۰

MIT شبکه های عصبی را وادار کرد نحوه عملکردشان را نمایش دهند

درک نحوه عملکرد داخلی شبکه های عصبی ساده تر از درک عملکرد مغز انسان نیست. اما به لطف تحقیقات CSAIL، آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری موسسه MIT، این روند به زودی تغییر می کند.
MIT
شبکه های عصبی
سرطان سینه
MIT شبکه های عصبی سرطان سینه
به گزارش پاپایا، دانشمندان موسسه MIT معتقدند که تنها هدف ساخت این هوش های مصنوعی، ارایه پاسخ های صحیح، دسته بندی یا پیش بینی نبوده است بلکه هوش مصنوعی قادر است منطق پشت انتخاب هایش را نیز توضیح دهد. و محققین امیدوارند با استفاده از این قابلیت بتوانند یک سلاح جدید برای مبارزه با سرطان سینه تولید کنند.

جامعه محققین گام های ارزشمندی در زمینه توسعه شبکه های عصبی و سیستم های کامپیوتری برداشته که برای بازسازی عملکرد مغز انسان طراحی شده اند. محققین این سیستم ها را برای شکست دادن بهترین گیمرهای بازی های GO، تشخیص تصاویر و کاهش سایز فایل ها طراحی کرده اند. شبکه های عصبی هم اکنون در اپلیکیشن های کیبورد و ادیتورهای تصاویر به کار می روند. باورنکردنی تر از همه اینکه گوگل اخیراً دو شبکه را برای طراحی الگوریتم های رمزگذاری خود آموزش داده است. اما مشکل اینجاست که حتی محققین طراح این سیستم ها نیز از نحوه عملکرد واقعی آنها مطمئن نیستند. درک نحوه عملکرد در شبکه های تشخیص تصاویر چندان دشوار نیست چرا که محققین می توانند متوجه منطق مبتنی بر تصاویر بشوند اما انجام این کار برای سیستم های مبتنی بر متن کار مشکلی است.

بنابراین برای روشن کردن روند تصمیم گیری کامپیوتر، تیم CSAIL شبکه های خود را به یک جفت ماژول کوچک تبدیل کرده اند که یکی از آنها برای استخراج بخش های متنی و امتیازدهی بر اساس بلندی و انسجام متن به کار می رود. بخش های کوتاه استخراج شده از طول کلمات متوالی نیز بالاترین امتیاز را دریافت می کنند.
دومین ماژول نیز موضوع بخش مورد نظر را پیش بینی می کند و تلاش می کند که آنها را دسته بندی کند.

تیم تحقیقاتی MIT در این تست از بررسی های آنلاین یک وب سایت رده بندی نوشیدنی استفاده کرده است و اجازه داده که شبکه برای رده بندی نوشیدنی ها بر اساس عطر و طعم و ظاهر از بررسی های ثبت شده در سایت استفاده کند و با مقیاس 5 ستاره به رده بندی نوشیدنی ها بپردازد. تیم تحقیقات بعد از آموزش سیستم متوجه شده که شبکه عصبی نوشیدنی را از نظر عطر و ظاهر، به ترتیب 95 و 96 درصد و درست مشابه انسان رده بند کرده است. از نظر طعم که یک زمینه سلیقه ای به حساب می آید هم رده بندی این شبکه با نظر 80 درصد مردم تطابق داشته است.
محققین MIT امیدوار هستند که پس از مدتی توسعه و تنظیم این سیستم ها، در نهایت بتوانند سیستم یادگیری ماشینی خود را به جنگ سرطان سینه بفرستند تا بتوانند جزییات نحوه تشخیص آسیب شناسان را استخراج و تحلیل کنند.
 
منبع: engadget
کد مطلب: 425955