۰

سعد حریری و جابری انصاری تحولات منطقه و روابط تهران و بیروت را بررسی کردند

« سعد حریری» نخست وزیر لبنان و « حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقائی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه تحولات منطقه و روابط و همکاری های تهران و بیروت به ویژه در زمینه اقتصادی و راه های گسترش آن را بررسی کردند.
تحولات منطقه
سعد حریری
جابری انصاری
تحولات منطقه سعد حریری جابری انصاری
به گزارش پاپایا؛ به نقل از ایرنا، جابری‌ انصاری در این دیدار که در کاخ نخست وزیری لبنان و با حضور« محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان و « نادر حریری» مشاور حریری برگزار شد، تاکید کرد: راه حل بحران‌های منطقه نظامی نیست و جنگ نه تنها به حل مشکلات منجر نمی شود بلکه نتیجه آن فرسایش توانمندی‌های کشورهای منطقه است و برنده‌ای بجز رژیم صهیونیستی ندارد.
سعد حریری هم گفت که راه حل سیاسی مشکلات کشورها در این است که همه شهروندان و طرف ها در اداره امور آن مشارکت داشته باشند و دیدگاه های همه آنها به رسمیت شناخته شود و بدانیم شهروند درجه یک و دو نداریم.
نخست وزیر لبنان افزود: اگر نبود همدلی و تفاهم همه طرف ها و جریان های سیاسی لبنانی امروز شاهد توافقی آنان و انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری و تشکیل دولت و معرفی وزیران کابینه نبودیم.
وی با بیان اینکه شناسائی حقوق هر یک از طرف های لبنانی توسط طرف های دیگر این موفقیت را در لبنان رقم زد، اضافه کرد: لبنان مراحل سختی را پشت سر گذاشته است و امیدواریم مشکلات منطقه حل شود.
سعد حریری گفت: یکی از مشکلات فراروی لبنان وجود بیش از یک و نیم میلیون پناهجو و آواره سوری است و ما تنها باید برای تحصیل حدود 200 هزار دانش آموز سوری چاره اندیشی کنیم و اینها بار مالی زیادی را به لبنان تحمیل می کند.
نخست وزیر لبنان از جابری انصاری خواست تا سلامش را به مقامات جمهوری اسلامی ایران برساند و گفت که امیدوارم سال جدید میلادی برای همه کشورها از جمله ایران و لبنان سال بهتری باشد.
جابری انصاری هم بعداز این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: دیدار بسیار خوب و مفیدی بود و امیدوار هستم آغاز دوره نخست وزیری آقای حریری و شروع کار دولت جدید لبنان هم در سطح منطقه ای تاثیرهای مثبتی داشته باشد وهم شاهد مرحله جدیدی از همکاری ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان در زمینه های مختلف باشیم.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ایران عصر پنجشنبه از طریق گذرگاه مرزی الجدیده – مصنع سوریه و لبنان وارد خاک لبنان شد و بعداز ورود به بیروت پایتخت این کشور با نخست وزیر لبنان دیدار و گفت وگو کرد.
وی در دمشق با « بشار اسد» رئیس جمهوری، « محمد عماد خمیس» نخست وزیر، « ولید معلم» وزیر امور خارجه و « فیصل مقداد» معاون وزیر امور خارجه سوریه به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به سوریه و لبنان بعداز اجلاس سه جانبه وزیران خارجه ایران ، روسیه و ترکیه در مسکو در خصوص پرونده سوریه حائز اهمیت بوده و در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است.
جابری انصاری اوایل خرداد ماه گذشته و بلافاصله بعداز آنکه معاون وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و آفریقا شد به لبنان سفر و با مقامات ارشد این کشور به ویژه « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیدار و گفت وگو کرد.
وی قرار است امروز جمعه با برخی دیگر از مقامات ارشد لبنان دیدار و گفت وگو کند.
کد مطلب: 426746