۰
گزارش پاپایا از تنها راه درآمدی دختران بلوچ؛

تخریب زمینه های اقتصاد مقاومتی زیر سایه بی مهری مسئولین

صنایع دستی را می‌توان یکی از بازوهای توانمند اقتصاد مقاومتی دانست اما در چندسال اخیر واردات بی رویه کالاهای خارجی ضربه سختی به این منبع درآمدی بسیاری از روستائیان کشور وارد کرده است.
وقتی واردات کمر صنایع دستی کشور را می شکند/صنایع دستی تنها منبع درآمدی برای زنان و دختران بلوچ
وقتی واردات کمر صنایع دستی کشور را می شکند/صنایع دستی تنها منبع درآمدی برای زنان و دختران بلوچ
به گزارش پاپایا، صنایع دستی، هنر صنعتی است که سابقه‌ای چندهزار ساله در ایران دارد و حتی می‌توان تاریخ صنایع دستی را همتراز با تاریخ بشریت دانست، در ایران نیز همواره بوده اند زنان و مردانی که این صنعت را در خدمت هنر خود گرفته و با خلق آثاری بی‌نظیر، نام و آوازه ایران و ایرانی را در حوزه صنایع دستی در جهان به نیکی و پیشتازی ثبت کرده‌اند.
چه خوب است این روزها که کشور ما با مشکلات اقتصادی زیادی در زمینه تولید دست و پنجه نرم می کند، افرادی که شغلی ندارند، به سراغ مشاغل و کارهایی بروند که نه تنها سرمایه و امکانات بسیار زیادی نیاز نمی خواهد بلکه هم در راستای تولیدات داخلی و ایجاد زمینه های صادرات کالاهای داخلی گام برداشته و هم با تحقق اقتصاد مقاومتی، درآمد مناسبی را برای خود و خانواده هایشان کسب خواهند کنند.
در این میان یک نکته تلخ نیز وجود دارد که آن نیز حکایت واردات بی رویه و بدون تفکری است که در چند سال گذشته پا روی گلوی تولیدات داخلی گذاشته و به این صنعت و هنر فاخری که زاده دست هنرمندان ایرانی است ضربه سنگینی وارد کرده تا جایی که اگر به فروشگاه‌های صنایع دستی در سرتاسر کشور سری بزنیم  عمق فاجعه وارداتی قانونی و غیرقانونی را بیشتر درک خواهیم کرد.
 

 
صنایع دستی سیستان و بلوچستان از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار است
در همین رابطه بهاره اصغری یکی از مربیان رشته صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص روی آوردن به تولیدات بومی و اهمیت دادن به مسئله اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانواده ها، باید زمینه آموزش هرچه بیشتر بانوان ایجاد شود تا بتوانند با استفاده از هنر دستان خوب علاوه بر ایجاد درآمد برای خانواده ها به صادرات و اقتصاد کشور نیز کمک کنند.
وی افزود: در همین راستا توانستم به ندای رهبری  لبیک گفته و به عنوان یک زن خانه دار در راستای عمل به دستورات ایشان گام بردارم و با گذراندن دوره های آموزشی مربی گری صنایع دستی، زمینه آموزش بانوان شهرستان را فراهم کنم تا به نوبه خود بتوانم سهم کوچکی از تحقق خواسته مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی را نصیب خود کنم.
 

 
سوزن‌دوزی بلوچستان در جهان شناخته شده است
این مربی  فنی و حرفه ای شهرستان با اشاره به اینکه سوزن‌دوزی بلوچستان در کنار دیگر صنایع دستی منطقه، میان اقوام ایرانی از شهرت بالایی برخوردار است، بیان کرد:  آوازه صنایع دستی سیستان و بلوچستان در همه ایران و حتی جهان شنیده شده به طوریکه امروز کمتر کسی است که نام صنعت دست هنرمندان بلوچ و سیستانی را نشنیده باشد و کمتر کسی است که با دیدن طرح و نقش سوزن دوزی بلوچی، دلش هوایی نشود تا تکه‌ای  از آن را تهیه نکند.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان برخلاف برخی مشکلات اقلیمی که دارد از ظرفیت‎هایی خوبی در زمینه های مختلف برخوردار است که از طریق آن می‎توان ارز آوری بسیار مناسبی برای منطقه به وجود آورد، یکی از منابع رونق اقتصادی مردم محلی بلوچستان، سوزن‌دوزی اصیل بلوچی است که اگر به خوبی برای آن بازاریابی شود، در بازارهای جهانی حرف برای گفتن دارد.
 

 
اهمیت دادن به هنر بانوان موجب حل بسیاری از مشکلات اقتصادی منطقه می شود
اصغری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی راه نجات مشکلات خانواده های استان است، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات موجود بر سر راه بسیاری از خانواده های منطقه، بخش قابل توجهی از معیشت مردم سیستان و بلوچستان از  طریق هنر بانوان و صنایع دستی زنان سیستانی و بلوچ تامین می‌شود، که در صورت حمایت دولتی و ایجاد زمینه های آموزشی می‌تواند شرایط زندگی خانواده‎های استان را دگرگون کند.
وی بیان کرد: ایجاد زمینه های بازاریابی، آموزش، تامین مواد اولیه، حمایت دولتی و صنفی از بانوان می‌تواند زمینه ساز ایجاد یک انقلاب اقتصادی در منطقه سیستان و بلوچستان شود.
 

 
زمینه رونق اقتصادی را با واردات بی رویه نابود نکنید
این بانوی هنرمند در پایان با گلایه از واردات محصولات مشابه اما بی کیفیت از دیگر کشورهای، تصریح کرد: دولت باید توجه کند که واردات صنایع دستی که در داخل تولید می‌شود تنها باعث نابودی خانواده هایی خواهد شد که مخارجشان از این راه تامین می‌شود چراکه واردات انواع محصولات تولیدی در این زمینه از طریق مرز باعث شده است تا محصولات بی کیفیت خارجی جای هنرهای دستی و اصیل داخلی را در بین مردم بگیرد و از طرفی هم فروش محصولات تولید شده داخلی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است که در این زمینه می طلبد مسئولان چاره ای اساسی بیندیشند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 425620