۰
/ یادداشت /عشرت شایق

نظام مردم‌سالاری دینی و انتظارات مردم

"مقام معظم رهبری سال‌هاست که سه منکر بزرگ یعنی فقر، فساد و تبعیض را از موانع مهم در سر راه اجرای عدالت و پیشرفت کشور اعلام نموده‌اند."
نظام مردم‌سالاری دینی و انتظارات مردم
نظام مردم‌سالاری دینی و انتظارات مردم
به گزارش پاپایا؛ به نقل از تسنیم متن یادداشت عشرت شایق پژوهشگر مسایل سیاسی و اجتماعی"نظام مردمسالاری دینی و انتظارات مردم"به شرح ذیل می باشد:

یکی از وظایف اصلی حاکمیت در هر کشور، توزیع عادلانه ثروت و گسترش امکانات عمومی است. ریل گذاری این امر معمولا توسط قوه قانونگذاری و اجرای آن توسط دولت به عنوان قوه اجرایی، صورت می‌گیرد.
ایران با داشتن ملتی باهوش و غیرتمند که کار و تلاش را مایه زندگی و شرافت می دانند و با در اختیار داشتن امکانات خدادادی از منابع زمینی و زیرزمینی گرفته تا تنوع آب و هوایی و وسعت گسترده همراه با موقعیت سوق الجیشی، امکان توسعه ی همه جانبه را دارد و ملت سرافراز ایران از هر حیث، شایسته و سزاوار پیشرفت است.
این پیشرفت می تواند شامل پیشرفت در تولید ثروت ملی، پیشرفت در دانش و فناوری، پیشرفت در اقتدار ملی و عزت بین المللی، پیشرفت در اخلاق و معنویت، حفظ اقتدار و امنیت کشور، پیشرفت در امنیت اجتماعی و اخلاقی، پیشرفت در ارتقای بهره‌وری، پیشرفت در قانون‌گرائی و انضباط اجتماعی، پیشرفت در وحدت و انسجام ملی و ... باشد.
در کنار این امکانات و استعدادها، باید دقت داشت مردم نیز انتظارات بجایی از مسئولین نظام دارند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
اجرای عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تاکید قرار گرفته، یکی از همین انتظارات بحق مردم صبور ایران می باشد.
اصول متعدد قانون اساسی، وظایف هر یک از بخش های حاکمیتی برای پیشرفت همه جانبه و ارتقای سطح زندگی مردم در راستای عدالت اجتماعی را مشخص نموده و انتظار ملت ایران از قوای سه گانه کشور، حرکت در مسیر تعیین شده برای دستیابی به اهداف متعالی در عرصه های مختلف اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر بخش هاست.
مردم شریف و همیشه در صحنه ایران با وجود برخی ناملایمات و مشکلات و داشتن گلایه های به حق از نحوه رفتار و عملکرد برخی از مسئولین و دستگاهها، بزرگوارانه در همه صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور حاضر و به تکلیف دینی، ملی و انقلابی خود عمل می نمایند اما در مقابل از برگزیدگان خود اعم از رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و سایر کارگزاران نظام انتظار دارند که حرکت آنان نیز در همین چارچوب باشد.
پایبندی به اصول و ارزش های دینی و انقلابی در کنار توجه جدی به حل مشکلات و تامین نیازهای مختلف جامعه در بخش های گوناگون با هدف بهبود شرایط از انتظارات بحق مردم است که ضرورت دارد با رویکرد افزایش کارآمدی و قدرتمندی نظام و توسعه متوازن کشور دنبال شود.
سر لوحه قرار گرفتن اهداف و آرمان های امام راحل(ره) و تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه های مختلف، از دیگر انتظاراتی است که توجه جدی مسئولان را می طلبد تا موفقیت های انقلاب اسلامی در صحنه های بین المللی تداوم یابد و در عرصه داخلی نیز زمینه برای حل مشکلات اساسی مردم، مخصوصا مشکلات اقتصادی و معیشتی، کاهش نرخ بیکاری، مهار تورم و ... و رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.
در همین راستا، مقام معظم رهبری سالهاست که سه منکر بزرگ یعنی فقر، فساد و تبعیض را از موانع مهم در سر راه اجرای عدالت و پیشرفت کشور اعلام نموده و خواهان مبارزه پیگیر و مداوم با این موانع شده اند تا اثرات نامطلوب آن ها در سطح جامعه از بین برود و یا به حداقل برسد و طبیعی است که در این میان رئیس جمهور و دیگر کارگزاران نظام نقش محوری داشته و عملکرد مثبت و یا منفی آنان، آثار خود را مستقیما در جامعه نشان خواهد داد.
انتظار می رود کسانی که با شعار خدمت و انجام تکلیف، رای و اعتماد مردم را به خود جلب می نمایند با دوری جستن از کانون های ثروت و قدرت و عدم ورود به مسابقه نامشروع ثروت اندوزی، رسالت تاریخی خود را در اصلاح جامعه به انجام رسانده و شرایط اجرای عدالت را بیش از پیش مهیا سازند که تنها در این صورت می توان شاهد پیشرفت کشور با محوریت عدالت بود.
در نظام مردمسالاری دینی، عقلانیت، معنویت و عدالت در کنار هم دیده شده و باید تلاش شود توفیقاتی که شایسته چنین نظامی است به دست آید.
انتهای پیام/
کد مطلب: 424293