۰

سفیر جدید ایران استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور قرقیزستان کرد

رئیس جمهور قرقیزستان در مراسم دریافت استوارنامه سفیر ایران در بیشکک گفت: ایران دارای قدمت بیش از هزار ساله است در حالی که برخی از کشورها با قدمت 100 ساله درنظر دارند تا به این کشور حقوق بشر بیاموزند.
قرقیزستان
حقوق بشر
رئیس جمهور
قرقیزستان حقوق بشر رئیس جمهور
به گزارش پاپایا، «علی‌مجتبی روزبهانی» سفیر جدید ایران در بیشکک امروز در دیدار با «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان، استوارنامه‌ خود را تقدیم وی کرد.
«آتامبایف» در این دیدار که استوارنامه سفرای جدید کشورهای ژاپن، فرانسه، چین، سریلانکا، ایرلند، اتریش، واتیکان و مولداوی را دریافت کرد، گفت: سفرا در ایجاد روابط خوب یا بد کشورها نقش بسزایی دارند و به همین سبب، امیدوار هستم که فعالیت نمایندگان سفارتخانه‌ها در قرقیزستان باعث تقویت روابط دوجانبه و تحکیم دوستی‌ها شود.

وی در این جلسه و در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران، ضمن اشاره به سفر رسمی سال گذشته خود به تهران، گفت: سفر به ایران با حسی خوب و با استقبال گرم ایرانیان صورت گرفت که در خاطره من خواهد ماند.
به گفته رئیس جمهور قرقیزستان، در نتیجه بازدید وی از تهران و توافق با رئیس جمهور ایران، تقویت همکاری‌ها و ایجاد روابط مستحکم‌تر در حوزه‌های مختلف در دستور کار هر 2 دولت قرار گرفت.
وی در این‌باره خاطر نشان کرد: ما با ایران اشتراکات زیادی داریم و یادم هست که در ایران گفتم «خیلی عجیب و غریب است، وقتی کشورهایی با تاریخ 100 یا 200 ساله سعی دارند به ایرانی با قدمت بیش از هزار سال حقوق بشر بیاموزند.»
رئیس جمهور قرقیزستان گفت: کسی که تاریخ را مطالعه کرده است، می‌داند که امپراطوری فارس‌ها از هند تا یونان امتداد داشته است.
 وی افزود: بیشکک منتظر سفر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به قرقیزستان است.
آتامبایف در چارچوب این مراسم همچنین در مورد وضعیت سیاسی رو به بهبود این کشور، شکل‌گیری جامعه مدنی قوی، حرکت این کشور در مسیر برقراری ثبات پایدار و تحکیم اقتصاد در طی سال‌های اخیر توضیحاتی داد و گفت: با در نظر گرفتن مسیر توسعه دموکراسی در قرقیزستان، تغییر افکار عمومی مردم و آزادی ‌آنها، بستری برای وقوع انقلاب‌های دیگر وجود ندارد.
بنابر گفته رئیس جمهور قرقیزستان، در دسامبر سال جاری همه‌پرسی جهت اصلاح قانون اساسی برگزار می‌شود و اگر مردم به این مسئله رأی مثبت دهند، پیش‌نیازها برای احیای اقتدارگرایی و دیکتاتوری در کشور از بین می‌رود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، اصلاح قانون اساسی برای انجام اصلاحات در نهاد‌های مجری قانون شرایطی را ایجاد می‌کند که باعث کم شدن تعداد نهاد‌های کنترل بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی می‌شود.
آتامبایف گفت: به عبارتی، پس از تصویب قانون اساسی جدید، از فعالان اقتصادی بیشتر حمایت می‌شود و موانع فعالیت آن‌ها کاهش می‌یابد.
رئیس جمهور قرقیزستان در پایان تصریح کرد: به نظرم، هم پارلمان و هم مردم از این همه‌پرسی حمایت کنند و نمایندگان محافل اقتصادی و تجاری کشورهای همکار بیشکک برای پیشبرد فعالیت اقتصادی در قرقیزستان از شرایط خوبی در میان منطقه و حتی در بین کشورهای جامعه همسود برخوردار خواهند شد.




 
منبع:فارس
کد مطلب: 425792