۰

لطفاًسریعتر! که خیلی زود،دیرمی شود!

استاندار محترم! پوشیدن ردای ارزشمند حکومت عالی استانِ گنجینه ی اقوام و فرهنگ بر قامت شما عزیز اصلاح طلب، مبارک باد! برادرم!ماخیمه هامان را در 'سرزمین امید' بر پا کرده ایم، اگر ایمانمان قوی و توکل داشته باشیم؛ با تلاش، تدبیر، اعتدال و افزایش سرمایه ها ی دانایی و استشاره...
تغییرات
خراسان شمالی
استاندار
تغییرات خراسان شمالی استاندار
به گزارش پاپایا،  متن نامه سرگشاده احمدرضا مسعودی فر ، دکترای روان شناسی اجتماعی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر مسایل اجتماعی و فرهنگی.2آبانماه 1395 که در هفته نام اترک چاپ شده است.
سرارادت ما و آستان حضرت دوست ؛
هر آنچه بر سرِ ما می رود ارادتِ اوست .


جناب صالحی،استاندار محترم سلام، لطفاًسریعتر! که خیلی زود،دیرمی شود!

برادر جان! خراسان است اینجا
حکمرانی ، نه آسان است اینجا
بدون اعتدال و شور و تدبیر،
بهار ما زمستان است اینجا

استاندار محترم! پوشیدن ردای ارزشمند حکومت عالی استانِ گنجینه ی اقوام و فرهنگ بر قامت شما عزیز اصلاح طلب، مبارک باد! برادرم!ماخیمه هامان را در 'سرزمین امید' بر پا کرده ایم، اگر ایمانمان قوی و توکل داشته باشیم؛ با تلاش، تدبیر، اعتدال و افزایش سرمایه ها ی دانایی و استشاره؛ عبارت 'هیچ فکرشو نمی کردم...!' بی معنا می شود و امیدها و آرزوها تحقق پیدا خواهد کرد؛ همانطور که در خرداد 92 و اسفند94 انجام شد! زیرا دنیا، دنیای 'تغییر' است، نه دنیای «تقدیر»! به قول شاعر تونسی:

«إذا الشّعــب یومــا أراد الحیــاة فلا بـــُّدَ أن یستجیب القــَدَر»
زمانی که مردم اراده کنند تا حیات نوینی بسازند، مشیَت و «قَدَر» مجبور است خواست آنان را اجابت کند. با نظر به موارد فوق الذکر و بر اساس آیه شریفه « وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَی تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ»(ذاریات: 91)، موارد زیر یادآوری می شود:

1-در آموزه های اسلامی، مقام ها و منصب ها، وسیله «امتحان» و «امانت» محسوب می شوند. خداوند متعال می فرماید: «… برخی را از لحاظ درجه و مقام بر بعضی دیگر برتری داد، تا شمارا مورد امتحان و آزمایش قراردهد ...»، (انعام : 165). امام علی(ع)هم به فرماندار آذر بایجان می فرمایند: «این کارگزاری برای تو وسیله آب و نان (طعمه) نیست، بلکه برگردنت ، امانتی است ... !». (نامه : 28) امیدوارم ، جنابعالی از این آزمایش بزرگ و حراست از این «امانت» گرانبها موفق باشید .

2- برادرگرامی ! زمان و فرصت ها به سرعت در گذرند و جبران مافات مشکل! مولا علی (ع) میفرماید: « فرصت ها چون ابر می گذرند... پس آنها را غنیمت شمارید .»، (حکمت : 21) همچنین می فرمایند : «از دست دادن فرصت ها ، زیانبار است .» ، (حکمت 118)؛ زیرا : از انتصاب جنابعالی، به سرعت حدود چهار ماه گذشت، همچنین بیش از چهارونیم ماه است که شهرستان دارالقرآنِ سرافراز اسفراین بدون «والی» است و جای مقام عالی حکومت آن دیار، خالی است!
از سوی دیگر،کمتر از هفت ماه، به انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری و شوراها باقی است و با کمال تاسٌف در ذهن و زبان مردم نجیب و نخبگان استان واین شهرستان هم ابهامات و شایعات فراوانی در مورد انتصابات جاری است! بنابراین ، عقلانیت و تدبیر ، ایجاب می کند که هرچه زودتر این زمینه اقدام شود،آنانی که ماندنی هستند،باید مطمئن شوند، ورفتنی سریع تکلیفشان روشن گردد، که «خیلی زود، دیر می شود...!» و «جبران مافات، مشکل ...! ».

