۰

جاده های جنوب شرق روی خط بی مهری/ راه هایی که همچنان بوی مرگ می دهد

پروژه راه های ارتباطی سیستان و بلوچستان سال هاست که در سایه وعده های جا مانده در گرد و غبار بخشنامه ها جان می گیرند.
ز
ز
به گزارش پاپایا، به نقل از عصرهامون: استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وسعتی حدود181 هزار و 758 کیلومتر مربع، در جنوب شرقی کشور قرار گرفته است که به سرزمین پروژه های نیمه تمام تبدیل شود.
یکی از پروژه های مهمی که سرعت لاکپشتی به خود گرفته و سال ها در دست اقدام است پروژه بزرگراه ها و جاده های سیستان و بلوچستان است که هر بار سیستان و بلوچستان را رکوردار بیشترین تصادفات در کشور می کند. 10 سال پیش بود که استارت کار پرترددترین مسیر استان زده شد تا پس از گذشت 10 سال همچنان در پیچ و خم وعده های بی سرانجام زمین گیر شود و دیرتر به مقصد برسد.
  محوز زابل- زاهدان پرتردد ترین جاده استان  با توجه به پرتردد بودن محور زاهدان زابل عدم بهره برداری از آن مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد کرده است که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش حجم تراقیک در این مسیر، افزایش روزافزون تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی اشاره کرد. هر چند این تنها جاده استان نیست که در گرد و غبار بخشنامه ها گم شده است بلکه پروژه راه  خاش- زاهدان، زاهدان- چابهار، خاش- ایرانشهر، خاش- روتک، گوهرکوه به بزمان نیز سال هاست که از چشم دولتمردان مغفول مانده است. علی ای حال با وجود وعده های پرشمار مسئولین به نظر می رسد که این پروژه ها هنوز قرار نیست به خط پایان برسند.
  بزرگراه زابل- زاهدان 45 درصد  پیشرفت فیزیکی داشته است در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان داشت،وی با بیان اینکه بهره برداری از بزرگراه زاهدان- زابل بستگی به اعتبار دارد، گفت: در حال حاضر بزرگراه زابل- زاهدان 68 درصد در 4 قطعه پیشرفت و کل پروژه 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی ادامه داد: در برنامه اداره راه و شهرسازی استان مقرر شده است که به محض دریافت اعتبارات برنامه اقتصاد مقاومتی سه راهی دشتک را تا پایان سال به بهره برداری برسد. مالکی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه بزرگراه زابل- زاهدان در دست کار است که ادامه کار نیاز به اعتبار دارد.
  60 کیلومتر از محوز زاهدان – خاش روکش شده است مدیر کل راه و شهرسازی استان افزود: از 200 کیلومتر مسیر زاهدان- زابل تا کنون 28 کیلومتر از زابل تا روتک و 28 کیلومتر از زاهدان تاکوله سنگی به بهره برداری رسیده است و 101 کیلومتر نیز در دست ساخت می باشد. وی با بیان اینکه روی 75 کیلومتر از این مسیر مطالعات انجام شده است که به دلیل نبود اعتبار  قرار داد بسته نشده، اظهار داشت: به محض تامین اعتبار و اخذ قرارداد کار 75 کیلومتر مسیر زابل- زاهدان را آغاز می کنیم. مالکی بیان کرد: مسیر خاش- ایرانشهر نیز از 85 کیلومتر، 50 کیلومتر آن به صورت دو بانده انجام شده است که 60 کیلومتر دیگر این مسیر در حوزه اداره راه ایرانشهر می باشد . وی در خصوص راه خاش- زاهدان گفت: تا کنون 60 کیلومتر از مسیر زاهدان – خاش روکش شده و از مسیر خاش روتک نیز از 120 کیلومتر راه این مسیر، 23 کیلومتر آن قرارداد بسته شده است و تا کنون 8 کیلومتر آن آسفالت شده است .
  پرونده محور زاهدان- چابهار در سازمان مدیریت مدیر کل راه و شهرسازی ادامه داد: مسیر خاش- روتک به دلیل 35 کیلومتر مسیر کوهستانی نیاز به اعتبار دارد که محض دریافت اعتبار ادامه کار این مسیر انجام می شود. وی در پایان افزود: برای مسیر زاهدان – چابهار نیز کارهای مطالعاتی انجام و در سازمان مدیریت می باشد که به محض دریافت اصل کمیسیون ماده 215 و ایجاد ردیف باند دوم آن را آغاز می کنیم. انتهای پیام/  
کد مطلب: 424889