۰

آیا با وجود اندروید جدید هنوز به روت کردن گوشی نیاز داریم؟

روت کردن یکی از کارهای مرسوم در موبایل و تبلت‌ها برای رسیدن به تنظیمات دلخواه است ولی با آمدن نسخه ۴٫۳ به بعد اندروید آیا هنوز نیازی به روت کردن داریم؟
ر
ر
به گزارش پاپایا، با پیشرفت‌های زیادی که در عرصه‌ی موبایل و تبلت انجام شده‌است، دیگر مثل گذشته لازم نیست که برای روت کردن یک سری کارهای پیچیده را انجام دهید، عملیات روت کردن اکنون از یک سری مراحل پیچیده به تنها چند قدم ساده و در بعضی موارد به یک کلیک خلاصه شده است، البته بعضی از متخصصین توصیه‌ می‌کنند بعد از روشن کردن گوشی برای اولین بار و انجام تنظیم دلخواه گوشی را روت کنیم.
اما “استیو کاندیک” مؤسس کاستوم رام CyanogenMod موضوعی را مطرح کرده  که چند دقیقه‌ای فکر کنیم که آیا هنوز به روت کردن نیاز داریم؟ آن هم با افزوده شدن بهینه‌سازی‌های امنیتی در اندروید ۴٫۳ و توجه به این نکته که روت کردن می‌تواند بعضی اوقات امنیت دستگاه را به خطر بیندازد.
در حقیقت استیو باور دارد که اگر از رام‌های استاک اصلی دستگاه استفاده می‌کنید روت کردن هنوز هم مفید است چرا که این رام‌ها دسترسی به سیستم را محدود می‌کنند اما اگر از یک کاستوم رام مانند CyanogenMod یا رام‌های برپایه آن مانند AOKP و ParanoidAndroid استفاده می‌کنید روت کردن دیگر مانند گذشته به ریسک‌های امنیتیش نمی‌صرفد. آقای کاندیک می‌گوید: «هرچیزی که برای انجامش به روت کردن نیاز داشتید حالا بدون روت حتی ایمن‌تر از گذشته قابل انجام است.» به راستی چرا دستگاه خود را روت می‌کنیم؟ بعضی دلایل روت کردن موارد زیر است:
پشتیبان‌گیری از اپلیکیشن‌های تبلت یا موبایل با دیتا توسط Titanium Backup حذف اپلیکیشن‌های غیرضروری و اضافی اپلیکیشن‌هایی مانند Greenify، Tasker و Juice Defender برای کارایی، سرعت و عمر شارژ بهتر انتقال اپلیکیشن‌ها به یک پارتیشن سیستمی حذف تبلیغات با Adblock نصب کاستوم رام‌هایی مانند CyanogenMod به اشتراک‌گذاری اینترنت با Tethering در دستگاه‌های محدود شده اگر شما اکنون از رام‌های استاک استفاده می‌کنید بدون نیاز به روت کردن با اپلیکیشن جدید Helium می‌توانید اپلیکیشن‌ها را با دیتا بکاپ بگیرید و با ClockworkMod Tether اینترنت را بدون نیاز به روت به اشتراک بگذارید. حالا اگر از یک کاستوم رام مانند CyanogenMod استفاده کنید متوجه خواهید‌شد برای کارایی و سرعت بیشتر و بسیاری امکانات دیگر نیازی به روت و نصب اپلیکیشن‌های متعدد ندارید و همچنین خبری هم از اپلیکیشن‌های اضافه و غیرضروری نیست. حالا که این موارد را می‌دانید دلایل کمی برای روت کردن در یک کاستوم‌ رام خواهید داشت مخصوصاً با توجه به این‌که با روت‌کردن و اجازه دسترسی اشتباه به یک اپلیکیشن ناشناخته ممکن است امنیت خود را در خطر بیندازید و همچنین اندروید ۴٫۳ سرعت و کارایی بسیار خوبی را برایتان فراهم می‌کند.
ولی با وجود همین  برای کاربران حرفه‌ای‌تر دلایلی مانند تغییر سرور DNS، آورکلاک و آندرکلاک پردازنده، آندرولت کردن CPU، نصب Modهای بهبود صدا، تغییر ولتاژ شارژ و … وجود دارد اما اگر این سوال ۲ سال پیش مطرح می‌شد مطمئناً لیست نیازمندی‌های روت بسیار طولانی‌تر بود.
پیشنهاد استیو کاندیک به دارندگان موبایل و تبلت این است که  به هیچ‌وجه قصد ندارد روت را از CyanogenMod حذف کند و تنها به کاربران عادی توصیه می‌کند اگر واقعاً دلیلی برای روت کردن ندارند از یک کاستوم رام استفاده کنند. همچنین توسعه‌دهندگان و حتی خود گوگل به فکر افتاده‌اند تا قابلیت‌هایی را که تاکنون تنها با دسترسی روت امکان‌پذیر بود به صورت پیش‌فرض به اندروید و اپلیکیشن‌ها بیاورند. پس با وجود همه‌ی این موارد روت کردن موبایل در مواردی به جز موارد ذکر شده غیرضروری است.
منبع:کلیک
کد مطلب: 424830