدگاه و ابراز احساسات در خصوص یک پست منتشر شده استفاده از متن و چند خط نوشته است. گاربر اضافه کرده است که باوجوداینکه بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی وجود دکمه لایک یا fave را ضروری و کاربردی میدانند اما باز هم نمیتوان بسیاری از دیدگاهها و احساسات را در خصوص یک توییت یا پست با فقط یک آیکون یا دکمه بیان کرد. در بسیاری از پلتفرمهای اجتماعی، افراد از لایک و دکمههای اینچنینی را برای بیان احساسات و نظرات مختلف استفاده میکنند و گاهی یک فرد در یک پست یا توییت از لایک برای نشان دادن علاقه خود نسبت به آن استفاده میکند در حالی که در توییت یا پست دیگری همین فرد دکمه لایک را برای منظور و بیان احساس دیگری بکار میبرد. به همین دلیل طبقهبندی دقیق موارد کاربرد این آیکونها و دکمهها کمی سخت و پیچیده است. حتی اگر از الگوریتمهای طبقهبندی دقیق استفاده شود، نمیتوان به طور دقیق و کامل ادعا کرد که نتایج حاصله درست و بیعیب است.
لی و همکاران در حال حاضر مشغول کار روی تولید دستهبندی شماتیکی هستند که به آنها در درک بهتر استفاده کاربران از آیکونهای جدید فیسبوک و موارد کاربرد آنها کمک میکند. البته لی بر این باور است که این دستهبندی تنها یکسری لایه معنایی در اختیار آنها قرار میدهد. و با استفاده از این لایه معنایی میتوان متوجه شد که کاربر در چه مواقعی تمایل به استفاده از این آیکونها را دارد اما در خصوص منظور و هدف کاربر برای استفاده از آن آیکون نمیتوان به نتایج دقیق و قطعی رسید. اما با تمام این ابهامات مردم به استفاده از این آیکونها و شکلکها در متنها و کامنتهای خود عادت کردهاند و شاید بتوان گفت از روی نوع توییت و یا پست منتشر شده متوجه میشوند که منظور کاربر دیگر در استفاده از شکلک و یا آیکون چه بوده است. در واقع میتوان گفت بافت پست و توییت به کاربران در درک معانی شکلکهای استفاده ده چه در ادامه کامنت و چه بهتنهایی کمک قابل توجهی میکند.