3-استاندارگرامی! تاخیربیش ازاین در انتصابات ، آسیب زا است ! به قول مشهور : «فإن فی التأخیر آفات» ، یقینا در تاخیر انداختن امور آفت هایی است ، برخی از این آفات عبارتند از:
الف- افزایش بی انگیزگی و ناامنی روانی مدیران ، کارکنان و کاهش بهره وری و ...
ب- بازشدن «میدان عمل» برای افراد فرصت طلب ، منفعت طلب ، «خویشکام» ، و «خودشیفتگانِ» سیاسی و تخریب و تضعیف افراد شایسته به منظور تحمیل نیروهای وابسته به خود که متاسفانه... !
پ-ریزش میزان حامیان ، هواداران و اعضای ستادهای جناب دکتر روحانی . زیرا احساس یَأس و ناامیدی ونارضایتمندی ،باعث احساس «ناکامی»می شود و با عنایت به نظریه روانشناختیِ «ناکامی» ؛ رایج ترین واکنش به «ناکامی» و عدم تحقق خواسته های مشروع ، « بی تفاوتی» است ! و حال آنکه ما در آینده نزدیک نیاز به انتخابات توأم با «سلامت» ، «امنیت» و «مشارکت حداکثری» داریم ؛ ومتاسفانه اظهارنظرهای مختلف در مورد تقسیم پُست ها از سوی افراد بدون مسئولیت و یا…! با ایجاد فضای مبهم و مه آلود ، باعث منفعل شدن نیروهای نخبه و دغدغه مند استان می شوند ، که چنین مباد !
4- حتّی الامکان در انتصابات مدیران توجه ویژه به شاخص هایِ کارگزارانِ تراز جمهوری اسلامی و حکمرانی مطلوب امام علی( ع) و دولت تدبیر و امید ضروری است .
بنابراین ، مدیران انتصابی باید: اکثراً نماد «اعتدال » ، (بقره: 11) و (لقمان:19)، صداقت (صف:2)، سوابق تجربی و مدیریتی مطلوب، قوی و امین (قصص:26)؛ «بازماندگان دفاع مقدس» یا به تعبیر امام علی (ع) : « بقیه السیف » ، ( حکمت 81)؛ و متخصص و متعهد باشند.
۵- با عرض معذرت ؛ فشار برخی نمایندگان محترم مجلس در مورد انتصابات،خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی و استقلال قوا است! در ادبیات حقوقی دنیا هم ؛ « سود »
و « زیان» ؛ « حق » و «تکلیف»؛ «مسئولیت» و «اختیار»، توأمان متوجه شخص می شود. آنطور نیست که کسی در ساحت ملّی ، یا استانی و ...؛ مسئولیت داشته باشد، ولی«اختیار»، نداشته باشد! ؛ در فقه اسلامی هم ، قاعده معروفی است که: «من له الغُنم فعلیه الغُرم»، (هرکس سود و 'غنیمت' را می گیرد؛ همان شخص هم، باید «غرامت»را بپردازد.)
بنابراین ، از نماینده محترم و عزیزی که از لحاظ دخالت در انتصابات یدِطولایی دارد! وتلاش می کند به هرنحوی که شده در ازای مزد یک سخنرانیِ زمانِ انتخابات!! پست تخصصی یکی از معاونت های استانداری را به کسی که هیچ تخصصی درآن زمینه ندارد!، بدهد
و از کیسه 'خلیفه' ببخشد…!!،تقاضا می کنم به این فرمایش شهیدچمران توجه کنند: ' می گویند: ' تقوی' از ' تخصص'، لازم تر است،آن را می پذیرم؛ اما من می گویم: آن کس که تخصص نداردو کاری را می پذیرد، بی تقوی است' ونیزاز برخی دوستان هم اندیش سیاسی هم تقاضامندم، حق انتصاب که به عنوان «حق الناس» و «امانت» در اختیار استاندار محترم گذاشته شده را رعایت کنند و باعث کند شدن روند اصلاح امور و تجاوز به حقوق مردم نگردند و مسئول هدر دادن سرمایه های ذهنی ، زمانی و مادی،ناشی از این دخالت ها نشوند. چرا که:
فردا که پیشگاهِ حقیقت شود پدید، شرمنده،رَهرُوی که عمل برمجاز کرد!

