۰

بسیج حقوقدانان پیشگام در عرصه ارائه خدمات حقوقی به مردم/ تشكيل گروه هاي جهادي حقوقدان براي حضور در مناطق محروم

مسئول سازمان بسيج حقوقدانان سيستان و بلوچستان از تشكيل گروه هاي جهادي حقوقدان براي حضور در مناطق محروم استان خبر داد.
قانون اساسي
12اذر
بسيج
بسيج حقوقدانان
قانون اساسي 12اذر بسيج بسيج حقوقدانان
به گزارش پاپایا؛ به نقل از دادمردان، ۳7 سال قبل در حالی که حدود یک سال از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی می گذشت، لزوم تدوین و تصویب قانون اساسی منطبق با فرهنگ، سیاست، اقتصاد و بنیان های اعتقادی ، اجتماعی و اسلامی جامعه ایران از سوی حاکمیت ضروری دانسته شد. بدین ترتیب به دستور امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب پیش نویس قانون اساسی مبتنی بر ارزش های اسلامی و عدالت اجتماعی تهیه شد و پس از تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ و آغاز به کار این مجلس در ۲۸ مرداد همان سال سرانجام پس از ۳ ماه تلاش و کار دقیق قانون اساسی تدوین شد. این قانون که در ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل به تصویب خبرگان قانون اساسی رسیده بود در ۱۲ آذر ۱۳۵۸ به همه پرسی گذاشته شد و به تایید اکثریت ملت ایران رسید. البته حدود ۱۰ سال بعد یعنی سال ۶۸ بخش هایی از این قانون به صلاحدید رهبر انقلاب در شورای بازنگری قانون اساسی مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و در یک همه پرسی دیگر تایید شد و به اجرا درآمد. در قانون اساسی به حقوق انسانی از جمله حقوق فردی، حقوق زنان، حقوق مطبوعات و رسانه ها، احزاب و جمعیت ها و حقوق اقوام و قبایل و اقلیت ها به طور کامل توجه شده است.

در تقویم ایران ۱۲ آذر روز تصویب قانون اساسی است که به همین مناسبت نيز اين روز به نام روز بسیج حقوقدان نیز نامگذاری شده است سازمان کشوری بسیج حقوقدانان از سال 88 به همت تعدادی از اساتید ولایتمدار وبسیجی حقوقدان دانشگاه های تهران و سراسر کشور راه اندازی شد و به تبع آن در سال 89 سازمان بسیج حقوقدانان سيستان و بلوچستان با مسئوليت  سرهنگ رضا لكزايی شروع به فعاليت كرد.

به همين مناسبت سرهنگ رضا لکزایی در گفت و گو با دادمردان، اظهار داشت: سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه ای پویا و فراگیر متشکل از حقوقدانان معتقد به انقلاب اسلامی است.

مسئول سازمان بسيج حقوقدانان سيستان و بلوچستان ادامه داد: این سازمان یکی از سازمان های اقشاری بوده و فلسفه تشکیل آن بر مبنای تخصص است و صنوفی مختلف در زمینه حقوق را تحت پوشش قرار می دهد که شامل اساتید حقوق، قضات، وکلا، سردفتران، کارمندان دارای پایه قضایی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و به طور کل فارغ التحصیلان رشته حقوق است.

وي  افزود: از جمله زیر مجموعه های این سازمان، کانون های بسیج حقوقدانان زهك، زابل، ايرانشهر، چابهار، سراوان و دفتر شوراهاي حل اختلاف در زاهدان است.
 
وي در رابطه با فعاليت هاي اين سازمان، بيان كرد: سازمان بسیج حقوقدانان یکی از سازمانهای تخصصی است که به منظور جذب، سازماندهی، انسجام جامعه حقوقدانان به وجود آمده و از جمله فعالیت های این سازمان تشکیل حلقه‌های صالحین، برگزاری جشنواره علمی و کارگاه‌های آموزشی حقوقی ،ارائه مشاوره رایگان حقوقی در مساجد و در دفترهای بسیج حقوقدانان و غیره است.

وی از تشکیل  شورای عالی سازمان بسیج حقوقدانان استان خبر داد و افزود: شورای عالی سازمان بسیج حقوقدانان متشکل از تعدادی صاحبنظر و نخبه حقوقی هستند که در جغرافیای جمعیتی قشر حقوقدانان بسیجی، حضور تأثیرگذار و محوری دارند.

سرهنگ لك زايي گفت: علاوه بر برگزاری برنامه های فرهنگی و بصیرتی سه وظیفه عمده برای سازمان بسیج حقوقدانان در نظر گرفته شده است و آن هم در سه بعد مشاوره حقوقی، آموزش حقوقی و برنامه های علمی و پژوهشی است.

وي در ادامه گفت: از جمله فعالي هاي پژوهشي اين سازمان ميتوان به برگزاري همايش مبارزه با اشرافي گري در استان كه همزمان با هفته بسيج با حضور اساتيد كشوري برگزار شد اشاره كرد.

وي با بيان اينكه ارائه خدمات حقوقی در مناطق محروم ميتواند باعث حل برخي اختلافات شود، تصريح كرد:اين سازمان در نظر دارد تا در راستاي گروه هاي جهادي با حضور در مناطق محروم به مردم خدمات حقوقي و مشاوره اي ارائه كند.
 
وي در پايان ضمن گرامي داشت اين روز گفت:  12 آذر روز تصویب قانون اساسی در ایران است و اين روز ثمره خون شهدا و میثاق ملی است و هرآنچه که موجب افتخار ما در دنیا شده است درسایه این قانون است و اين براي ما افتخاريست كه اين روز به نام روز بسيج حقوقدانان نامگذاري شده است.
 
انتهاي پيام/
کد مطلب: 426299