۰

شهاب سنگ Bennu احتمالا با زمین برخورد خواهد کرد

شاید شما هم شنیده باشید که ناسا قصد دارد روز 8 سپتامبرکاوشگر بدون سرنشینی (Osiris-REx) را برای جمع آوری نمونه سنگ از Bennu، شهاب سنگی به قطر حدود 500 متر عازم ماموریت کند. پس احتمالا این گزارشات را هم شنیده اید که این شهاب سنگ ممکن است با کره زمین برخورد کند و حیات را بر روی این کره خاکی پایان بخشد.
شهاب سنگ Bennu احتمالا با زمین برخورد خواهد کرد
شهاب سنگ Bennu احتمالا با زمین برخورد خواهد کرد
به گزارش پاپایا؛ اما آنطور که به نظر می رسد. این خبر کاملا هم صحت ندارد. بله، این احتمال وجود دارد که این شهاب سنگ در ربع آخر قرن 22 با زمین برخورد کند، اما حتی در این صورت هم، دانشمندان ناسا اعلام کرده اند که Bennu آنقدر بزرگ نیست که تهدیدی جدی برای کره عزیز ما باشد.

رئیس تیم تحقیقاتی Orisis-Rex اعلام کرد وقتی از بنو صحبت می کنیم منظورمان شهاب سنگی که می تواند زمین را نابود کند نیست. تاثیری که برخورد این شهاب سنگ ایجاد می کند خیلی عظیم نخواهد بود.

بنو که در گروه شهاب سنگ های خطرناک قرار می گیرد در سال 1999 کشف شد و نام یک پرنده افسانه ای مصری بر آن نهاده شد. همانطور که از نام گروهی که این شهاب سنگ در آن قرار دارد بر می آید، این جرم آسمانی یک نمونه از اجرام نزدیک به زمین (NEO) است، اجرامی در منظومه شمسی که مدارشان آنها را به زمین نزدیک می کند.

بنو هر شش سال یک بار از مدار زمین عبور می کند و هر بار به زمین نزدیک تر می شود. در واقع، در طی گردشی در سال 2135، این شهاب سنگ با بخش بخصوصی که مدار را تغییر می دهد برخورد می کند که می تواند آن را وارد مسیری کند که در اواخر قرن با کره زمین برخورد کند.

ماموریت Orisis-Rex به دانشمندان اجازه می دهد درک بهتری از مدار این شهاب سنگ به دست آورند و احتمال برخورد آن با زمین را با دقت بیشتری تعیین کنند. در حال حاضر شعاع مدار بنو حدود 6 متر برآورد شده است.

محققان گفته اند که با انجام این ماموریت
 
اطلاعات ما بیشتر می شود و با دقت بیشتری می توانیم احتمال برخورد این شهاب سنگ با زمین را برآورد کنیم. ما از مسیر این شهاب سنگ مطلع نیستیم. ممکن است به سمت پایین یا بالا حرکت کند. باید حرکات این شهاب سنگ را برای پیش بینی ادامه روند کنترل کنیم.


در نهایت اگر این شهاب سنگ با زمین برخورد کند چه اتفاقی می افتد؟ دانشمندان معتقدند تاثیر این برخورد به شدتی که در بعضی گزارش ها آمده است نخواهد بود.
 

هیچ شکی نیست که منطقه برخورد این شهاب سنگ با زمین ویران خواهد شد، اما منجر به ویرانی گسترده و یا از بین رفتن کره زمین نخواهد شد، چرا؟ به این دلیل که بر اساس تخمین ستاره شناسان شهاب سنگی که بتواند فاجعه ای در آن حد و اندازه ایجاد کند باید سایزی حداقل دو برابر بنو داشته باشد.

در عین حال اگر نهایتا دانشمندان به این نتیجه برسند که بنو با زمین برخورد خواهد کرد، راهکارهای دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها استفاده از "کشش های گرانشی" هستند. بنابراین، نگرانی به دل راه ندهید.
 
کد مطلب: 424083