۰
گزارش پاپایا از گنجی که تخریب شد؛

تخریب آثار فرهنگی به قدمت تاریخ/ صنعت گردشگری، راه نجات اقتصاد سرباز

حفاظت از آثار فرهنگی وظیفه هر ایرانی است چراکه استفاده از ظرفیت گردشگری می‌تواند کمک بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه و پیشرفت اقتصادی باشد.
تخریب آثار فرهنگی به قدمت تاریخ/ صنعت گردشگری، راه نجات اقتصاد سرباز
تخریب آثار فرهنگی به قدمت تاریخ/ صنعت گردشگری، راه نجات اقتصاد سرباز
به گزارش پاپایا، چندسالی است که بحث تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران شدت گرفته و هر چند وقت خبرهایی مبنی بر تخریب یا تهدید هویت تاریخی بنا‌ها و آثار در ایران منتشر می‌شود و به ما یادآوری می‌کند که حفاظت از آثار فرهنگی وظیفه هر ایرانی است.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از دلایل تخریب آثار تاریخی کمبود بودجه حفاظتی و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی است اما بارها مشاهده شده که برخی افراد از روی عمد با نوشتن یادگاری و یا به قصد سرقت باعث تخریب  آثاری می‌شوند که قدمت طولانی داشته و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
 

 
سرباز سرزمین نگاره ها و درهای تاریخی است
در همین رابطه یک کارشناسی ارشد باستان شناسی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اهمیت نگه داری از آثار تاریخی و فرهنگی، اظهار کرد: نگاه داری از میراث فرهنگی، یک وظیفه ملی است چرا که برخی از این آثار نشانگر تاریخ و پیشینه ایران کهن است و مرمت آن‌ها در بسیاری از مواقع ناممکن به نظر می‌رسد.
وی افزود: سرباز به عنوان شهرستانی که زیبایی ها و جاذبه های گردشگری بسیاری در دل خود جای داده، ظرفیتی بالقوه در صنعت گردشگری استان سیستان و بلوچستان است که در صورت توجه به آن می تواند سهم عمده ای در توسعه اقتصادی این استان ایفا کند.
ایمان رئیسی با اشاره به اینکه شهرستان سرباز جذابیت های فراوان طبیعی و تاریخی برای گردشگران  دارد، بیان کرد: با کمی سرمایه گذاری و برنامه ریزی درست دولتی میتوان گردشگران بسیاری را به منطقه جذب کرد.
وی تصریح کرد: در شهرستان سرباز مشکلات فراوانی در حوزه پذیرایی از گردشگران به چشم می‌خورد  به گونه ای که هیچ مرکز اقامتی در منطقه وجود نداشته و حتی یک سرویس بهداشتی  مناسب نیز برای استفاده مسافران در برخی از مناطق طبیعی و گردشگری این شهرستان وجود ندارد.
 

 
بیش از 450 اثر تاریخی سرباز در آستانه نابودی
رئیسی با اشاره به اینکه شهرستان سرباز دارای ۴۵۰ اثر تاریخی است که ۲۰۱ اثر آن ثبت شده است، افزود: وجود این آثار باعث شده است سرباز یکی از مناطق گردشگری به حساب آید.
وی ادامه داد: بسیاری از بناها و ابنیه تاریخی ارزشمند در این منطقه رو به نابودی بوده و با وجود پیگیری های انجام شده از سوی میراث فرهنگی شهرستان سرباز تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی انجام نشده است.
مشاور ارشد میراث فرهنگی شهرستان سرباز با تاکید بر اینکه برخی از قلعه ها و محوطه های تاریخی، از قدمت و وسعت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: قلعه فیروز آباد به عنوان یک نمونه از این آثار با ۲هزارو۵۰۰ مترمربع مساحت در روستای فیروزآباد واقع در ۵ کیلومتری راسک قرار دارد اما با توجه به عدم رسیدگی به این اثر تاریخی، باستانی تنها یک دیوار از این قلعه باقیمانده که آن هم رو به نابودی است.
 

 
جذب گردشگر، نجات دهنده اقتصاد سرباز
وی با اشاره به تخریب سنگ نگاره های سرباز، اظهار کرد: تخریب آثاری که به قدمت تاریخ بشر هستند نه تنها سودی برای مردم نداشته بلکه مانند تخریب گنج های است که میتواند اقتصاد شهرستان سرباز را نجات دهد.
رئیسی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت جوانان و انجمن های فرهنگی می‌تواند کمک خوبی به فرهنگ سازی و معرفی این آثار به مردم شهرستان و دیگر علاقه‌مندان میراث کهن ایران است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه جذب گردشگر، نجات دهنده اقتصاد سرباز است، گفت: در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان سرباز بیکار بوده و یا به کارهای همچون قاچاق سوخت مشغول هستند، استفاده از ظرفیت گردشگری می‌تواند کمک بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه و  پیشرفت اقتصادی باشد.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 424964