به گزارش
پاپایا؛ به نقل از
زاهدانه در تقویم رسمی کشور 16 آذر ماه به عنوان روز دانشجو ثبت شد تا به یاد آوریم سال ها قیل در چنین روزی سه دانشجو (دو هوادار حزب توده ایران و یک هوادار جبهه ملی ایران) هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، که این روز تا همیشه تاریخ به یادگار خواهد ماند.
علی ای حال امروز، روزی است که دانش دوستان با دستان مهربان و اندیشه های نابشان از دوستی ها سخن خواهند گفت از همین رو خبرنگار زاهدانه با دو تن از مخترعین دانشجو در شهرستان زاهدان به گفت وگو پرداخته است.
شمس الدین سالاری یکی از مخترعین دانشجو در سیستان وبلوچستان است که در حال حاضر در رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل می باشد.
وی در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه می گوید: برای اولین بار در استان اقدام به ساخت پیست کارتینگ و ماشین کارت کرده بگونه ای که از سال1392 پس از اتمام پیست هنگامی که قصد خرید ماشین کارت داشت وقتی با هزینه سرسام آور قیمت ماشین ها و از طرفی کیفیت پایین آنها مواجه می شود با یک بررسی کوچک انگیزه ساخت ماشین کارت را در خود احساس می کند.
این مخترع دانشجو کارتینگ را یک رشته ورزشی معرفی می کند که وسیله آن ماشین های کارت است.
وی ادامه می دهد: در بازه زمانی یکسال و نیم توسط گروهی که در استان استعداد یابی شدند اقدام به ساخت پنج دستگاه ماشین کارت کرده بگونه ای که اکنون این ماشین ها در مکان پیست زاهدان بصورت شخصی یا اجاره ای برای عموم مردم مورد بهره برداری قرار گرفته است.
سالاری با بیان اینکه هزینه ساخت هر ماشین 6 میلیون تومان هزینه در بر داشت، می گوید: همه قطعات و ابزارها داخلی بود اما چون موتور این ماشین ها در ایران ساخته نمی شود از خارج وارد کردیم.
وی با بیان اینکه در این راه حامی خاصی نداشته اند، تصریح می کند: از نظر ایمنی وزن ماشین کارتینگ که نام دیگر آن "باواریا" است 82 کیلو گرم بوده و سرعت حداکثری آن نیز 75 کیلومتر در ساعت است که چپ این ماشین در این سرعت نیز غیر ممکن است.
وی از جمله مزیت های باواریا را هزینه تولید ارزان تر و کیفیت مناسب تر نسبت به نمونه های خارجی و داخلی عنوان می کند و می گوید: قدرت موتور باواریا برابر با 6 اسب بخار و دارای سیستم گیربکس CVT اتوماتیک یک دنده و خنک کننده هوا نیز می باشد.
این مخترع دانشجو در ادامه مهمتر هدف ساخت این ماشین را وارد کردن یک هنر، فن و سیستم به پهناورترین استان کشور بیان می کند و می گوید: در سیستان وبلوچستان هیچ صنعتی وجود ندارد بگونه ای که برای تامین قطعات به استان های تهران و اصفهان مراجعه کردیم.
ساخت دوچرخه پاک هیبریدی توسط جوانان سیستانی وبلوچستانی
صابر میری مخترع دوچرخه هیبریدی در کلان شهر جنوب شرق است که به خبرنگار زاهدانه می گوید: در این طرح انرژی های برق و مکانیک( راکب) به صورت ترکیبی استفاده می شود، بطوریکه برق مورد نیاز این دوچرخه توسط پنل خورشیدی نصب شده روی آن تامین می شود.
این مخترع دانشجو وجه تمایز این دوچرخه پاک را با نمونه های دیگر منبع تامین انرژی الکتریکی آن عنوان می کند که با استفاده از انرژی خورشیدی تامین می شود.
وی در پایان بیان می کند: این سازه به عنوان طرح برگزیده در مسابقات طراحی و ساخت دوچرخه هیبریدی معرفی شده است.
انتهای پیام//