۶- استاندارگرامی ! به منظور افزایش سرمایه های اجتماعیِ استان و دولت تدبیر و امید و بر اساس فرمایش نبیِّ مُکَّرم اسلام (ص) ، که می فرمایند: « النّجاة فی الصدقِ» ؛ صداقت در قول و عمل ، علم وعمل و ایمان و عمل درکنار حسن خلق؛ مهمترین عامل ، در جذب و جلب اعتماد مردم است؛ بنابراین : الف- ارج نهادن و استفاده از چهره های علمی،و نخبگان حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اعتقادی،اجتماعی؛ ب-تعامل سازنده و مطلوب با ارباب جراید ،رسانه های گروهی دیداری و شنیداری ، مکتوب، مجازی، به ویژه صدا و سیما ، به دلیل گستره نفوذ وکیفیت اثر گذاری ، بسیارمهم است،زیرا:
آنچه یک دیدن کند ادراک آن؛
سالها نتوان نمودن با بیان!
لذا به منظور اطلاع رسانی درست ومکرر و خنثی کردن سیاه نمایی ها، تخریب ها و تضعیف دولت ، توسط دوستان محترم «دلواپس» و کاسبان تحریم» که صاحب تکنوپلی (امپراطوری تکنولوژی)؛ سرمایه های نجومی و مثلث خبیث «زر»، «زور» و «تزویر» هستند، باید حداکثر استفاده را کرد، وایجاد «همدلی» ،به عنوان کلید«انسجام اجتماعی'، هم جز از طریق تلطیف قلوب اقشار مختلف جامعه و پاسخ به نیازها و خواسته های مشروع آنان میسر نخواهد شد.
پ-توجه ویژه به دانشجویان و جوانان به عنوان سرمایه های ملی و استفاده از آنان و تربیت
در جهت آماده سازی برای قبول مسئولیت ها در حوزه های مختلف، به عنوان نیروی محرکه جامعه ؛
ت-عدم تفکیک جنسیتی وقومی و…در انتصابات در شرایط مساوی، با رعایت دقیق اصل کرامت ذاتی و شرافت وجودی و جایگاه و شرایط خاص آنان، به عنوان نیمی از جمعیت کشور و... ؛ از عوامل موجده ی «امید»،جلب اعتماد مردم و در نتیجه افزایش سرمایه های اجتماعی است که محصول آن، مشارکت صمیمانه و حداکثری ، در فرآیند همکاری و همدلی دولت و ملت و احساس مسئولیت در و مشارکت فعالانه در انتخابات سرنوشت ساز اردیبهشت ۹۶خواهد شد. ان شا ءاللّه...!

استاندار محترم! با عنایت به سوابق اصلاح طلبی و مدیریت در سطوح مختلف و با توجه به شخصیت اخلاقی و سعه صدر جنابعالی،امیدوارم، تذکّراتِ مشفقانه اینجانب که برحسب تکلیف شرعی وظیفه مدنی، اخلاق حرفه ای و از سر دلسوزی به استحضار رسید ، مورد عنایت ویژه حضرتعالی قرار گیرد و نتیجه آن رضایتمندی مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب و رضایت خالق را، درپی داشته باشد . و حاصل خدمات جنابعالی ، آبادانی، نشاط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش ،در خطه سرسبز خراسان شمالی را برای مردم آزاده و نجیب این دیار به ارمغان آورد .

و من اللّه التّوفیقِ یا علی مدد! سرانجام با عارف جان آگاه همنوا می شویم که گفت :
وز مقلّد تا محقّق فرقهاست؛
کین چو داود است و آن دیگر صداست .
منبع گفتار این سوزی. بٌوَد؛
و آن مقلّد کهنه آموزی بُوَد.

والسلام!
منبع : هفته نامه اترک
7184/1744 خبرنگار: محسن داوری **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
 
  انتهای پیام /*
کد مطلب: 425742